Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Jeg har et spørsmål ang boliglån og hva jeg kan forvente meg å få og litt andre spørsmål i forbindelse med det.

Jeg er 22 år, har spart opp 200k på relativt kort tid (6 måneder) der jeg har jobbet knallhardt og skattet en del mindre samt skaffet meg ekstrajobb. Jeg har nå to jobber og en brutto årslønn på rundt 550.000,- totalt.

Jeg har tidligere hatt gjeld (over 100.000,- i kredittgjeld, men alt er betalt og nå har jeg ingen kredittkort), men vil dette påvirke lånet? At jeg tidligere har hatt kredittgjeld?

Jeg har studielån på rundt 250.000,- og en nyttig bachelor. Har ikke begynt å betjene studielånet enda.

Har hørt at banken ikke tar i betraktning to jobber, stemmer dette? Jeg kommer til å fortsette med å ha begge jobbene i lang tid fremover, forhåpentligvis.

Det at jeg har skattet lite, vil det ha noe å si for banken når de ser på lønnslippene? Som sagt gjorde jeg dette for å spare opp EK på kort tid og skatter nå mer.

Vil det være positivt for banken at jeg har spart opp 200.000,- på 6 måneder? Er dette noe de vektlegger? Har vært veldig disiplinert og fått en nøktern og ryddig økonomi etter kredittgjelden og siden jeg begynte å spare.

Hva tror dere jeg kan forvente å få i lån ut i fra opplysningene gitt over?

Beklager for litt rotete innlegg, sitter med mobilen og skriver.

Anonymous poster hash: e6c08...bb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innlegget skulle selvfølgelig vært postet i forbruker og økonomi tråden.

TS

Skrevet

Maks 3 ganger inntekten din. Altså 1,5 mill om du er heldig.

Skrevet

Takk for svar:) Jeg skal isåfall kjøpe med kjæresten min og vi ser for oss å bruke maks 2,7. Med egenkapital på 200k trenger jeg lån på 1 150 000. Vi kommer ikke til å ta opp lån sammen, men hver for oss.

Skrevet

Vi kommer ikke til å ta opp lån sammen, men hver for oss.

Det er det ikke mange banker som er villige til å gå med på.

Skrevet

Det er det ikke mange banker som er villige til å gå med på.

Banken hans har sagt at banken min at min bank kan ha førsterett i pant i bolig. Han eier allerede en leilighet.

TS

Skrevet

Tull!! Fikk boliglån for 1 uke siden. Fikk 4,5 ganger inntekten min! Aner ikke om jeg kunne fått mer, ettersom det var det jeg spurte etter som jeg fikk. Men den tre ganger inntekten din er bare vås :)

Anonymous poster hash: 7438e...ad2

• Liker 1
Gjest SkarpKant
Skrevet

Tull!! Fikk boliglån for 1 uke siden. Fikk 4,5 ganger inntekten min! Aner ikke om jeg kunne fått mer, ettersom det var det jeg spurte etter som jeg fikk. Men den tre ganger inntekten din er bare vås :)

Det er sant. Tre ganger inntekten sin er bare noe som var mer eller mindre i nærheten av noe tidligere.

Men siden den gang har både krav rundt størrelse på egenkapital, bankens rente og generelt markedets priser på diverse økt. Vel, gjennomsnittslønnen har forsåvidt også økt en smule, men likevel.

Men man kan få lån til langt over tre ganger sin egen inntekt.

Spørsmålet er jo bare om hvor smart det kan være i det lengre løp.

Det ville vært bittert om banken skrudde opp renten 7 - 8 %,

slik at en kun får råd til å betale ned på rentene og må pause lånet evt inntil videre.

Men med hensyn til hvordan ting ser ut i resten av Europa så er ikke det så sannsynlig heller.

Heia Norge! :)

Skrevet

Hvordan har du tenkt å betale restskatten neste år?

• Liker 3
Skrevet

4,5 ganger inntekten kan umulig være vanlig. Har du annen sikkerhet? Trådstarter har studielån på 250k, har du studielån? Generelt sett er det lettere å få flere ganger årsinntekten jo høyere denne er.

Skrevet

Forøvrig... hvis det stemmer som det skrives her at 4,5 inntekten og oppover er vanlig å få i boliglån, så går denne nasjonen en sørgelig økonomisk fremtid i møte....

• Liker 1
Skrevet

4.5 ganger så mye er ikke nødvendigvis så veldig overdrevet i noen tilfeller, men det er ikke normalt.

Men opp til 4 ganger ser man er realistisk i mange tilfeller. Og slikt avhenger jo mye av hvordan økonomien står til ellers, som om hvorvidt en har studielån og egetkapital eventuelt.
Noen ganger er det jo mulig å slå sammen lån, hvor det ene betaler ut det andre, men en får neppe bedre rentesats enn en får på et studielån da.

Selv fikk jeg også lån på 4.5 ganger min lønn på den tiden. Før jeg fikk ny jobb og ny lønn.
Dog jeg hadde ikke noe lån fra før av, men jeg hadde heller ingenting av noe egenkapital.

Så absurd nok, så fikk jeg lånet mitt.

Anonymous poster hash: 5de1a...885
Skrevet

Må da være slitsomt å leve så til de grader på kanten av stupet økonomisk?

1 mill i felles inntekt i husstanden og 4,5 mill i huslån vil jeg påstå er økonomisk russisk rullett. Hva skjer den dagen økonomien i Eurosonen friskmeldes, og lånerenten stiger til mer normale tilstander?

• Liker 1
Skrevet

Må da være slitsomt å leve så til de grader på kanten av stupet økonomisk?

1 mill i felles inntekt i husstanden og 4,5 mill i huslån vil jeg påstå er økonomisk russisk rullett. Hva skjer den dagen økonomien i Eurosonen friskmeldes, og lånerenten stiger til mer normale tilstander?

Dvs ca 10 000 kr i mnd med dagens rente, etter skattefradrag. Med 1 mill i inntekt burde man uten større problem klare det dobbelte ganske greit.

Så er det jo greit å nedbetale etterhvert også :-)

Anonymous poster hash: 6da62...f3b

• Liker 1
Skrevet

Dvs ca 10 000 kr i mnd med dagens rente, etter skattefradrag. Med 1 mill i inntekt burde man uten større problem klare det dobbelte ganske greit.

Så er det jo greit å nedbetale etterhvert også :-)

Ikke fullt så greit om man mister jobben eller blir langtidssyk. Bare rentene på 4,5 mill er 315 000 i året ved 7 prosent rente. Så har vi disse umoderne greiene kalt avdrag da. Mer populært å ta avdragsfrihet så lenge det går. Man skal jo leve litt også!

På 80-tallet når det virkelig smalt sist var rentene oppe nesten 20 prosent på det verste. Jeg tror ikke vi kommer så høyt igjen, men 7 prosent kan da umulig være urealistisk?

• Liker 1
Skrevet

Ikke fullt så greit om man mister jobben eller blir langtidssyk. Bare rentene på 4,5 mill er 315 000 i året ved 7 prosent rente. Så har vi disse umoderne greiene kalt avdrag da. Mer populært å ta avdragsfrihet så lenge det går. Man skal jo leve litt også!

På 80-tallet når det virkelig smalt sist var rentene oppe nesten 20 prosent på det verste. Jeg tror ikke vi kommer så høyt igjen, men 7 prosent kan da umulig være urealistisk?

227 000 :-)

Det er ikke renten i seg selv som er problemet, men mer om du mister jobben.

Skrevet

227 000 :-)

Det er ikke renten i seg selv som er problemet, men mer om du mister jobben.

227 med rentefradraget ja. Vi har jo tross alt en idiotisk skattepolitikk her i landet som sponser låneopptak ;) Men det blir en avsporing fra denne diskusjonen...

Forresten, hvor mye betaler man i avdrag i året på et lån 4,5 mill ved la oss si 30 års nedbetalingstid?

Skrevet

Om du ikke klarer å finne ut det selv er ikke du kvalifisert til å låne et slikt beløp. Litt bråkjekk her kanskje, men står ved min påstand.

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke klarer å finne ut det selv er ikke du kvalifisert til å låne et slikt beløp. Litt bråkjekk her kanskje, men står ved min påstand.

Hahaha, for et latterlig svar.

TS

Skrevet

Hvordan har du tenkt å betale restskatten neste år?

Når jeg har spart over 30.000,- i måneden tror jeg ikke det blir et problem akkurat. Har planer om å sette av penger til skattesmellen fremover.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...