Gå til innhold

katten min plages med løs mage:(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en katt på 1,5 år, hun er en langhåret innekatt. Vaksinert og gitt ormekur. Hun får tørrfór fra Royal Canin - mot hårballer da hun før jeg startet med denne, kastet opp hver uke. Denne har funket fint :)

I sommerferien ble hun dårlig i magen flere dager på rad, jeg ga henne zoolac men det hjalp ikke så mye som det burde gjøre. Dro til dyrelegen med henne, og de kjente på magen hennes at hun var oppblåst. Hun ble tatt røntgen av siden vi ville være sikker på at hun ikke hadde svelget noe som ble sittende fast i magen. De fant ingenting, og sa at det ikke var noe å bekymre seg for inntil videre siden hun oppfører seg helt som vanlig, både med spising, drikking og leking.

Jeg begynte å blande inn digestive comfort tror jeg den heter, med det foret mot hårballer som hun har nå, og jeg synes det begynte å hjelpe etter hvert.

Nå har hun gjennom hele sommeren vært dårlig i magen og hatt normal avføring, i perioder, og jeg begynner å bli rimelig lei dette da avføringen fester seg bak og hun løper overalt i leiligheten og setter spor før jeg får tak i henne:( Jeg vil jo ikke at hun skal ha det ubehagelig heller, vil at hun skal være frisk! Den siste uka har hun vært vekslende bra og dårlig i magen, og jeg har gitt henne zoolac. Men de dagene hun er god i magen gir jeg henne mindre/ingenting, og da blir hun plutselig dårlig i magen igjen :(

Jeg skjønner ikke hva det kan være, da veterinæren ikke så noen årsak til at hun er slik som hun er. Gjennom periodene har hun vært akkurat normal i oppførselen, så hun er ikke syk sånnsett. Hun er oppblåst i magen idag, da det kom luft ut bak da jeg løftet henne opp.

Så jeg lurer på: er det noen snille sjeler her som vet hva som kan være årsaken? Kan hun ha sensitiv mage, og evt. hva kommer det av? Er det noen som har opplevd liknende med deres katter, eller hatt dårlige erfaringer med fóret jeg gir henne? EVT har forslag til bedre fór i hennes tilfelle? Fikk ikke noe særlig til svar fra veterinæren da de heller ikke vet hva som forårsaker dette.

Begynner å bli desperat, har vært mye frustrasjoner de siste månedene, og jeg blir sliten av dette:( Katta løper ut fra doen før jeg får fanget henne for å vaske henne bak, da hun ikke liker det, men jeg må:( Har klippet henne bak siden hun er langhåret, men det hjelper ikke hver gang:(

Setter STOR pris på hvem som helst som kan komme med noe svar! :) Er så glad i pusia, vil at hun skal være frisk!

Anonymous poster hash: 2a718...2d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk anbefalt en skvett surmelk daglig da en av gamlekattene våre var slik.

surmelk altså kefir på butikken eller? hjalp det? :)

Noen flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kefir nei!? Nei nei nei! Katter er laktose intolerante, så da vil hun bare bli enda mer dårlig i magen!

Jeg ville anbefale Royal Canin Sensible. Den er for ømfintlige mager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor forskjell på katter om de tåler laktose eller ikke, men jeg tror ikke jeg ville forsøkt kefir...

Meget mulig det er noe i kattematen som pus ikke tåler. Du kan jo i første omgang velge RC sensible, kanskje et par uker, hvis det ikke gjør noe forskjell så ville jeg vurdert å bytte til en annen fortype. F.eks Orijene, som er veldig "riktig" mat for katter uten så mye rare tilsetninger. Evt kan du jo prøve Hills o.l.. Husk bare å bytte foret gradvis, hvis ikke reagerer pusemagen veldig.

Håper det ordner seg, ikke morsomt verken for deg eller pus med slike problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biola naturell, en liten dæsj av og til hjelper her.

Istedet for Zoolac er det noe som heter Pro Kolin+

Og så har jo RC kattemat som heter Hypersensitive som er allergimat.

Anonymous poster hash: af16e...78b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke noe særlig:( hun løper og løper etter toalettbesøk fordi hun vet jet kommer til å tørke henne bak når jeg får tak i henne og hun hater det!! Jeg har brukt royal canin helt siden vi fikk henne. Først brukte jeg en pk for kattunger til hun ble ett år. Så i april når hun rundet året, begynte jeg å gi henne for mot hårballer. Jeg vil helst ikke slutte med fór som hjelper mot hårballer da hun blir i dårlig humør og dårlig form når hun har en hårball på vei opp. Tror dere det kan være fóret, selv etter hun har brukt det i flere måneder før hun begynte å bli dårlig, uten å ha plagdes noe før? Og dersom jeg bytter til sensible, om det er royal canin eller et annet merke, tror dere det går greit å bruke fór mot hårballer også? Setter stor pris på svar!! Har nettopp løpt etter henne og vasket henne bak:( hun liker det virkelig ikke. Prøvde å gi henne kefir ista, men hun likte det ikke. Noen flere svar please? Er desperat etter å få henne frisk, og vet heller ikke hva veterinær kan gjøre dersom jeg tar henne med igjen.. De visste jo ikke hva som feilet henne.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i pro kolin+? Kjøpte zoolac forrige uke og den er nesten tom nå... Spurte i samme slengen om de hadde noe annet som funket bedre, men det hadde de ikke:/ skal dra og se litt på kattefór. Tar gjerne imot flere svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biola naturell, en liten dæsj av og til hjelper her.

Istedet for Zoolac er det noe som heter Pro Kolin+

Og så har jo RC kattemat som heter Hypersensitive som er allergimat.

Anonymous poster hash: af16e...78b

Jeg ville vært forsiktig med å begynne å gi allergi for uten å vite om det faktisk er allergi det er snakk om. Da bør veterinæren ta allergiprøve på henne først. Jeg ville heller gitt sensible først, og så eventuelt gått over på orijen hvis hun blir dårlig i magen igjen etter å gå tilbake til det vanlige foret. Orijen er jo uten hvete som mange katter reagerer på.

Nei det er ikke noe særlig:( hun løper og løper etter toalettbesøk fordi hun vet jet kommer til å tørke henne bak når jeg får tak i henne og hun hater det!! Jeg har brukt royal canin helt siden vi fikk henne. Først brukte jeg en pk for kattunger til hun ble ett år. Så i april når hun rundet året, begynte jeg å gi henne for mot hårballer. Jeg vil helst ikke slutte med fór som hjelper mot hårballer da hun blir i dårlig humør og dårlig form når hun har en hårball på vei opp. Tror dere det kan være fóret, selv etter hun har brukt det i flere måneder før hun begynte å bli dårlig, uten å ha plagdes noe før? Og dersom jeg bytter til sensible, om det er royal canin eller et annet merke, tror dere det går greit å bruke fór mot hårballer også? Setter stor pris på svar!! Har nettopp løpt etter henne og vasket henne bak:( hun liker det virkelig ikke. Prøvde å gi henne kefir ista, men hun likte det ikke. Noen flere svar please? Er desperat etter å få henne frisk, og vet heller ikke hva veterinær kan gjøre dersom jeg tar henne med igjen.. De visste jo ikke hva som feilet henne.. :(

RC anti hairbal er det overhode ikke noe rart at hun kan få dårlig mage av. Det er jo ett sterkt for som "tuller" med magen. Sensible er ett for som er ment for at en katt skal gå på en periode. Enten hvis de har hatt en betennelse, eller bare problemer med løs mage eller f.eks til hjemløs katter som ikke har spist normalt på lenge. Altså ett for som er for å roe ned dårlige mager. Jeg ville heller anbefalt, for både deg og pus, å kjøpe deg en furminator og hjelpe pusen mer med de løse hårene så hun slipper å i det heletatt få disse hårballene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke begi meg inn på det medisinske i dette, men det er en ting jeg kan si med sikkerhet og det er at inaktivitet er årsaken til mange mageplager hos innekatter. Det er som hos folk. Mage-tarmsystemet trenger bevegelse for å fungere optimalt. Det kan like gjerne gi seg utslag i oppblåsthet og løs mage som i forstoppelse. Er hun alene-innekatt? I så tilfelle skal det mye til at hun får den aktiviteten hun egentlig trenger. Det forstår en hvis en tenker over hvor mye i bevegelse en utekatt er i løpet av et døgn. I de tilfellene jeg har hatt utekatter i fosterhjem grunnet sykdom el.lign, er det første som får "betale" for innetilværelsen mage-tarmsystemet. Så det er i alle fall noe å tenke over! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke begi meg inn på det medisinske i dette, men det er en ting jeg kan si med sikkerhet og det er at inaktivitet er årsaken til mange mageplager hos innekatter. Det er som hos folk. Mage-tarmsystemet trenger bevegelse for å fungere optimalt. Det kan like gjerne gi seg utslag i oppblåsthet og løs mage som i forstoppelse. Er hun alene-innekatt? I så tilfelle skal det mye til at hun får den aktiviteten hun egentlig trenger. Det forstår en hvis en tenker over hvor mye i bevegelse en utekatt er i løpet av et døgn. I de tilfellene jeg har hatt utekatter i fosterhjem grunnet sykdom el.lign, er det første som får "betale" for innetilværelsen mage-tarmsystemet. Så det er i alle fall noe å tenke over! :)

Har tenkt på akkurat det samme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hun er innekatt alene, men hun leker og løper noe voldsomt hver dag, over hele leiligheten ^^ jeg bruker også å leke med henne slik at hun begynner å jakte på meg og løpe etter og fra meg^^ Jeg kan skjønne at hun ikke får like mye mosjon som utekatter, men det har aldri vært noe problem før. Før sommeren var det bare en sjelden gang hun hadde dårlig mage, og da brukte det å være at hun hadde spist noe som hun ikke skulle spist. Jeg har tenkt flere ganger at det kunne vært bra for henne å være med ut og utforske en gang iblant, men hun er sååå redd alt utenfor leiligheten! Jeg skal prøve å aktivisere henne mer inne, så får vi se om det blir noen forandring :) takk for svar du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje hjelpe å lage seg sin egen blanding av tørrfóret.

Her går det i RC Indoor (fordi gamlepus er sær og aller helst bare går ut når det er sol, varmt og vindstille, som skjer omtrent en gang hvert jubelår), RC Sterilized og RC Oral Care som hjelper mot tannstein.

Jeg blander fóret i en fireliters blikkboks som jeg fikk gratis på dyrebutikken for ikke så lenge siden, ca en tredjedel av hver type.

Kanskje du kan blande feks sterilized (om katten er sterilisert da), sensitive og anti hairball/longhaired og se om det hjelper med en blanding av fór i stedet for bare en type tørrfór. Du får små poser av alle typene om dyrebutikken du handler hos har et godt utvalg, da kan du prøve deg frem til en fórblanding som funker uten at du står igjen med et drittlass med tørrfór hun ender opp med å ikke spise.

Gjennomsnittlig fórtesting blir omtrent fire uker per fórblanding, det er først etter et par uker du ser forskjellene.

Hun kan også ha fått en eller annen underliggende magesykdom, innvollsorm eller noe, eller så kan hårballene ligge igjen og lage magesjau, men siden du allerede har vært og sjekket om noe satt fast, virker det noe usannsynlig.

Er hun ellers frisk, vasker seg, drikker og spiser som normalt, ville jeg prøvd tørrfórblanding og sett om det hjelper.

Er hun veldig løs i magen over tid, hjelper det også å gi henne usaltet, kokt ris eller usaltet, kokt sei. Det hjelper ofte ved magesjau og hun får i seg litt ekstra vann også i fall hun blir dehydrert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje hjelpe å lage seg sin egen blanding av tørrfóret.

Her går det i RC Indoor (fordi gamlepus er sær og aller helst bare går ut når det er sol, varmt og vindstille, som skjer omtrent en gang hvert jubelår), RC Sterilized og RC Oral Care som hjelper mot tannstein.

Jeg blander fóret i en fireliters blikkboks som jeg fikk gratis på dyrebutikken for ikke så lenge siden, ca en tredjedel av hver type.

Kanskje du kan blande feks sterilized (om katten er sterilisert da), sensitive og anti hairball/longhaired og se om det hjelper med en blanding av fór i stedet for bare en type tørrfór. Du får små poser av alle typene om dyrebutikken du handler hos har et godt utvalg, da kan du prøve deg frem til en fórblanding som funker uten at du står igjen med et drittlass med tørrfór hun ender opp med å ikke spise.

Gjennomsnittlig fórtesting blir omtrent fire uker per fórblanding, det er først etter et par uker du ser forskjellene.

Hun kan også ha fått en eller annen underliggende magesykdom, innvollsorm eller noe, eller så kan hårballene ligge igjen og lage magesjau, men siden du allerede har vært og sjekket om noe satt fast, virker det noe usannsynlig.

Er hun ellers frisk, vasker seg, drikker og spiser som normalt, ville jeg prøvd tørrfórblanding og sett om det hjelper.

Er hun veldig løs i magen over tid, hjelper det også å gi henne usaltet, kokt ris eller usaltet, kokt sei. Det hjelper ofte ved magesjau og hun får i seg litt ekstra vann også i fall hun blir dehydrert.

hei minya!

Jeg leste litt raskt om innvollsorm, og jeg tviler på at det kan være noe sånt (er det det samme som "orm"?) Katten fikk første ormekur i januar, og så gav dyrelegen en ekstra nå i sommer da vi var der sist, for å se om det kunne hjelpe. Dyrelegen kjente også inni endetarmen hennes, og kunne se litt antydninger til blod (katten hadde noen dråper blod i avføring dagen før vi dro til dyrelegen i sommer, glemte å si det).

Synes du jeg skal holde meg til Royal Canin fór inntil videre?:) Jeg vil prøve sensitive på henne, har også som nevnt digestive comfort og intense hairball fra RC, så hun har allerede i noen måneder fått i seg kun halvparten av hairball-fóret, som noen her nevnte kunne være sterkt for magen hennes. Virker som hun liker digestive-fóret bedre^^

Hun er absolutt HELT normal ellers, hun er kjempekosen og kjempeleken, blir så glad at hun ruller seg og koser med gulvet når vi står opp om morgenen og hun får litt selskap:) spiser og drikker normalt, og er ikke for tynn eller for tykk, selv om hun bestandig har vært en liten katt:) Nå ligger hun og koser seg oppå sofaryggen ved siden av meg, etter en liten rase-runde ^^ Hun har vært fin i magen idag, muligens fordi jeg gav henne godt med zoolac igår.

Jeg har flere ganger prøvd å lure i henne ris, men hun liker det ikke. Til og med da jeg blandet ris og kokt sei, plukket hun ut fisken og spiste kun det. Også når jeg gav henne kokt ris blandet med litt kraft fra fiskekokingen...hun slikket kun kraften:P Men jeg har flere biter sei i fryseren, kanskje jeg skulle kokt litt til henne i disse dager! Jeg gir henne ikke våtfór for tiden når hun er dårlig i magen, så hun blir sikkert kjempeglad når hun får fisk!

Skal dra til dyrebutikken imorgen eller fredag og kjøpe en pose med sensitive-fóret, dere :) Takk for svar alle sammen, skal holde dere oppdatert :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden hun allerede har fått ormekur, er det usannsynlig at hun har orm nå. (ja, innvollsorm og "orm" er det samme)

Liker hun ikke ris, så liker hun ikke ris. :fnise: Men på dyrebutikkene selger de en type våtfór i porsjonsbokser som det er ris i, kattene mine er ikke spesielt glad i ris, men til og med gamlepus slikker i seg hele greia. Husker ikke helt nøyaktig hva de boksene heter, men de selger dem ihvertfall på Buddy.

Jeg synes Royal Canin er en fin fórserie så jeg foreslår at du holder deg til det inntil videre. Men prøv som sagt ut en fórblanding ved hjelp av sånne små poser og en blandeboks. Du kan bruke en helt vanlig tupperwareboks å blande i om du ikke finner sånne gratisbokser hos din dyrebutikk.

Les også på baksiden av de andre typene med fór, jeg husker ikke hvilket av fórene jeg bruker det står på, men jeg VET at ett av dem står det Hairball reduction på. Kan være Indoor det er snakk om. For tidlig å grave inn i skapet og sjekke. XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun allerede har fått ormekur, er det usannsynlig at hun har orm nå. (ja, innvollsorm og "orm" er det samme)

Liker hun ikke ris, så liker hun ikke ris. :fnise: Men på dyrebutikkene selger de en type våtfór i porsjonsbokser som det er ris i, kattene mine er ikke spesielt glad i ris, men til og med gamlepus slikker i seg hele greia. Husker ikke helt nøyaktig hva de boksene heter, men de selger dem ihvertfall på Buddy.

Jeg synes Royal Canin er en fin fórserie så jeg foreslår at du holder deg til det inntil videre. Men prøv som sagt ut en fórblanding ved hjelp av sånne små poser og en blandeboks. Du kan bruke en helt vanlig tupperwareboks å blande i om du ikke finner sånne gratisbokser hos din dyrebutikk.

Les også på baksiden av de andre typene med fór, jeg husker ikke hvilket av fórene jeg bruker det står på, men jeg VET at ett av dem står det Hairball reduction på. Kan være Indoor det er snakk om. For tidlig å grave inn i skapet og sjekke. XD

Jeg sitter på royal canin sin nettside og leser på ulike typer fór, krysset av hva som er viktig for katten min og at den er innekatt og slikt, og så kom det opp blant annet indoor long hair! Så lurer på om jeg skal se om jeg finner en liten pose av denne typen og den som heter sensible og blande :D Hmmmm jeg er litt usikker på hvilken type våtfór du tenker på, vi har ikke buddy her jeg bor:) men det finner jeg sikkert ut:D

Jeg kan godt slutte å gi henne intense hairball, og heller gå over til en stripe kattemalt hver dag, for dette funket også før hun begynte på hairball fóret:) Skal innom dyrebutikken senere, så får vi håpe noe av det nye foret hjelper!

Skal jeg bare begynne med en gang å gi henne sensible og indoor (siden det er fra samme merke som det hun spiser nå), eller burde jeg blande inn litt og litt i det fóret hun er vant til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Longhair hjelper også mot hårballer og inneholder oljer som hjelper å holde pelsen fin, så det er nok et godt alternativ til den intense hairball-typen du bruker foreløpig.

Den typen våtfór jeg snakket om heter App-paws eller App-laws eller noe sånt, små porsjonsbokser i hermetikk. Jeg hadde prøvd med dyrebutikk- og veterinærvåtfór før, og det nektet gamlepus å spise, så jeg var skeptisk til dette også, men dæsken å det gikk ned :fnise:

Jeg har bare kjøpt dem på Buddy, siden det er den dyrebutikken jeg har nærmest, men det kan godt hende de har den på Tropehagen eller Zooland eller hva de nå heter alle de andre dyrebutikkene som finnes i Norge. :P

Indoor, Longhair og Sensible høres ut som en god blanding, om hun er sterilisert også, bør du slenge i litt Sterilized for å unngå urinveisinfeksjon.

Siden du allerede bruker Royal Canin er overgangen fra fór til fór litt enklere, men bland dem sammen i starten og la overgangen være litt forsiktig, for plutselig endringer i fóret kan ende med NM i rennaræv i noen tilfeller. Vanlig overgangsperiode med blanding er regnet som ca en til to uker. Start med å blande litt av det nye fóret med det gamle i en plastboks og gi en kopp daglig (ca 2.5-3 dl) Blandingsforhold ca 1:5. Så blander du i litt mer av det nye fóret og mindre av det gamle. Gå fra 1:5 til 5:1 i løpet av halvannen uke og på slutten av perioden kan du gi kun den nye blandingen.

Når du allerede har henne på blandingsfór av tre typer fór, er det lettere å bare blande i en ny type om du vil forsøke å endre fóret litt igjen seinere.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Nå startet jeg å gi henne nyfóret på torsdag forrige uke. Har vært fri for zoolac så har vært avhengig av at fóret funker. Nå har hun vært bra i 4 dager, men i dag hadde hun igjen dårlig mage. Magen hennes har nok sikkert ikke tatt til seg stoffene i fóret på så kort tid. Har blandet de to nye typene fór med de to gamle. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for at hun kan bli bra i magen, og er heller ikke av den tålmodige typen da hun også tråkker i avføringen og løper ut fra kassen. Skal dra å kjøpe ny zoolac eller noe annet å ha liggende, men jeg vil gjerne prøve å se det an om hun blir bra av seg selv. Hva synes dere jeg kan gjøre? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...