AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Jeg tror nok flesteparten av dere er ferdig med videregående for lenge siden, men håper noen kunne tatt seg litt tid til å hjelpe en stakkar! Jeg har fått en oppgave hvor jeg skal sammenligne to tekstutdrag fra samme litterære periode, men av forskjellige forfattere og med forskjellige handlinger og tema. Videre skal jeg bruke eksempler til å vise på hvilken måte de er typiske for nøyaktig den perioden. Det i seg selv er vrient nok, men jeg prøver å sette opp en disposisjon så jeg kan bruke mindre tid på å krangle med meg selv om hvordan jeg skal sette det opp, og mer tid på å skrive. Først kommer selvsagt en innledning, litt generelt om perioden, og kjente personer fra epoken. Her kommer jeg inn på de to jeg skal skrive videre om (Kielland og Ibsen) og nevner verkene jeg skal skrive om før jeg går dypere inn på dem hver for seg. Det er her jeg sitter fast. Planen min er jo å ta sammenligningen til slutt, etter at jeg har gitt et lite handlingsreferat av begge utdragene hver for seg. Man kan jo ikke begynne å sammenligne før man har gjort det tydelig hva man skal sammenligne. Men hvor skal jeg plassere den siste delen av oppgaven hvor jeg skal vise hvorfor de er typiske for perioden (realismen)? Jeg hadde tenkt til å flette det inn i sammenligningen, men fant fort ut at det ble veldig rotete siden de er så forskjellige. Men om jeg ikke gjør det, så er jeg redd for at jeg blir nødt til å gjenta meg selv mye og ende opp med å skrive mer om det første utdraget enn det andre. Eller kan jeg forklare kort etter hvert handlingsreferat hva som gjør at de er typiske for realismen, og så heller gå dypere inn på det i sammenligningen og prøve å få til en sammenheng? Det er så vanskelig å få en god struktur på det, for det føles som to forskjellige oppgaver som skal flettes sammen siden utdragene er så forskjellige! Hva synes dere høres best ut? Anonymous poster hash: fe603...bbc
pingelill Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 Synes det høres ut som du har et godt utgangspunkt i den disposisjonen du beskriver her ! Og dessuten - kanskje nettopp det at utdragene er så forskjellige gjør at det blir enklere å skrive en god drøfting/sammenlignin? Fks "i utdrag en starter for eksempel historien som følger..."..............". dette er et klassisk kjennetegn på denne tidsperioden, slik som "pensumbok/sitat pensum/ beskriver". Pensumboken nevner også andre kjennetegn på tidsperioden, som for eksempel xxx, yyy og zzz. Disse er imidlertid mer fremtredende i utdrag 1, hvor forfatteren skriver "................" og "..............". Prøv deg bare frem! Jegynes det er alltid lettere å redigere en tekst bedre enn å skrive det første utkastet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå