AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #1 Skrevet 17. september 2013 Hva legger folk her i ordet "kjerring"? Har en god venninne som ble kalt for det sv sin mann som i at de kranglet.. Glad jeg aldri har blitt kalt det ordet, synes det høres forferdelig ut! Anonymous poster hash: 2b910...80d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #2 Skrevet 17. september 2013 http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kjerring&begge=+&ordbok=begge Anonymous poster hash: 69885...26d
Havbris Skrevet 17. september 2013 #3 Skrevet 17. september 2013 Tja - tydeligvis noe nedsettende som brukes som betegnelse på en kvinne når hun krangler med mannen. Eller noe langt verre. Jeg har fått betegnelsen på PM her på KG og da tolket jeg det slik at vedkommende som kalte meg kjerring ikke likte meningene mine, og kanskje heller ikke alderen min. Så det er vel en samlebetegnelse på noe som ikke er bra?
Gjest Eurodice Skrevet 17. september 2013 #4 Skrevet 17. september 2013 Hva legger folk her i ordet "kjerring"? Har en god venninne som ble kalt for det sv sin mann som i at de kranglet.. Glad jeg aldri har blitt kalt det ordet, synes det høres forferdelig ut!Anonymous poster hash: 2b910...80d I denne sammenhengen er det et skjellsord, på samme måte som når unge jenter kaller noen de ikke liker eller er uvenner med, for kjerring.
Gjest Eurodice Skrevet 17. september 2013 #5 Skrevet 17. september 2013 Tja - tydeligvis noe nedsettende som brukes som betegnelse på en kvinne når hun krangler med mannen. Eller noe langt verre. Jeg har fått betegnelsen på PM her på KG og da tolket jeg det slik at vedkommende som kalte meg kjerring ikke likte meningene mine, og kanskje heller ikke alderen min. Så det er vel en samlebetegnelse på noe som ikke er bra? Enig. I korte trekk er alt som har ordet kjerring i seg, nedsettende. Kjerringklær, kjerringsko, kjerringfrisyre osv.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #6 Skrevet 17. september 2013 På Sørlandet er det egentlig et positivt ord, hvertfall i de indre bygder 😉 her betyr det kona eller dama. Kjerring kommer fra gammelt av og betyr ei man har kjer, altså kjerring. Men det hender ofte folk bruker det i negativ sammenheng når de er sinte. Anonymous poster hash: 2b2e6...b6d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #7 Skrevet 17. september 2013 I Tynset bruker de det som et positivt ladet ord (her er kjerringa mi osv).Anonymous poster hash: 28d35...160
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #8 Skrevet 17. september 2013 For meg betyr det "kone/samboer/kjæreste" eller "bitch/heks/idiot" eller "gammelmodig", alt etter situasjonen. Anonymous poster hash: 0ed52...0d0
Havbris Skrevet 17. september 2013 #9 Skrevet 17. september 2013 Jeg tror nok begrepet kan ha mange betydninger - men konteksten for å forstå betydningen er nok viktig. En av mine sønner kalte meg en gang for kjerring, og det var ikke positivt ladet. Mannen min kan si "du er jammen kjerringa min" og det er positivt ladet. Når ordet kjerring skrives på KG så har det generelt en negativ valør, i mine øyne. Men jeg skulle gjerne sett at noen kunne operasjonalisere begrepet litt. 1
Gjest Elseby13 Skrevet 17. september 2013 #10 Skrevet 17. september 2013 Her brukes det gjerne positivt: kone/kjæreste. Eller på en godmodig måte mellom venninner: din gamle kjerring/din heks. Det er ikke vondt ment, bare en måte å tulle med hverandre på.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #11 Skrevet 17. september 2013 I Tynset bruker de det som et positivt ladet ord (her er kjerringa mi osv).Anonymous poster hash: 28d35...160 I Rendær'n å... Anonymous poster hash: 31ed0...2e1
miramis Skrevet 17. september 2013 #12 Skrevet 17. september 2013 Gammeldags/bitter/urimelig/kontrollerende dame.
Bollocks Skrevet 17. september 2013 #13 Skrevet 17. september 2013 Der jeg kommer fra er kjerring et nøytralt ord. Man sier det som regel om kjæresten eller kona, og det behøver ikke å være negativt. Det kommer selvsagt an på konteksten, for noen sier det jo når man krangler med dama si, eller damer generelt. Kjerring kan bety veldig mange ting, og ihvertfall i min dialekt er det ingen fasit. Noen sier det om en dame som er løs, en dame som er slem, en dame som baksnakker andre, en dame som er bitter, en dame som har latt seg forfalle, samt mange andre negative ting. Men som sagt, der jeg bor er det et helt vanlig ord, og generelt assosierer jeg det ikke med noe negativt dersom man sier "kjærringa mi". Av en eller annen grunn blir ordet plutselig negativt om man bare sier "kjerring".
Heart7086 Skrevet 17. september 2013 #14 Skrevet 17. september 2013 Jeg er kjerring, både fordi jeg er gift og dermed kjerringa til mannen.. Men og fordi jeg er av den "gammeldagse" kjerringa som f.eks laget suppe/lapskaus av bein og og lignende(noe jeg har oppdaget at mange unge nå ikke gjør) Dog, kan kjerring være negativt, men det er ikke ofte her oppe :-)
AnonymBruker Skrevet 17. september 2013 #15 Skrevet 17. september 2013 Fra barneskolen: Gutt i 6. klasse til lærerinnen: "Du e ei kjerring!" Lærerinnen: "Æ blir så glad når æ blir kalt kjerring, for ordet kjerring e avleda av ordet 'kjær', så det indikere at du har mæ kjær " Gutt i 6. klasse: Når man legger til at ordet her normalt brukes om kona/kjæresten, så er det altså ikke særlig nedlatende i mine ører. Anonymous poster hash: 22333...6a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå