Gå til innhold

Stoffskifte


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noe man kan gjøre "galt" for å påvirke stoffskiftet? Kan det være noe med kostholdet f. eks. som gjør at man får lavt stoffskifte, f. eks.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Lavt stoffskifte (som er noe annet enn "lav forbrenning") er som oftest autoimmun sykdom (at kroppen selv ødelegger skjoldbruskkjertelen). Noen kan også få det forbigående i et svangerskap. Dersom man har fått varig lavt stoffskifte er det kun medisin som funker, og da resten av livet.



Anonymous poster hash: 30dc5...abc
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Lavt stoffskifte (som er noe annet enn "lav forbrenning") er som oftest autoimmun sykdom (at kroppen selv ødelegger skjoldbruskkjertelen). Noen kan også få det forbigående i et svangerskap. Dersom man har fått varig lavt stoffskifte er det kun medisin som funker, og da resten av livet.

Anonymous poster hash: 30dc5...abc

Takk for svar!

Jeg syns å ha hørt noe om at mye salt, rå grønnsaker osv kan føre til lavt stoffskifte, men det er kanskje hvis man allerede har lavt stoffskifte, at det burde unngås? Skal høre mer med en lege, er bare litt nysgjerrig nå med en gang, og lurer på om noen her vet noe om det :)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg syns å ha hørt noe om at mye salt, rå grønnsaker osv kan føre til lavt stoffskifte, men det er kanskje hvis man allerede har lavt stoffskifte, at det burde unngås? Skal høre mer med en lege, er bare litt nysgjerrig nå med en gang, og lurer på om noen her vet noe om det :)

Dersom man har lavt eller høyt stoffskifte er det visse matvarer man helst skal unngå ja. Såkalt goitrogene matvarer, f.eks. Les her: http://mjuuugly.blogg.no/1288759167_goitrogener_ikke_for_.html

Anonymous poster hash: 30dc5...abc

Skrevet

Goitrogene matvarer skal som du ser unngåa av dem med lavt stoffskifte (hypotyreose).



Anonymous poster hash: 30dc5...abc
  • Liker 1
Skrevet

Goitrogene matvarer skal som du ser unngåa av dem med lavt stoffskifte (hypotyreose).

Anonymous poster hash: 30dc5...abc

Jeg har lavt stoffskifte og får jevnlig til kontroller, men har aldri fått noen beskjed om at det er noen typer matvarer jeg ikke skal spise. Det har jeg ikke hørt eller lest noe sted før nå.

Anonymous poster hash: 862d1...10d

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og får jevnlig til kontroller, men har aldri fått noen beskjed om at det er noen typer matvarer jeg ikke skal spise. Det har jeg ikke hørt eller lest noe sted før nå.

Anonymous poster hash: 862d1...10d

Nei, det er det vel ingen som får i det offentlige helsevesenet. Jeg har blitt i mye bedre form etter jeg fikk vite dette. Det er særlig soya jeg blir dårlig av.

Anonymous poster hash: ffa92...2a7

Skrevet

Dersom man har lavt eller høyt stoffskifte er det visse matvarer man helst skal unngå ja. Såkalt goitrogene matvarer, f.eks. Les her: http://mjuuugly.blogg.no/1288759167_goitrogener_ikke_for_.html

Anonymous poster hash: 30dc5...abc

Finnes ikke noe dokumentasjon for dette. Disposisjon for ujevnt stoffskifte er genetisk, og utløses antakelig av hormonelle faktorer.

Anonymous poster hash: 780aa...f46

  • Liker 1
Skrevet

Nei, det er det vel ingen som får i det offentlige helsevesenet. Jeg har blitt i mye bedre form etter jeg fikk vite dette. Det er særlig soya jeg blir dårlig av.

Anonymous poster hash: ffa92...2a7

Interessant. Takk.

Anonymous poster hash: 862d1...10d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...