Gå til innhold

"FARLIGE" KAMPHUNDER !!!!!!!! Store oppslag i medi

NoName

Anbefalte innlegg

Gjest Gubban

Hehe..sorry LilleBille, stygg sak...

Ja jeg har hørt om uhell, Ylajali. Men når du sier at du holder hunden din borte fra slike situasjoner så stoler du mest på deg selv (ikke hunden), og det er bra.

Mathisen burde ha hindret denne situasjonen, og bør ta ansvaret for hva som skjedde mener jeg. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er da ikke alltid like lett å hindre en situasjon hvis man ikke får tid nok til å reagere? Hvis dette ikke hadde vært et uhell så tror jeg neppe han hadde sluppet fra det med fem sting. Jeg synes ikke hunden skal avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan være farlige, det kommer helt an på situasjonen.

Da jeg var barn lekte jeg en del med en hund som ble regnet for å være litt ustabil (blanding, bl.a. Border Collie og Spaniel), men den gjorde meg aldri noe. Jeg har derimot blitt bitt av den søte, snille skjødehunden (Shi Tzu) som bare var snill og grei. Hunden som ble regnet for å være litt ustabil hadde et veldig godt lynne, men eieren var ikke alltid like snill med henne, derfor kunne ho bite hvis ho følte seg utrygg. Skjødehunden som bare var snill og grei, ifølge eieren, ble avlivet fordi den beit eieren i handa. Da hadde den allerede rukket å bite mange andre folk, men dette var bare blitt avfeid med at hunden min er jo bare grei.

Dette synes jeg sier mer om eieren enn om hunden, og jeg føler meg ofte tryggere på såkalte farlige raser fordi de har eierne ofte bedre kontroll på enn såkalte snille raser som ikke alltid får ordentelig oppdragelse.

Men det er jo klart at en stor hund som biter, ofte gjør mer skade enn en liten hund som biter. Det har noe med hvor mye kraft hunden kan legge bak bittet.

Men til syvende og sist er det eieren det kommer an på, ikke hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at det er eieren som bør ta straffen, ikke hunden. Kanskje hunden burde omplasseres til noen med erfaring som vet å behandle den riktig?

Men er hunden derimot så "ødelagt" at det er liten sjanse for noe bedring, er nok avlivning det riktige.

Jeg kan godt hilse på fremmede hunder, men bare hvis hunden tar initiativ til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
Jeg syns også at det er eieren som bør ta straffen, ikke hunden. Kanskje hunden burde omplasseres til noen med erfaring som vet å behandle den riktig?

Men er hunden derimot så "ødelagt" at det er liten sjanse for noe bedring, er nok avlivning det riktige.

Jeg kan godt hilse på fremmede hunder, men bare hvis hunden tar initiativ til det.

De har erfaring til å ta seg av den. Det er jo gutten som har skylden når han kommer fort mot hunden og trikser rett foran snuten på den. Hunden er heller ikke ødelagt.. Ikke i det hele tatt. Hadde hunden bitt under andre omstendigheter hadde vært noe helt annet men hvilken som helst hund, med hvilken som helst eier hadde sansynligvis reagert på samme måte da ting skjedde som de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, formulerte meg ikke helt klart. Jeg mente generelt sett, ikke akkurat denne saken. Har ikke fått med meg så mye om den. Ikke annet enn at hundeeieren var en kjenning av politiet..

Jeg kan godt forstå at hunden reagerte. Var ute og gikkt tur med hunden min for et par dager siden. Da kom det et par guttunger fykende forbi på skateboard. Hunden min skvatt skikkelig og bjeffet voldsomt. Men han har heldigvis en høyere terskel for å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Julie i.i.

Gutten selv sier han sto med begge beina på skateboardet.

Jeg har opplevd oppdrettere av denne rasen som svært seriøse. (I hvert fall de vi har vært i kontakt med.)

Det er jo veldig bra, men hva med alle de useriøse som selger til kriminelle, for det er jo nettopp de som skaffer amstaffen et dårlig rykte. Noen som vet om raseklubben gjør noe for å ta tak i dette? Og det ødelegger jo for alle de som faktisk driver seriøst og tar hundehold på alvor. Hunder a la Amstaff, Dobermann, Rottweiler o.l. vil alltid tiltrekke seg unggutter som vil bruke hunden som penisforlenger...veldig dumt og i verste fall skummelt.

TinaK skrev: (sorry, sliter med siteringsdelen her..)

De har erfaring til å ta seg av den. Det er jo gutten som har skylden når han kommer fort mot hunden og trikser rett foran snuten på den.

Vel, hvis det var det som faktisk skjedde så vil jeg påstå at hunden ikke kan være helt stødig i hodet. En hund bør kunne tåle at noen trikser med et skateboard foran dem, eller i hvertfall ikke reagere med å bite. En mer "normal/sunn" reaksjon ville vært at hunden hadde trukket seg vekk/snudd rumpa til.

http://www.adressa.no/nyheter/article.jhtm...rticleID=485968

http://www.adressa.no/nyheter/article.jhtm...rticleID=486114

Når man leser disse artiklene så begynner man å spekulere hvorvidt eieren er skikket til å ha hund :roll: Reaksjonen hans virket også litt merkelig synes jeg. Etter guttungen var bitt, gikk han bare videre sammen med kompisen. Hadde det vært bikkja mi, hadde jeg lagt meg langflat og beklaga og sørga for å fått gutten til legevakta.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Som hovedinlegger også sa, det er sinnsykt mange slike hendelser hvert år, med alle slags hunder, men det hører vi ikke et knyst om.

Hvor leser du/har du lest om dissen hendelsene? Jeg spør ikke for å være kverulant eller for å stille sp.mål ved troverdigheten av det du sier, men fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Som en rimelig hundeintrs. person synes jeg det er intrs. å finne ut mest mulig, enten det er snakk om Amstaff eller Golden Retriever.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder biter helst menn

Katten tar seg helst et jafs av eldre kvinner, mens hester liker best å mumse unge jenter.

ANNE HAFSTAD, Aftenposten ([email protected])

En undersøkelse om bittskader fra våre firbente venner viser at smaken er forskjellig når kjæledyr biter fra seg. For i undersøkelsen som er publisert i Tidsskrift for den Norske lægeforening, fremkommer det at nesten 60 prosent av hundebittene var blant menn, og at 70 prosent av både kattebitt og hestebitt var blant kvinner. Gjennomsnittsalderen for dem som ble bitt av hund var 33 år, mens katteofrene var eldre og hesteofrene betydelig yngre. Totalt var 14 prosent av bittskadene på barn under 16 år.

Eldre damer og rasekatter

Nå må det vel sies at det her ikke bare er snakk om hva dyrene foretrekker, men hvem som er i nærheten og dermed står klar for bitt. På mange måter blir myten om at menn har hunder, og da gjerne store hunder, at eldre fruer finner selskap i halvfete dorske rasekatter pyntet med sløyfe, som fraktes rundt i kurv, bekreftet.

Til alt overmål opprettholdes også bildet av hestegale ungjenter. Men det er ikke dette professor i kirurgi Eilif Dahl på rikshospitalet har hatt til hensikt å undersøke. Han har gått igjennom journalene til samtlige pasienter med diagnosen dyrebitt ved skadepoliklinikken ved Oslo kommunale legevakt fra 1993 til 1995. Totalt var noe over 1000 pasienter registrert.

Hunder biter mest

To av tre bittskader forårsakes av hunder, under 20 prosent var bitt av katt, mens bare to prosent hadde vært i nærkamp med en hest. Blant dem som var bitt av hund, var bitt fra schäfer vanligst, fulgt av rottweiler, dobermann og golden retriever.

- Til tross for at det i denne undersøkelsen er de tre første hunderasene som biter oftere fra seg enn andre, kan vi ikke på bakgrunn av dette materialet si noe sikkert om hvem som biter mest. Det kan ligge mange feilkilder her, sier Dahl.

Årsaken til hundebitt er ifølge undersøkelsen sannsynligvis en kombinasjon av hundens arv og miljø, samt offerets oppførsel. I mer enn halvparten av tilfellene med hundebitt, var det ikke oppgitt hvorvidt årsaken til bittet var provokasjon.

Bitt av politihund

Bitt under lek eller ved uhell, var oppgitt i 20 prosent av tilfellene, mens syv prosent ble bitt under forsøk på å skille hunder som sloss. Fire prosent ble bitt mens de klappet hunden. To barn og 45 voksne var bitt av politihund, herav 37 under fluktforsøk.

Hundene bet som regel voksne i hender og armer, mens barn i det vesentlige ble bitt i ansikt og hode. Kattebittene var stort sett i hender, uansett alder.

De aller fleste skadene etter ublide møter med våre kjæledyr er relativt ufarlige. Hos 12 prosent av pasientene blir skadene karakterisert som alvorlige. En av tre pasienter måtte behandles med antibiotika og rundt ti prosent av skadene måtte sys eller på annen måte lappes sammen.

- Den vanligste behandlingen er enkel rensing av såret, og vi prøver å unngå lukking av sår for å fore byggeinfeksjoner. Et unntak er ansiktet, hvor vi må gjøre alt for å unngå arr, forteller Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen dokumentasjon just nu, men mener å ha hørt tidligere gjennom en troverdig kilde at de hunderasene som ligger i toppen når det gjelder å gå til angrep i Norge er schæfer, golden retriver og rottweiler (prosentvis målt)

Har ingen erfaring med amstaff, men har vært borti endel rottweilere som jeg bare har positive ting å si om.

Tror nok at det så godt som alltid er eieren og ikke hunden det går på, men det er klart det finnes raser som har flere hissige gener enn andre. Det er nettopp i slike tilfeller at det er viktig for oppdrettere å velge riktige eiere til sine valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
Finner ingen dokumentasjon just nu, men mener å ha hørt tidligere gjennom en troverdig kilde at de hunderasene som ligger i toppen når det gjelder å gå til angrep i Norge er schæfer, golden retriver og rottweiler (prosentvis målt)

Har ingen erfaring med amstaff, men har vært borti endel rottweilere som jeg bare har positive ting å si om.

Tror nok at det så godt som alltid er eieren og ikke hunden det går på, men det er klart det finnes raser som har flere hissige gener enn andre. Det er nettopp i slike tilfeller at det er viktig for oppdrettere å velge riktige eiere til sine valper.

Ikke rotweiler i alle fall. Men golden retriver ligger høyt ja.. Rotweiler er anbefalt som familiehunder nettop på grunn av at de så sjelden har bitt noen. De er sterke i psyken og trygge.

Men Golden og shæfer er begge raser med mye innavl og det fører til utrygge hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk, Katriana.

Når det gjelder Rottweiler, så finnes det både òg. Har forholdsvis god kjennskap til rasen og miljøet og der finner du alt fra skikkelig "kremhunder" (dvs. sunne/friske hunder med masse motor og som også er avbalanserte/stødige hunder) til aggressive og nervøse dyr som aldri skulle vært avl frem.

Hvert år må 4000 mennesker ha legehjelp etter å ha blitt bitt av hund, det vil jeg si er et relativt høyt tall og jeg mener det er et signal om at det er mye dårlig hundehold ute og går. Litt på sidelinja her, men kanskje noe til ettertanke for alle oss hundeeiere (uansett rase!)?...

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie, jeg har også hørt tallet 4000 i forbindelse med bitt i gjennomsnitt pr år. Og da sier det seg vel selv at det ikke er bare amstaffer det er snakk om? Jeg har saumfart nettet etter ordentlig statistikk men det er vanskelig å finne.

Klipt fra hundebitt.no:

På Hundebitt.no har man fokusert en del på den nye hundeloven man har fått i Tyskland. Det finnes liten eller ingen sammenheng mellom de rasene som er blitt forbudt og de rasene som topper bittstatestikkene i Tyskland.

Når det gjelder Amrikansk staffordshire terrier, så er den nå forbudt eller lagt med svært strenge avlsrestriksjoner der. På bitestatistikkene de siste 10 år i Tyskland, ligger amstaffen på 1,9% av alle hundebitt. Dette tilsvarte 3 hendelser og det var i tillegg sådd tvil i den ene hendelsen om det virkelig var en hund av rasen Amerikansk staffordshire terrier som sto for ugjerningen...

De rasene som topper statestikkene er blant annet Schäfer på 1 plass med 52,9% av alle bitt !!

Dette er riktignok Tyskland, men vil ikke tro situasjonen er så mye annerledes her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Når det gjelder Amrikansk staffordshire terrier, så er den nå forbudt eller lagt med svært strenge avlsrestriksjoner der. På bitestatistikkene de siste 10 år i Tyskland, ligger amstaffen på 1,9% av alle hundebitt. Dette tilsvarte 3 hendelser og det var i tillegg sådd tvil i den ene hendelsen om det virkelig var en hund av rasen Amerikansk staffordshire terrier som sto for ugjerningen...

De rasene som topper statestikkene er blant annet Schäfer på 1 plass med 52,9% av alle bitt !!

Dette er riktignok Tyskland, men vil ikke tro situasjonen er så mye annerledes her?

Hvor stor prosentandel er amstaff av det totale hundeholdet i Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg og på.. Man må jo neste se på hvor mange det er av de forskjellige hunderasene i forhold til hvor mange som biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rotweiler er anbefalt som familiehunder nettop på grunn av at de så sjelden har bitt noen. De er sterke i psyken og trygge.

Men Golden og shæfer er begge raser med mye innavl og det fører til utrygge hunder.

Se uthevet skrift: Det er også derfor Amstaff blir anbefalt som en familiehund. Den er veldig trygg på seg selv. Hunder som biter gjør det gjerne fordi de føler seg truet. En hund som sammen med barn er totalt avslappa høres for meg tryggere ut, enn feks en smånervøs Collie.

Nå må jeg få poengtere at jeg ALDRI lar barn være alene med hunden min, uansett hvor trygg jeg føler meg på han. Jeg skjønner jo at min hund ville gjøre større skade ved et bitt enn en Collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sterkt i mot media's bruk av makt mot disse FARLIGE kamphundene .. I VG i dag (som sikkert mange har sett) har en gutt på 15 år blitt bitt i skrittet av en amstaff .. Hadde dette vært en hvem som helst annen hund hadde dette ALDRI blitt skrevet..

Eieren av den hunden du refererer til er er en bekjent av meg, og i dette tilfellet er omtalen i media fullstendig berettiget. Mannen er har nettop blitt dømt for grov vold mot samboer, og han er narkoman. Hunden er blitt brukt som "våpen", og er selvfølgelig preget av eieren... Den artikkelen hadde kanskje ikke blitt skrevet dersom det dreide seg om en puddel(?), men det er heller ikke poenget. Problemet kamphunder er noe media og befolkningen interesserer seg for, fordi det faktisk ER et problem!

Nå er jeg ingen ekspert på Amstaff. Men det er ikke til å komme unna at slike hunderaser tiltrekker seg en viss type mennesker, til tross for at de har et temperament som forutsetter kyndige eiere. Ja, i de rette hender er sikkert Amstaff både pålitelige og egnede familiehunder, men de har et rykte som gjør dem til populære kjeltring-hunder! Det burde derfor være restriksjoner på hvem som får lov til å eie en slik hund. (selv om alle hunder er potensielle drapsmaskiner.) Kanskje et sertifikat hadde vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå må man jo tenke på antallet av hver enkelt rase i Norge også, da. Selvfølgelig vil en Golden ligge øverst på bitelisten i og med at det er så utrolig mange eksemplarer av dem i Norge, dette gjelder også schæferen, rottweileren og dobermannen. Du kan ikke putte en rase det finnes bare rundt 5-10 eksemplarer av i Norge som alle har bitt, øverst på bitelista i og med at det faktisk ikke er så mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hundene er agressive kommer helt og holdent an på eieren og oppdragelsen! Grunnen til at Amstaff har så dårlig rykte, er at narkomane har brukt disse hundene til å forsvare seg med. Klart en amstaff som vokser opp under slike omstendigheter blir agressiv. Det ville jeg og ha blitt! Så de må helt klart oppdras på riktig måte!

Min lille Jack Russel Terrier har en amstaff som beste venn. De leker og har det SÅ fint i lag. Amstaffen er forsiktig med småen og har ALDRI vært agressiv mot han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...