Gå til innhold

"FARLIGE" KAMPHUNDER !!!!!!!! Store oppslag i medi

NoName

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er så sterkt i mot media's bruk av makt mot disse FARLIGE kamphundene .. I VG i dag (som sikkert mange har sett) har en gutt på 15 år blitt bitt i skrittet av en amstaff .. Hadde dette vært en hvem som helst annen hund hadde dette ALDRI blitt skrevet..

Jeg skal ikke legge sjul på at amstaff kan være hakket "farligere" enn andre hunder .. som f.eks golden, pga kjeven.

Men det media likevel glemmer å skrive er at i Norge årlig blir det registrert ca 4000 bittskader/kloreskader av hund som behandles hos lege. 2 % av disse har blitt bitt av en ustabil hund. (anmeldte forhold). "Resten" er eier som har skrapet seg på valpens sylskarpe tenner, bitt under lek eller trening som eier kan skylde seg selv.. Og hva slags behandling har dem fått ? Jo, stivkrampe spøryte. Hundens munn inneholder masse bakterier som menneskekroppen ikke kjenner og absolutt ikke liker ...

Når jeg går tur med hundene mine nå så er det mange som rygger unna som vet hva slags rase jeg går med. Hvorfor? Uvitenhet !! Dem VET IKKE hva slags hunder det er, åssen lynne dem egentlig har etc. Det eneste som har satt seg i hodet er at dem er FARLIGE !!!

Også har du dem som kommer bort å sier ... åhhh så vakker han/hun er. Også så snill og kosen da. Åssen rase er det? Amstaff sier jeg. Pluttselig så rygger dem unna og blir stive av skrekk. Dem er jo FARLIGE dem. åhh?? sier jeg. Det virker ikke som om denne er så veldig farlig. Men ... hun/han har lest i avisen, og har bestemt seg at sånn er det bare.

LATTERLIG !!

Kunne vel holdt på leeeenge med dette innlegget og irritert meg.. men får vel avslutte her.

Hva syntes dere egentlig om den nye hundeloven ?

Og vi hundeeiere, skal vi la oss bli tråkket ned at politikere som aldri har hatt hund, ikke aner hva det handler om og som bare har en kompis som eier en liten hund?

NoName !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mer redd en liten gneldrete papillon enn en amstaff. I den artikkelen i VG stod det jo at eieren bare stod og så på mens hunden gjorde det, og gadd ikke gjøre noe, til og med ikke engang da den skulle ta de andre guttene. Det sier jo bare en stor del om hundeholdet til disse eierene, det er disse typene som aldri skulle hatt hund hvis de er så feige og må bruke en HUND som et våpen og en penisforlenger.

Det spørs jo på hva slags trening hunden har fått, uansett hund kan bli aggressiv med for lite sosialisering etc. Alle hunderaser kan bli aggressive og farlige. Det har ikke noe med én spesiell hunderase.

Golden ligger øverst på bitestatistikken nettopp fordi det er for mange av dem. Du kunne aldri latt en rase det bare finnes et par eksemplarer av i Norge som faktisk begge har bitt, øverst på bitestatistikken pga. manglende eksemplar av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Faren er vel nettopp at slike veldig ofte havner hos personer som ikke akkurat er "mors beste barn" ... det er hunder som krever skikkelig oppdragelse og kan selvsagt være farlige i feil hender... Det er vel ikke noe å legge skjul på ? Jeg for min del liker best koselige og "nusselige" hunder og føler meg langt fra trygg når jeg ser en Am-Staff ol. hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Og vi hundeeiere, skal vi la oss bli tråkket ned at politikere som aldri har hatt hund, ikke aner hva det handler om og som bare har en kompis som eier en liten hund?

Det er tydelig at du ikke vet hvordan man lager en lov, hvilke instanser som blir hørt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke begi meg ut på denne diskusjonen en gang til, men jeg er helt enig med hovedinnlegger. Faktisk så kjenner jeg til den hunden det handler om, og storyen er svært unyansert for å si det sånn. Man er heller ikke hardt kvestet når man står dagen etterpå på nyhetene med et skateboard i henda.

Det er helt kvalmt hvordan media skal få lov til å stigmatisere og herje.

De refererer til hunden som kamptrent og kamphund, hva pokker vet de om det? Noen må lære folk at kamphund ikke er en rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Men hunden det er snakk om er faktisk veldig snill. Eierne er også flinke med han. Han mente ikke å bite gutten, han gikk etter skatebordet. Det var ett uhell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, skateboard vekker jaktinstinktet hos hunden, det ser jeg også på min egen, hun blir helt vill og bjeffer og drar når hun ser folk som kjører på det, så det er nok fort gjort.

Synes utrolig synd på Storm, kjempefin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det var et uhell, hvorfor beit hunden gutten i skrittet? Hadde den gått etter skateboardet vill den vel bitt føttene hans?

Jeg kjenner amstaffer som snille og menneskekjære hunder, men jeg tror miljøet/oppdretterne hadde gjort seg selv en stor tjeneste ved å bli atskillig mer selektiv med hvem de selger til...

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hund som biter .. enten det er barn eller andre.. om det er lek ... eller at de "tenner" på skateboard eller lignende.. bør jo faktisk ikke få muligheten til dette...

En hund som biter har opplagt eieren ikke kontroll på... og da bør muligens ikke vedkommende ha hund. Det er klart hunden er "uskyldig".. men hvis ikke den kan kontrolleres (og eieren til en hver tid gjør det) .. bør den ikke få mulighet til å bevege seg blant folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo samle sammen et kobbel med forskjellige raser da, og se hva som skjer når det kommer skateboardere i i full fart mot dem? Jeg stoler 100% på hunden min, så selv om hun blir litt leiken og vilter av skatere så er hun ikke gal, det er naturlig.

Så alle hunder som er uheldige i lek skal avlives? Et uhell har ingenting med at hunden er ukontrollerbar å gjøre. Denne hunden har aldri gjort noe lignende før, og den er IKKE "kamptrent" som det så fint sto i VG eller hvor pokker det var.

Dette hadde ALDRI blitt slått opp i media hvis det ikke var for at det handler om en amstaff. Som hovedinlegger også sa, det er sinnsykt mange slike hendelser hvert år, med alle slags hunder, men det hører vi ikke et knyst om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner amstaffer som snille og menneskekjære hunder, men jeg tror miljøet/oppdretterne hadde gjort seg selv en stor tjeneste ved å bli atskillig mer selektiv med hvem de selger til...

Julie.

Jeg har opplevd oppdrettere av denne rasen som svært seriøse. (I hvert fall de vi har vært i kontakt med.)

Da vi skulle anskaffe oss en Amstaff var vi på to intervjuer hos samme oppdretter før vi fikk det endelige JA. Han ville forsikre seg om at vi visste hva vi gikk til, at vi kunne tilby hunden skikkelige forhold, og var også veldig interessert i at vi skulle stille gutten vår ut. (Det har vi gjort, og han har fått flotte kritikker forøvrig, samt alltid en ekstra bemerkning om hans flotte og behagelige lynne. Stolt jeg? Ja! :sjarmor: )

Det er vel kanskje heller synd med de som setter kull på tispa si for å tjene noen kroner. Jeg har følelsen at de kan være mindre kresne på hvem de selger til... Veldig synd ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo samle sammen et kobbel med forskjellige raser da, og se hva som skjer når det kommer skateboardere i i full fart mot dem? Jeg stoler 100% på hunden min, så selv om hun blir litt leiken og vilter av skatere så er hun ikke gal, det er naturlig.  

Hvis eieren holder hunden i bånd.. burde det ikke være noe problem .- da kan ikke hunden angripe ... eller leke - som du kaller det - med "uvedkommende". Dette gjelder jo bare så sant eieren er sterk nok til å holde hunden igjen... Er han ikke det ... bør han vel kanskje ikke ha en sånn hund..

Har ikke fått med meg om denne aktuelle hunden var bundet - eller om eieren holdt den i bånd da den bet... - og gutten på skatebordet kjørte bort til hunden. I så fall stiller jo saken seg litt anderledes. Men en hund er alltid eierens ansvar .. og det er hans ansvar å holde kontroll på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at en hund er eierens ansvar, og ingen andres, men... Jeg må si jeg er overrasket over mange menneskers oppførsel/fremtreden ovenfor fremmede hunder. Jeg tenker spesielt da hunder som står bindt utenfor butikker o.l. (Nå skal det være sagt at jeg binder aldri min hund utenfor butikker.)

Alt fra gamle damer, til småtasser med pappaen på slep som skal klappe "vofsen". Også måten de nærmer seg en hund i bånd på da gitt!! Jeg skjønner ikke at de tør! Selv nærmer jeg meg aldri en puddel som står i bånd en gang jeg. Man vet aldri hvordan de kan reagere når de står der alene, og bundet.

Så akkurat det med at hunder ikke skal bindes på utsiden av butikker er jeg svært enig i. Har selv en datter på 7 år, og selv om jeg liker å tro at hun aldri vlle finne på å gå bort til en fremmed hund, så vet man jo aldri. Sjansene for at ulykker kan skje er mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg at en hund som er bundet f.eks. utenfor en butikk etc. .. bør få stå i fred. Blir du bitt da .. har du "bedt" om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gubban

Interresant diskusjon. LilleBille har helt klart skjønt hva det vil si å være en ansvarlig hundeeier. Så jeg sier meg bare enig med ham.

Jeg stoler 100% på hunden min, så selv om hun blir litt leiken og vilter av skatere så er hun ikke gal, det er naturlig.

Jeg er ganske imponert over uvitenheten til de som påkaller seg et slikt forhold til hunden sin. Det er slik arroganse som fører til de stygge "uhellene" som dukker opp i media. En hund kan være så snill som bare det den (uansett rase), for så å havne i en situasjon den ikke vet hvordan å takle. Poenget er at det er eierens ansvar å sørge for at hunden har en veldig høy terskel før den biter noen eller andre hunder.

I den situasjonen som fant sted i trondheim synes jeg Mathisen oppfører seg ganske ironisk. Han nekter på at det hverken er hans eller bikkja sin feil at det skjedde. Han sier også at han ikke vil legge skylda på gutten som ble bitt. Hvem sin feil var det da?

Det blir ganske dumt å si at hunden er snill og alt det der etterpå. Hvorfor ikke legge seg flat og si at det var det hans feil? Det er jo eierens ansvar, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant diskusjon. LilleBille har helt klart skjønt hva det vil si å være en ansvarlig hundeeier. Så jeg sier meg bare enig med ham.

:bukke:

:sjenert:ikke han men hun....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om et uhell gubban? Jeg klarer å ta det ansvaret å holde henne tilbake, og å unngå uheldige situasjoner som stresser henne, så ja, jeg stoler på hunden min.

Storm var i bånd og eieren trakk ham tilbake, gutten kom i stor fart og triksa rett opp i fjeset på hunden hvorpå han ramla og uhellet skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...