Gå til innhold

Salmalaks - dagen etter åpning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Salmalaks er jo pakket innen 4 timer etter fisking for at den skal være trygg og fin å spise rå.

Kan jeg spise rå salma dagen etter jeg åpnet pakken? Eller bør jeg steke den da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Du kan jo forsøke, det er nok ikke farlig? Men jeg hadde stekt den. Liker ikke magesjuke.

Skrevet

Da blir det steking. Er ikke så glad i magasjau jeg heller :P

Skrevet

Jeg har spist Salmalaks rå dagen etter åpning flere ganger, aldri blitt syk :)

Skrevet

Jaha... Tør, tør ikke...

Kom til å tenke på - hva er egentlig "grensa" på når den ikke skal spises rå? Siden det er så viktig med denne slaktingen innen 4 timer og sånt?

Jeg er helt amatør på rå fisk, oppdaget i stad at jeg plutselig liker rå laks. Det har jeg ikke gjort før. Så nå tenkte jeg kanskje jeg skulle prøve meg på sushi en dag og :P

Skrevet

Hvis du fisken holdes kaldt har den ovrraskende god holdbarhet. Det aller beste er å la den ligge på is.. Så hvis du skal spise litt av fisken en dag og litt neste dag kan du eventuellt legge den i boks med isbiter i kjøleskapet. Selv hadde jeg spist fisken rå selv om den ikke hadde ligget på is.. her jeg bor har vi en god fiskehandler og der spør jeg bare om laksen de har er grei til sushi og de svarer ærlig (som regel får JA). Dette med slakting inngen 4 timer og sånn handler nok litt om markedsføring tror jeg (stoler på at de gjør det altså). Men det finnes magne måter å behandle fisken bra på uten at det er Salma... Anyway, kos deg med den fine rå laksen :)

Tips til sushi: husk å vakse risen GODT (f.eks la den stå i rennende vann 30min) og beløtleggen den (jeg setter min i kjøleskapet over natta).

Skrevet

Spis en del som sushi, og den andre som stekt dagen etterpå. Salma er naaamm. :wow:

Skrevet

Får vel smake en liten bit rå i dag. Og steke resten :P Så får vi se hvordan det går. :ler:

Og heller kjøpe ny i morgen igjen.

Skrevet

Jeg ser ikke noen grunn til at den ikke kan spises rå dagen etter at pakken ble åpna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...