Gå til innhold

Penger for gode karakterer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Husker flere som fikk det når jeg gikk på videregående, men fikk det ikke selv. Brydde meg ikke så mye, jeg var ikke motivert til gode karakterer pga pengene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på skolen var det slik at jo mer penger du fikk jo dårligere ble karakterene. Vi jobbet så mye ved siden av skolen for å klare husleie at vi ikke hadde overskudd til lekselesning.

Anonymous poster hash: f4509...618

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir sønnen min penger for gode karakterer.

Han har ADHD/Tourettes og mistet pga dette mye av undervisningen på barneskolen, da det tydeligvis var lettere for lærerne å la ham gjøre som han ville i timen (tegne, spille spill, bruke pc) fremfor å følge den vanlige undervisningen med hjelp av assistenten sin. (og vi fikk egentlig ikke noe pekepinn om hvordan det faglig lå an, heller - så lenge han var rolig og blid var beskjeden at alt gikk så bra :P )

Derfor har jeg nå når han har begynt på ungdomsskolen laget et belønningssystem for gode karakterer - det innebærer også at lekser må gjøres, gloser pugges på osv. og kontroll av dette. Slik at man unngår juks. Til prøver har jeg lest teksten høyt for ham, og spurt fra denne etterpå - jeg ser jo at konsentrasjonen hans glipper ofte, så da leser vi de avsnittene igjen...

Det var stor stas å komme hjem med karakter 5 i muntlig historie-prøve, istedet for et ark hvor han bare hadde skrevet navnet sitt og svart med enkelt ord på noen få spørsmål. Eller en lapp med beskjed fra lærerren om at NN desverre nekter å svare på spørsmålene som ble stilt. Den gleden han viste ved å oppnå det samme som skolekameratene sine var vel verdt den 200 lappen jeg betalte.

Anonymous poster hash: 00f79...fce
  • Liker 4
Skrevet

Jeg fikk for penger på karakterkortet, men ikke prøver/innleveringer ellers. Husker ikke hvor mye det var.

Selvsagt er det best at motivasjonen kommer "innenfra" men sannheten er at det føles som en lang distanse mellom det man gjør på skolen som tenåring og jobben man til slutt ender opp med. Jeg har aldri opplevd en 15 åring som tenker "jeg gleder meg til jeg kan bruke dette i praksis". For de aller fleste er det bare noe man må gjennom.

I etterkant må jeg innrømme at det har ikke hatt så mye å si. Hadde mange 5ere og 6ere men trengte dem egentlig ikke for å komme inn på studiet mitt og har aldri blitt spurt om det i etterkant heller...men jeg lærte nok mer enn de som fikk 2 og 3 i samme fagene og husker endel.

Anonymous poster hash: e7918...749
Skrevet

Jeg har en sønn som begynte på ungdomsskolen i fjor. Han har alltid vært kjapp og effektiv når det gjelder skolearbeid, men gjør alltid minst mulig når det kommer til lekser/hjemmearbeid.Vi forsøker å motivere han og pushe han når det trengs, men gutten har definitivt ikke samme "ærgjerrighet" og innsatsvilje som lillebroren hans har, han sliter med motivasjon og med å jobbe jevnt og trutt.

Det første karakterkortet han kom hjem med var middelmådig og både vi og gutten selv visste at han kunne ha gjort det bedre.

Det jeg gjorde etter vurderinger for og i mot var å belønne han for hver karakter han gikk opp. Men han ble også trukket i hver karakter han gikk ned. Etter vårsemesteret hadde han forbedret 5 og gått ned 2, altså fikk han avtalt beløp kr.300,- x 3. Han var kjempestolt og ble tydelig motivert.

Nå må vi jo bare fortsette, men jeg har vært og er fremdeles litt usikker på om denne form for "motivasjon" er riktig. Og så kommer det vel en dag da han bare går ned i karakterer, det blir vel ganske søkt om han må betale oss penger... ;)

Anonymous poster hash: b707d...50f
Skrevet

Jeg gir aldri kontanter for gode resultater på karakterkortet, men jeg er tilbøyelig til å si ja til en del ting, fordi han er flink å jobbe hardt med skolearbeidet.

Noen barn tar ting lettere enn andre, og jeg kan ikke belønne eldstemann for en sekser i matte når jeg vet at denne har vært lettkjøpt - samtidig som broren ikke får noen ting når han jobber hardt for å oppnå en firer.

• Liker 2
Skrevet

Å gi barna penger for at de hjelper til hjemme er bra, for da lærer de at det er mindre å gjøre for forelde = mer overskudd = lettere å jobbe og tjene penger. Skolearbeid gjør de derimot bare for sin egen skyld og det er helt feil at de skal få penger for det. Det er ingen god motivasjon og hvilken 13-åring vil ikke jukse til seg en 1000-lapp? Det viktigste er at de klarer å fordype og engasjere seg, om de så bare skulle få en firer.

Skrevet

Jeg gir sønnen min penger for gode karakterer.

Han har ADHD/Tourettes og mistet pga dette mye av undervisningen på barneskolen, da det tydeligvis var lettere for lærerne å la ham gjøre som han ville i timen (tegne, spille spill, bruke pc) fremfor å følge den vanlige undervisningen med hjelp av assistenten sin. (og vi fikk egentlig ikke noe pekepinn om hvordan det faglig lå an, heller - så lenge han var rolig og blid var beskjeden at alt gikk så bra :P )

Derfor har jeg nå når han har begynt på ungdomsskolen laget et belønningssystem for gode karakterer - det innebærer også at lekser må gjøres, gloser pugges på osv. og kontroll av dette. Slik at man unngår juks. Til prøver har jeg lest teksten høyt for ham, og spurt fra denne etterpå - jeg ser jo at konsentrasjonen hans glipper ofte, så da leser vi de avsnittene igjen...

Det var stor stas å komme hjem med karakter 5 i muntlig historie-prøve, istedet for et ark hvor han bare hadde skrevet navnet sitt og svart med enkelt ord på noen få spørsmål. Eller en lapp med beskjed fra lærerren om at NN desverre nekter å svare på spørsmålene som ble stilt. Den gleden han viste ved å oppnå det samme som skolekameratene sine var vel verdt den 200 lappen jeg betalte.

Anonymous poster hash: 00f79...fce

Så flott å høre at man kan klare å få toppkarakter til tross for diagnoser!! Vår sønn kommer vi til å gjøre det samme med. Han sliter også, og trenger gulerot. Allerede nå frister vi med tur for å se fotballkamp hvis han klarer seg bra på ukeslutt prøvene hver fredag. Han er 8 år, og han blir motivert av dette.

Skrevet

Det strider mot mine prinsipper i alle fall. Man gjør ikke innsats på skolen for foreldrenes skyld. Gjør man det dårlig fordi man ikke gidder, er det en lærepenge det også, som disse ungdommene ofte trenger. Ingen kan få belønning for hver minste ting man gjør her i livet; det er en dårlig lærdom å få med seg hjemmefra.

Skrevet

Det strider mot mine prinsipper i alle fall. Man gjør ikke innsats på skolen for foreldrenes skyld. Gjør man det dårlig fordi man ikke gidder, er det en lærepenge det også, som disse ungdommene ofte trenger. Ingen kan få belønning for hver minste ting man gjør her i livet; det er en dårlig lærdom å få med seg hjemmefra.

Vel, på en måte lønner godt arbeid seg nettopp på samme måte når man blir "voksen". Jo hardere man jobber, jo større er belønningen (som oftest, iallefall).

Skrevet

Vel, på en måte lønner godt arbeid seg nettopp på samme måte når man blir "voksen". Jo hardere man jobber, jo større er belønningen (som oftest, iallefall).

Gode karakterer er jo en belønning i seg selv (akkurat som gode resultater, forfremmelser på jobb etc), så jeg ser ikke poenget med penger i tillegg. Da sier man jo indirekte til barna at gode resultater ikke er verd noe i seg selv, kun penger?

Skrevet

Gode karakterer er jo en belønning i seg selv (akkurat som gode resultater, forfremmelser på jobb etc), så jeg ser ikke poenget med penger i tillegg. Da sier man jo indirekte til barna at gode resultater ikke er verd noe i seg selv, kun penger?

Jeg ville bare påpeke at man faktisk får belønning for det man oppnår i livet i form av penger

Skrevet

Enig med deg, og for å dra den enda lenger: gode karakterer ER penger. På sikt.

Mine barn som får karakterer er i alle fall veldig klar over at gode karakterer åpner dører og gir dem valgmuligheter som kommer til å ha stor betydning for årene som kommer, og resten av livet. Nå kjenner jeg ingen tenåringer som ikke ville sagt ja til en femhundrelapp, så hvis jeg hadde tilbudt det ville de garantert tatt imot ;) Men jeg tror ikke de behøver noen form for belønning, de ser selv at det er til deres eget beste å jobbe og har aldri bedt om noen ytterligere påskjønnelse for det. Og for å være litt krass: det skulle da jaggu bare mangle, såpass burde de skjønne.

Men- jeg er fremdeles ikke helt imot belønningssystemet, i de tilfellene der ungdommene kanskje sliter med motivasjon eller fag, underpresterer, har tilleggsproblemer eller andre ting. Da kan det fylle en funksjon, og noen ganger er det slik at målet helliger middelet. Jeg hadde gladelig betalt noen tusenlapper for å få en skolelei ungdom til å fullføre videregående, hvis det var det som skulle til og alternativet hadde vært frafall og avbrutt utdannelse.

Men for normalt skoleflinke ungdommer synes jeg det er helt unødvendig.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg kjenner foreldre som gir barna sine på ungsomsskolen 100 kr for femmere og 200 kr for seksere. Ordningen gjelder alle prøver/innleveringer de får karakter på. Syntes dere det er riktig? Gir dere barna deres penger for karakterer? Hvor mye?

Anonymous poster hash: 97d68...fcf

Nei. Bestikkelser blir totalt feil i mine øyne ja

Skrevet

Så latterlig å lese om alle de som mener å gi penger for gode karakterer er SÅÅ feil, og at motivasjon må komme innenfra osv.

Er det slik at når vi går på jobb hver dag, så har vi alltid en indre motivasjon for det vi driver med? For de fleste så jobber man for å få lønn, og hva er det som er så galt med at en som går på skole også jobber litt ekstra for å få belønning i form av lønn?

I tillegg er det ikke bare snakk om penger, men også et tegn på anerkjennelse fra foreldre som ungdommer nok vet å sette mer pris på enn om det bare er snakk om "nå var du flink, nå" om det skulle bli en god karakter.

Anonymous poster hash: 8b69d...0d7
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Bestikkelser blir totalt feil i mine øyne ja

Er det feil i arbeidslivet å gi bonus eller solid lønnsøkning til de som står på mest og ellers gjør en best mulig jobb?

• Liker 1
Skrevet

Så latterlig å lese om alle de som mener å gi penger for gode karakterer er SÅÅ feil, og at motivasjon må komme innenfra osv.

Er det slik at når vi går på jobb hver dag, så har vi alltid en indre motivasjon for det vi driver med? For de fleste så jobber man for å få lønn, og hva er det som er så galt med at en som går på skole også jobber litt ekstra for å få belønning i form av lønn?

I tillegg er det ikke bare snakk om penger, men også et tegn på anerkjennelse fra foreldre som ungdommer nok vet å sette mer pris på enn om det bare er snakk om "nå var du flink, nå" om det skulle bli en god karakter.

Nå er penger en erstatning for karakterer, da jeg ikke lenger får karakterer for den jobben jeg gjør. Men jobben har jeg først og fremst pga indre motivasjon, ellers hadde jeg aldri orket å fortsette med den jobben jeg har. Det er nå så. Og lønna er ikke så god (den er helt grei, men skulle jeg kun tenkt penger hadde ikke dette kanskje vært mitt førstevalg ift jobb) at man hadde giddet å ha den hvis man kun tenkte penger.

Og anerkjennelse klarte mine foreldre å gi uten å gi meg penger. Det at de var så stolte over meg var mer enn nok belønning for mitt vedkommende. Og igjen, jeg kan forstå penger brukes i enkelte situasjoner, men får jeg barn håper jeg motivasjonen deres kommer innenifra.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Vet at det er mange som liker å belønne ungene sine med penger for hver minste ting de gjør som er bra, men jeg mener nå at unger skal kunne klare å gjøre pliktene sine uten å forvente å bli betalt for det. Blir helt feil i mitt hode, og tror du sender helt feil signaler til ungene da. Det er viktig at de klarer å gjøre positive ting uten å forvente noe som helst tilbake (utenom kanskje en klapp på skulderen da. Det kan de få ;) ).

• Liker 1
Skrevet

Nei, absolutt ikke! Hva lærer det deg i forhold til å gjøre ting av seg selv senere i livet....?

Men å en og annen gang få en belønning for å være flink å gjøre lekser, å være flink å lese til prøver og å generelt være pliktoppfyllende har jeg ingen problemer med. :)

Vi belønner oppførsel og empati mer en prestasjoner her i huset. Vi er en mor med "bare" yrkesskole og fagbrev, og en far med høyere utdanning og høy lønn. Våre barn skal få gjøre akkurat det de vil, men vil bli pushet til å alltid gjøre sitt beste :)

Anonymous poster hash: 6f860...569
  • Liker 1
Skrevet

Ingen har vel sagt at man bare skal gi penger for gode karakterer og at ikke noe annet betyr noe?

Vi har alltid snakket med vår sønn om viktigheten av å gjøre en god innsats på skolen, og at det ikke bare er gode karakterer som betyr noe. Vi prøver også å motivere han i enkelte fag. F.eks gi han spennende og gode bøker å lese, dra han med ut i skog og mark for å øke naturinteressen og diskutere politikk. Siden både jeg og min mann er veldig interessert i historie og musikk, er dette også noe han har blitt innpodet med siden tidlig barndom.

Det å motivere barn og unge og å bygge opp selvbildet slik at de føler stor glede av å gjøre en god innsats på skolen er vel noe stort sett alle foreldre prøver. Men av og til, spesielt i ungdomsårene når hverdagen blir tøff og motivasjonen er dårlig, ser jeg ikke noe feil i å belønne med penger.

Hva med innsats ellers i familien. Er det helt feil å belønne støvsuging i huset og pass av småsøsken med penger evt ukepenger? Jeg har alltid følt at å bidra i familien ikke behøver å belønnes med penger, og heller takket barna for god innsats og gitt dem en følelse av at de betyr noe. Jeg synes allikevel det kan være helt greit å gi "lønn" eller ukepenger til ungene i tillegg for de som synes det er greit.

Det viktigste er at barn og unge blir verdsatt for sin gode innsats, med eller uten penger....

Anonymous poster hash: b707d...50f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...