Gå til innhold

Penger for gode karakterer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner foreldre som gir barna sine på ungsomsskolen 100 kr for femmere og 200 kr for seksere. Ordningen gjelder alle prøver/innleveringer de får karakter på. Syntes dere det er riktig? Gir dere barna deres penger for karakterer? Hvor mye?

Anonymous poster hash: 97d68...fcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, nei, nei! De skal være flinke for sin egen del, ikke for penger.

Datteren min har en venninne som fikk penger for karakterer på ungdomsskolen, og hun jukset på omtrent alt av prøver. Det ble dyrt for foreldrene, og hun lærte ikke en dritt.

Anonymous poster hash: ade46...76e
  • Liker 4
Skrevet

Husker jeg fikk 200 kr for 5 og 500 kr for 6 av foreldrene mine, men det var kun på karakterkortet. Ikke prøver og innleveringer.

Jeg slet mye på skolen, hadde generelt dårlige karakterer og var skolelei, så det var for å øke motivasjonen min:)

Anonymous poster hash: 2a5d0...052
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er riktig, men jeg kan forstå at enkelte blir mer motiverte av det. Gode karakterer bør være belønning nok i seg selv.

Endret av Hattifnatten
  • Liker 1
Skrevet

Nei, motivasjon for å lære bør helst komme innenifra.

Klart, hadde jeg hatt et barn som hadde hatt store problemer med å i det hele tatt være på skolen og hatet skolen så kanskje jeg hadde vurdert det. Jeg skriver kanskje, for det er noe jeg helst ikke ville gjort. Problemet er bare det at når man går videre til høyere utdanning, eller videregående for den saks skyld, så vil det ikke være noen der som vifter penger etter deg for at du skal holde motivasjonen oppe. Heller ikke når man senere kommer ut i arbeidslivet. Da tror jeg det er viktig at man har lært seg verdien av å jobbe uten penger, ellers kan det hende man går på en skikkelig smell senere i livet.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Enten gjør disse ungdommene det elendig, eller så har foreldrene for mye penger å kaste bort... Uansett må voksne mennesker få tulle vekk pengene sine slik de selv ønsker. :)

Anonymous poster hash: 59c69...36c
Skrevet

Da jeg var yngre og slet med deprasjoner, noe som viste veldig godt på fravær, så fikk jeg en "belønning" av mamma om jeg klarte de 3 siste mnd på skolen uten fravær. Veldig god motivasjon for meg.

Skrevet (endret)

Jeg, og mine to søsken har alltid fått penger for karakterer på ungdomsskolen og videregående. Ikke på prøver, men selve karakterkortet. Fikk 200 for 5´ere og 1000 for 6´ere. Vi har alle vært skoleflinke, men spesielt jeg og lillebror var litt smålat fordi det ikke skulle så mye til for å få en grei karakter (4). Våre foreldre motiverte oss ekstra med penger, og dette gjorde at jeg la ned litt ekstra arbeid som da resulterte i 5´ere og 6´ere.

Min lillebror er fortsatt på vgs, men både min søster og jeg gikk ut av vgs med et snitt på nesten 6. Jeg har studert økonomi og min søster studerer medisin. Vi hadde sikkert gått ut av vgs med gode resultater uansett, men for en 18-åring er f.eks 3000 kr en god motivasjon for det lille ekstra som da gjør at man får 5 eller 6.

Edit: Jeg har i dag en godt betalt jobb med gode resultater, uten at jeg trenger penger utover lønnen min for å opprettholde motivasjonen.

Endret av krekbl
  • Liker 1
Skrevet

Da jeg var yngre og slet med deprasjoner, noe som viste veldig godt på fravær, så fikk jeg en "belønning" av mamma om jeg klarte de 3 siste mnd på skolen uten fravær. Veldig god motivasjon for meg.

Det hørtes ut som en bra ordning!

Jeg fikk aldri penger for karakterene mine.

Hvis jeg jobbet skikkelig hardt med noe, brukte mye tid eller krefter, så kunne jeg få en gave eller en liten feiring med kino eller pizza eller lignende. Jeg synes det er ok å gi belønningnår barnet jobber hardt. Men det trenger faktisk ikke ha så mye sammenheng med karakterer. På ungdomsskolen og vgs fikk jeg nesten bare seksere, men gjorde aldri lekser (unntatt noen ganger i friminutter). Jeg tror ikke pengemotivasjon nødvendigvis hjelper. Men det er nok ikke skadelig heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg, og mine to søsken har alltid fått penger for karakterer på ungdomsskolen og videregående. Ikke på prøver, men selve karakterkortet. Fikk 200 for 5´ere og 1000 for 6´ere. Vi har alle vært skoleflinke, men spesielt jeg og lillebror var litt smålat fordi det ikke skulle så mye til for å få en grei karakter (4). Våre foreldre motiverte oss ekstra med penger, og dette gjorde at jeg la ned litt ekstra arbeid som da resulterte i 5´ere og 6´ere.

Min lillebror er fortsatt på vgs, men både min søster og jeg gikk ut av vgs med et snitt på nesten 6. Jeg har studert økonomi og min søster studerer medisin. Vi hadde sikkert gått ut av vgs med gode resultater uansett, men for en 18-åring er f.eks 3000 kr en god motivasjon for det lille ekstra som da gjør at man får 5 eller 6.

Edit: Jeg har i dag en godt betalt jobb med gode resultater, uten at jeg trenger penger utover lønnen min for å opprettholde motivasjonen.

Jaggu godt dere ikke hadde et søsken med lærevansker... ;)

• Liker 4
Skrevet

Jaggu godt dere ikke hadde et søsken med lærevansker... ;)

Ja, foreldrene mine var heldige der :opplyser:

Skrevet

JEg fikk 50 kr for 4 ere , 75 for 5 erer og 150 for 6 ere:)!

Skrevet

Det blir som når arbeidsgivere gir bonus til folk som aldri er syke, det er et element av flaks og tilfeldigheter i det som gjør at det blir feil å belønne noen på grunnlag av det - mener jeg. Man bør heller belønne god innsats.

Anonymous poster hash: d9452...87c

• Liker 5
Gjest Wanderlust
Skrevet

Fin motivasjon helt til kiden selv skjønner hvorfor det er bra med gode karakterer.

Skrevet (endret)

Når jeg begynte på vgs sa mamma at jeg skulle få 1000 kr for hver 6-er jeg fikk på karakterene som ble satt jul og sommer. Jeg så muligheter til å tjene gode penger og begynte å jobbe. Ble rik den julen ja :)

Etter en stund fikk jeg beskjed om at vi ikke kunne fortsette med det, da det ble litt dyrere enn mamma hadde trodd :forvirra: hehe

Dette er nok ikke noe jeg vil videreføre til mine barn.. håper og tror de finner annen motivasjon enn penger.

Endret av iGirl
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror at å belønne god adferd er lurt. Vi har gitt Påskjønnelser i form av penger til eldstedatteren når hun har gjort det spesiellt bra på skolen. Ikke noe fast mønster, men en femhundrelapp i ny og ne når hun har en spesielt god steam og vi ser hun strekker seg.

Det skal sies at hun jobber i helgene og tjener penger selv, men litt ekstra hundrelapper av og til og mye oppbyggende skryt skader ingen. Jeg husker selv stoltheten min hvis pappa stakk til meg er hundrelapp fordi han syntes jeg fortjente det.

Faste summer for hver karakter er jeg litt skeptisk til....jeg er usikker på hva motivasjonen til barna blir. Men at det kan gå sport i å samle 6- ere kan aldri bli negativt uansett ;)

Skrevet

Nei, motivasjon for å lære bør helst komme innenifra.

Mvh Yvonne :heiajente:

Optimalt sett kommer lysten på læring fra ingensteds fra, altså fra en plass inni oss.

Jeg var en av sliterne på skolen, så aldri poenget i å gjøre lekser. Ingen av mine søsken slet på samme måte. For mange er det vanskelig å gjøre noe når man bare gjør det for seg selv, og mange kan også ha vanskeligheter med å forstå langtidsperspektivet ved å jobbe jevnt og trutt på skolen. Hvis jeg hadde fått cash av foreldrene mine hadde det vært en forståelig gevinst. Jeg følte ingen glede av å utrette noe på skolen. Hvem gjorde jeg det for? Meg? De andre? Foreldrene mine? De få gangene jeg fikk en sekser eller en femmer tenkte jeg "er det meningen at jeg skal føle glede over dette?" Det føles så banalt i den store sammenhengen.

Skrevet (endret)

må bli som siste løsning, om vi starter å gi penger til barna, for gode karakterer... hvis vi for eksempel hadde prøvd alt annet og de fremdeles ikke ville gjøre skolearbeid, men generelt sett er jeg egentlig i mot det....

Hvis jeg absolutt skulle gitt penger for noe, hadde det muligens blitt en kombinert løsning mellom nedlagt antall timer de hadde arbeidet med skolemateriellet samt resultater oppnådd. Men hadde nok konsentrert meg mer om å belønne det dagligere enn akkurat hva de hadde fått på en prøve. Små belønninger sannsynligvis, men bedre om de selv greier å lære hvorfor det er interessant for dem selv å lære.

Endret av Atrix
Gjest småhjerte
Skrevet

Synes ikke det er riktig å gi penger for karakterer. De fleste jeg har hørt om som får penger, har fått penger for 5ere eller 6ere. Og det betyr jo forsåvidt, ut i fra hva jeg tenker, at foreldrene bare synes 5ere og 6ere er godt nok. Tenk hvor mislykket man vil føle seg om man får en 4er eller 3er f.eks? Selv om man har strevd hardt og lest mye på forhånd.

Heller en liten pengesum på slutten av året/semesteret som gave for god innsats på skolen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner foreldre som gir barna sine på ungsomsskolen 100 kr for femmere og 200 kr for seksere. Ordningen gjelder alle prøver/innleveringer de får karakter på. Syntes dere det er riktig? Gir dere barna deres penger for karakterer? Hvor mye?

Anonymous poster hash: 97d68...fcf

Jeg har hittil ikke gitt de største barna ei krone for karakterene. Som så mange andre synes jeg ikke det skal være nødvendig med belønning, de bør selv forstå verdien av gode karakterer uten at de må tjene på det. De har heller aldri ymtet frampå om at de fortjener økonomisk belønning, tror ikke tanken har falt dem inn.

Men jeg skal ikke si at jeg aldri vil gjøre det, for dersom jeg kommer i en situasjon der et barn underpresterer grovt og må hales igjennom skolen med alle midler, er jeg neppe like prinsippfast ;) Og da kan det være verdt det på sikt. Men det skal en del til før jeg vil vurdere det, for som sagt strider det mot alle mine prinsipper å måtte belønne noe som egentlig kommer barna selv til gode.

Heller, som andre sier, en påskjønnelse for god innsats over en lengre periode :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...