Gå til innhold

Når menstruasjon blir til helvete..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg sliter med menstruasjonssmerter. Har aldri hatt det før de tre siste mnd. Det begynner med at jeg ikke får til å sitte, da kjennes det som om noe er på tur opp bak. Så kommer de langvarige smertene. Det hjelper litt med to ibux, men de blir ikke borte. Ikke med naproxen heller.

De er så sterke at jeg begynner å kaldsvette og er nære besvimmelse på det værste. Blir kvalm og kjennes ut som jeg må på do, men det kommer ingenting, luft innimellom.

Som sagt har jeg ALDRI hatt smerter før. Juli i år var første gang. Da fikk jeg tilbake menstruasjon etter to år opphold. Jeg har hyper prolaktinemi, så jeg mistet den.

Kan dette ha sammenheng? Og er det noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde heller ingen smerter i de første årene med mensturasjon, så en dag eksploderte det med smerter bokstaveligtalt. Jeg har prøvd en del smertestillende og jeg var til og med hos gynekolog for å se om jeg hadde endometriose.

Jeg ville ha rådført meg med lege om hvilke smertestillende du kan bruke. I mitt tilfelle brukte jeg først paracept, ibux, det hjalp ikke. Så gikk jeg over til naproxen og det fungerte kun når jeg tok 4 tabletter eller noe og til slutt så hjalp ikke det heller. Legen skrev ut Cataflam til meg, og det fungerte en stund, men da ble jeg helt slått ut fordi jeg måtte ta to piller for å fjerne smertene. Til gjengjeld lå jeg kun i sengen første og andre dagen med varmeflaske og sov. :sukk:

Går du på p piller? Har fått beskjed om at det kan hjelpe, men for meg minsket det kun blødningene men ikke smertene.

Anonymous poster hash: df457...06b
Skrevet

Kontakt lege.

Anonymous poster hash: 5fa6b...db6
  • Liker 2
Skrevet

Jeg bruker ikke p-piller. Prøvde for 9 år siden, men da fikk jeg uregelmessig hjerterytme.

Skrevet

Først må du kontakte legen din.

Det finnes flere medikamenter som kan brukes om ikke ibux og naproxen virker. Naproxen kan du få i en sterkere utgave av legen din. Cataflam (Voltaren) brukes mye, det er ikke avhengigskapende eller gir noen form for rus, men den kan gi mageproblemer over lenger tids bruk, men når det er snakk om et par dager i mnd så er det uproblematisk.

Fungerer ikke det så kan man kombinere Cataflam/Voltaren med Paralgin Forte el. Men det er når ikke annet fungerer.

Anonymous poster hash: 70c6e...bbb
  • Liker 1
Skrevet

Endometriose?

Min første mens var ikke vond,men så eksploderte det.Samt ekstreme blødninger.

Fikk diagnosen endometriose,etter noen år med "styr"

Går i dag på ppiller og hopper over mens (jeg er ferdig med å få barn ) slipper smertehelvette i alle fall

sjekk ut http://www.endometriose.no/

Skrevet

Før hadde jeg den bare 3-4 dager, nå har jeg den i 7 dager. Ikke var det mye blod heller. Holdt med tampong fra dag en og om natten trengte jeg ingenting. Nå har jeg mye kraftigere blødninger. Tampong holder ikke.

Er på dag tre og smertene er forferdelig. Tatt ibux og blandet med voltaren for ca en time siden, mn ingen virkning!!

Kan de finne en slik sykdom med innvendig UL? Jeg er står på venteliste til det i forbindelse med hyperprolaktinemi'n.

Skrevet

Jeg vil gjette endometriose eller myom/muskelknute på livmoren. Begge deler vil vel vises på innvendig UL.

Anonymous poster hash: 9d809...ed8
Skrevet

Endometriose behøver ikke å synes på UL. De fleste må ta lapraskopi for å få en diagnose.

Skrevet

Jeg hadde det litt liknende. Helt sinnsyke smerter, hodepine, ryggplager, magetrøbbel fra et par dager før mensen, under 7 dager med intens blødning (tampong og bind samtidig), og så et par dager etter der igjen. Lå i fosterstilling i flere dager.

Begynte etterhvert på p-piller, og ting ble litt bedre, men ikke mye. Så etter samtaler med helsesøster og helsestasjon, begynte jeg å hoppe over. Har nå mensen et par-tre ganger i året, så slipper smertene mesteparten av tiden. Og de gangene jeg har det, er det ikke på langt nær så vondt eller langvarig. Har blitt mer levbart.

Har en liten mellomblødning kanskje en gang i året eller så, hvor det holder med et truseinnlegg et par dager. Pleier å dukke opp i sammenheng med en stresset periode.

Har ellers alltid hatt regelmessig mens. Tok en pause fra pillene for halvannet år siden, og kroppen regulerte seg raskt, og jeg fikk tilbake månedlig mens. Nå, når jeg har pillefrie uker, kommer blødningen etter et par dager, og varer i 4-5 dager.

Har ingen bivirkninger ihvertfall, og dette fungerer veldig bra for meg.

Skrevet

Kom deg til legen for å få smertestillende! Ei venninnne av meg svimer nesten av på grunn av smerten hvis hun ikke tar medisinen hun har blitt forskrevet.

Hvis du skal velge mellom ibux og paracet, ville jeg valgt paracet, da ibux er blodfortynnende

Jeg selv kan ikke klage. Men jeg synes varmeflaske på nederste del av magen hjelper :)

Skrevet

Kom deg til legen for å få smertestillende! Ei venninnne av meg svimer nesten av på grunn av smerten hvis hun ikke tar medisinen hun har blitt forskrevet.

Hvis du skal velge mellom ibux og paracet, ville jeg valgt paracet, da ibux er blodfortynnende

Jeg selv kan ikke klage. Men jeg synes varmeflaske på nederste del av magen hjelper :)

Paracet har veldig dårlig effekt på menssmerter. Ibux er på ingen måte farlig å ta hos friske mennesker. Den blodfortynnende effekten er liten.

Men TS, kom deg til legen å få en undersøkelse og medisiner.

• Liker 1
Skrevet

Ja, d er nok det jeg må. Greit å forhøre seg med andre først. :) takk, Jenter! :)

Skrevet

Ja, d er nok det jeg må. Greit å forhøre seg med andre først. :) takk, Jenter! :)

Hvordan gikk det? Har du vurdert å bare stoppe menstruasjonen? Jeg hater smertene jeg får ved mensen, og de hindrer idretten jeg driver med. Har tatt p-stav og blør kanskje bare 3-4 ganger i året!

Skrevet

Jeg har de symptomene, og jeg har endometriose.

Anonymous poster hash: 9f0f3...b50
Skrevet

Jeg vil gjette endometriose eller myom/muskelknute på livmoren. Begge deler vil vel vises på innvendig UL.

Anonymous poster hash: 9d809...ed8

Nope, men gynekologene har så mye peiling at de nesten kan si helt sikkert at du har endo selv om de ikke ser noe på ul. Når det er snakk om endometriose, så er det så ekstremt mikroskopiske ting det er snakk om, så det er nesten umulig å se det. Men det er lurt å ta regelmessing ultralyd om man velger å ikke operere, da det er lurt å passe på eggstokkene o.l. Cyster f.eks er jo et symptom på endo, og det er ganske vanlig å ha noen når man har endo. Jeg har noen små vet jeg.

Anonymous poster hash: 9f0f3...b50

Skrevet

Hvor mye blod er "ekstremt mye"? Kan man ha Endometriose selvom man ikke blør veldig mye, men har de andre symptomene dere nevner? Behøver man å få diagnosen, eller er det ikke noe å gjøre annet enn p-piller eller smertestillende?

Anonymous poster hash: ef8ec...949

Skrevet

Hvor mye blod er "ekstremt mye"? Kan man ha Endometriose selvom man ikke blør veldig mye, men har de andre symptomene dere nevner? Behøver man å få diagnosen, eller er det ikke noe å gjøre annet enn p-piller eller smertestillende?

Anonymous poster hash: ef8ec...949

Du behøver ikke å blø spesielt mye nei, det er smertene som er hovedsymptomet.

For å få en diagnose så må du ha lapraskopi, hvis de ser endometriosevev så brenner de det bort med laser der og da. Det hjelper, men det kommer tilbake.

Først så prøver man hormonprevensjon og ev smertestillende som det trengs. (og det gjør det ofte). Hjelper ikke det så finnes det noen medisiner, men er ikke sikker på effekten av dem. Jeg vet at man kan settes i en kunstig overgangsalder, men det er nok siste utvei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...