Ulla Ullsokk Skrevet 16. september 2013 #1 Skrevet 16. september 2013 Ja, dette kommer ikke til å bli bra mottatt, men vi har faktisk et problem når det kommer til vekt og helse. Ifølge andre tråder mener visst de fleste at overvektig ikke er overvektig, dette fordi de aller fleste er overvektige og det har blitt den nye normalen. Overvektige kan være flotte og sexy, det er riktig, men sunt er det ikke, og det er skummelt at det er så vanlig. Jeg er drittlei av at andre jenter kaller meg tynn. Nei, jeg er ikke tynn, jeg er normalvektig! Men hvis jeg sammenligner meg med gjennomsnittet så blir jeg kanskje tynn. Som folk er vi helt ute å kjøre kostholds- og treningsmessig og det er få folk som spiser passelig sunt og trener passelig mye, det er litt enten eller. Om en generasjon eller to kommer vår tid til å bli sett tilbake på med grøss og gru, og de kommer ikke til å skjønne hva som gikk av oss. Noen mennesker er født større en andre, og det er bare flott, men kom ikke å si at alle disse overvektige menneskene kan skylde på gener, for det er ren løgn! På den andre siden har du alle helsefrikene som trener hele tiden og spiser supergreens, aldri unner seg en sjokolade og måler fettprosenten hver måned. Dette er like sykt! Vi er et folk helt ute av balanse! Den vestlige verden er heeeelt ute å kjøre helsemessig! 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #2 Skrevet 16. september 2013 Hvorfor er det så ille å være overvektig, så lenge du er sunn? Hvis du ser bort fra utseendet, hvor tynn=vakker, så er det sunnere å være litt overvektig (merk at jeg snakker om overvekt, ikke fedme). Forskning på vekt og levealder viser at overvektige (bmi 25-30) lever 6 % lenger enn normalvektige (bmi 18,5-25). Dette er en tendens som går igjen i studie etter studie. Jeg synes dette fokuset på tynnhet, og koblingen mellom tynnhet og sunnhet, har tatt helt overhånd. http://healthland.time.com/2013/01/02/being-overweight-is-linked-to-lower-risk-of-mortality/ Anonymous poster hash: fe149...25d 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #3 Skrevet 16. september 2013 Hvorfor er det så ille å være overvektig, så lenge du er sunn? Hvis du ser bort fra utseendet, hvor tynn=vakker, så er det sunnere å være litt overvektig (merk at jeg snakker om overvekt, ikke fedme). Forskning på vekt og levealder viser at overvektige (bmi 25-30) lever 6 % lenger enn normalvektige (bmi 18,5-25). Dette er en tendens som går igjen i studie etter studie. Jeg synes dette fokuset på tynnhet, og koblingen mellom tynnhet og sunnhet, har tatt helt overhånd. http://healthland.time.com/2013/01/02/being-overweight-is-linked-to-lower-risk-of-mortality/ Anonymous poster hash: fe149...25d Jeg er helt enig i at vi har store helseutfordringer i forbindelse med inaktivitet og dårlig kosthold. Men jeg mener at det blir feil å fokusere så mye på vekt. Vekten sier ikke særlig mye om helsen din, så lenge den ikke er ekstremt enten den ene eller andre veien. Anonymous poster hash: fe149...25d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #4 Skrevet 16. september 2013 Hvorfor er det så ille å være overvektig, så lenge du er sunn? Fordi så få av dem er sunne og kostnadene er enorme for samfunnet. Overweight and obesity are the fifth leading risk for global deaths. At least 2.8 million adults die each year as a result of being overweight or obese. In addition, 44% of the diabetes burden, 23% of the ischaemic heart disease burden and between 7% and 41% of certain cancer burdens are attributable to overweight and obesity. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/ In an alarming report out Wednesday, Credit Suisse’s Research Institute claimed that the global scale and cost of obesity and diabetes “are arguably this century’s primary social health concern.” Treating diabetes and related illnesses already imposes a huge burden on health budgets: $500 billion or 10% of global spending on health. http://www.forbes.com/sites/simonmontlake/2013/09/12/sweet-turns-sour-as-diabetes-stalks-chinese-healthcare/ Anonymous poster hash: 6f1f5...b4d
Vulcan Skrevet 16. september 2013 #5 Skrevet 16. september 2013 Hvordan er denne tråden provoserende? Blir folk provoserte av å høre hvordan situasjonen faktisk er?
Gjest Funky Punk Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 I mine øyne så er normalvektig forskjellig fra person til person. Med andre ord, alle skal ikke veie det samme og derfor finnes det ingen en vekt som er normal. Syns det er trist å se mennesker som er undervektige eller veldig overvektige, normalvektig for meg er når vekten står i stil til personen. Noen er skapt for å være tynne, smale hofter og små bryster. Andre er skapt for å være mer formfulle, bredere hofter og større bryster. Og igjen så finnes det mange variasjoner mellom. Det viktigste er vel at man er sunn? 1
Gjest Tirkes Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 Dette er vel mye semantikk mer enn noe annet. Hvorvidt slank er normalvektig og tynn er undervektig og om overvektig er normalvektig.. Vel, om samfunnet har mer enn 50% overvekt, da ER overvekt normalen. Hva folk legger i slank eller tynn eller tykk er jo ofte personlig og kan variere mye med både smak og hvordan ens egen kropp ser ut. Jeg kaller meg selv "normalt slank", men jeg har blitt kalt feit og lubben flere ganger. Så hvorvidt "tynne" jenter egentlig bare er "normalvektige jenter" er neppe en provoserende debatt - det er heller en rimelig ubrukelig debatt uten noen velformulerte definisjoner på utrykkene man skal diskutere. Men selve poenget ditt er jo viktig. At det blir mer og mer normalt/vanlig å være overvektig. For det er et emne som burde belyses.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå