Gå til innhold

Mat som er bra for hjertet og blodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke råvarer og kombinasjoner av disse og andre, er direkte bra for hjertet og blodomløpet?

Skrevet

Tror ikke du kan si at noen matvarer isolert sett er bra for hjertet og blodomløpet. Det er vel heller den gale kombinasjonen som er dårlig.

Hvis det er forebygging du er interessert i så har viser mange observasjonsstudier at personer med høyt inntak av karbohydrater (spesielt sukker) oftere har metabolsk syndrom.

Dersom du er på vei til å få det, eller har noen av symptomene så kan et kosthold der du utelukker mesteparten av de dårlige kildene til karbohydrater være fornuftig.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Rødbetekvass - lager du enkelt og billig hjemme på kjøkkenbenken. Bare sjekk google eller youtube for oppskrifter.

Kanel: Kjøp kanel av god kvalitet. iherb har billig økologisk og ubestrålt kanel i 1/2 kg poser, samt tomme gelatinkapsler som du kan fylle på selv. Så er det bare å ta noen kapsler hver dag, gjerne sammens med rødbetekvassen. Du kan også ha hele kanelstenger i kvassen.

Taurin: Speket hjerte (rein, hjort, lam etc.) inneholder taurin.

Skrevet

Hvitløk er bevist bra for blodet, det bidrar til å fjerne kolesterol og er forebyggende mot hjerte-karlidelser og slag. Det virker blodsukkerdempende og gjør at blodet flyter lettere, det senker blodtrykket.

Får du i deg et par rå fedd daglig gjør du hjertet en stor tjeneste.

Anonymous poster hash: e0f63...f96
  • Liker 1
Skrevet

LAVKARBO!!!!!

Anonymous poster hash: dbae6...e82
  • Liker 2
Skrevet

Rødbetekvass - lager du enkelt og billig hjemme på kjøkkenbenken. Bare sjekk google eller youtube for oppskrifter.

Kanel: Kjøp kanel av god kvalitet. iherb har billig økologisk og ubestrålt kanel i 1/2 kg poser, samt tomme gelatinkapsler som du kan fylle på selv. Så er det bare å ta noen kapsler hver dag, gjerne sammens med rødbetekvassen. Du kan også ha hele kanelstenger i kvassen.

Taurin: Speket hjerte (rein, hjort, lam etc.) inneholder taurin.

Hvitløk er bevist bra for blodet, det bidrar til å fjerne kolesterol og er forebyggende mot hjerte-karlidelser og slag. Det virker blodsukkerdempende og gjør at blodet flyter lettere, det senker blodtrykket.

Får du i deg et par rå fedd daglig gjør du hjertet en stor tjeneste.

Anonymous poster hash: e0f63...f96

Tror nok det er en generell omlegging av kostholdet som hjelper mest, ikke noen "medisinmatvarer" sånn innimellom.

Denne kronikken er ikke dum:

http://www.dagbladet.no/2011/10/12/kultur/debatt/kronikk/lavkarbo/ernering/18550748/

Kort sagt, spis opp grønnsakene dine, spis frukt, og lett på ræva.

• Liker 1
Skrevet

Tror nok det er en generell omlegging av kostholdet som hjelper mest, ikke noen "medisinmatvarer" sånn innimellom.

http://www.dagbladet.no/2011/10/12/kultur/debatt/kronikk/lavkarbo/ernering/18550748/

Google hvitløk, det er ikke tull at denne matvaren har disse egenskapene. Hvitløk renser blodet :)

Skrevet

Hvitløk er bra! Og godt!

Bare pass på at du ikke steker/koker den ihjæl. Bør helst være nesten rå.

Finhakk en kløft hvitløk og legg det i en skje. Svelg hele greia med vann.

Skrevet (endret)

Enig med deg. Det er nok som Supraspinatus sier, at isolert sett kan man gjøre flere dårlige ting for hjertet enn bra ting. De matvarene jeg listet opp gjør indirekte bra for hjertet og blodet (bortsett fra taurin som er direkte bra for hjertet da), men de hjelper lite om kostholdet ikke er tilstrekkelig næringsrikt ellers og inneholder mye antinæringsstoffer. Men akkurat det regner jeg med at TS er klar over. Uansett så har nok folk flest godt av å tilføre rødbetekvass, hvitløk, speket hjerte og kanel i kostholdet sitt da disse matvarene inneholder mye næring og antioksidanter som hjelper kroppen blant annet å bygge opp et velfungerende fordøyelsessystem. Sunn fornuft for meg er å spise så næringstett mat som mulig, for en optimalt fungerende kropp i hverdagen, og en kropp som er rustet til å tåle sykdom og stress, og også rustet til å tåle mat som tapper næringsstoffer fra kroppen.

Endret av Kusmi
Skrevet
  • ... Og en kropp som er rustet til å tåle sykdom og stress, og også rustet til å tåle mat som tapper næringsstoffer fra kroppen.

Så for å spise sunt, må man først spise usunt?

Er fullt klar over kombinasjoner osv., denne tråden er ment for ENKELT-matvarer.

... Med ''magisk'' og (direkte) effekt.

Skrevet (endret)

• ... Og en kropp som er rustet til å tåle sykdom og stress, og også rustet til å tåle mat som tapper næringsstoffer fra kroppen.

Så for å spise sunt, må man først spise usunt?

Er fullt klar over kombinasjoner osv., denne tråden er ment for ENKELT-matvarer.

... Med ''magisk'' og (direkte) effekt.

Nei..? Hvis du spiser næringsrik mat hver dag, så er kroppen din rustet til å tåle noen dårlige dager med f.eks stress på jobben og den årlige influensaen og junk-maten som ofte følger med. F.eks når du spiser sukker, så tappes kroppen din for magnesium. Da er det jo greit å ha et velfylt magnesiumlager ikke sant? Jeg listet jo opp ENKELT-matvarer som er ganske magiske i forhold til det du spurte om (bare å google), men du skjønner vel at hvis du bare lever av dårlig mat ellers så vil det jo ikke hjelpe noen ting. Hvis du ikke har et fordøyelsessystem som fungerer, så tar du jo ikke opp de stoffene som er bra.. Men akkurat det regnet jeg med at du allerede vet, som jeg skrev tidligere. Svaret mitt til Lutetium hadde lite å gjøre med svaret mitt til deg. :)

Endret av Kusmi
Skrevet

Det beste du kan gjøre for hjertet ditt er å få i deg mer omega 3, mer mettet fett, mindre omega 6, trene moderat, holde deg unna korn og sukker, og meditere jevnlig.

Anonymous poster hash: 6d9e3...7cd
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for denne tråden! Jeg har en genfeil som gjør at blodet koagulerer lettere hos meg enn hos andre, så tror jeg skal stappe i meg hvitløk fremover :P

Anonymous poster hash: a9f05...84c

Annonse
Skrevet

Ikke spise korn? o.O

y :3

Skrevet

Det beste du kan gjøre for hjertet ditt er å få i deg mer omega 3, mer mettet fett, mindre omega 6, trene moderat, holde deg unna korn og sukker, og meditere jevnlig.

Enig i denne. Man må ikke nødvendigvis meditere, men stresse mindre i alle fall. Og ikke røyke.

Anonymous poster hash: c8db4...183

• Liker 1
Skrevet

LAVKARBO!!!!!

Anonymous poster hash: dbae6...e82

Det vet man ikke. Det er fortsatt bare et stort eksperiment man ikke vil se konsekvensene av før om noen år.

Skrevet

Tusen takk for denne tråden! Jeg har en genfeil som gjør at blodet koagulerer lettere hos meg enn hos andre, så tror jeg skal stappe i meg hvitløk fremover :P

Anonymous poster hash: a9f05...84c

Har du Faktor V Leiden?

Da handler det om å bevege seg mye, ikke sitte stille, være normalvektig, ikke røyke, pg å rådføre seg med lege før bruk av p-piller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...