Gå til innhold

Levere søknad i butikk - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra i morgen av skal jeg begynne å lete etter en jobb. Da skal gå inn personlig og levere min søknad og cv.

Jeg har kun gjort dette en gang før og det gikk til helvete; jeg ble ufattelig nervøs.

Jeg håper at jeg får tilbud om intervju når jeg leverer inn med søknaden (en vakker dag, kanskje) så jeg trenger noen tips. Det virker ikke som jeg appellerer til nye arbeidsgivere fordi jeg er en ganske sjenert jente med en liten stemme.

Kler meg bra og jeg er imøtekommende, om noen skulle nevne dette :)

En annen ting; jeg kommer ikke over den følelsen av at jeg føler jeg er til bry for sjefen. At når jeg spør om å få snakket med h*n er jeg irriterende. Noen som opplever dette?



Anonymous poster hash: 4bd06...1a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde virkelig vise at du er interessert i å jobbe i akkurat den butikken. Ikke gi inntrykk av at du går rundt til masse butikker for å levere CVer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan det er med andre sjefer/butikksjefer. Men min tar bare inn folk til intervju om Cven er av interesse... Og ja, han blir ganske gretten om han f.eks er midt i varebestilling og flere folk spør om å snakke med sjefen. Han sier at han vil se CVen, og om den duger, så tar han kontakt. På de fleste butikker søker mange folk, og da luker man ut de som duger gjennom søknaden. Så det kommer an på. Det gjelder å bli kalt inn til intervju, når arbeidsgiver setter av tid til å lære deg å kjenne :)

Jeg hadde ikke noe spesielt med erfaring, men cven var velskrevet og ryddig og "solgte" meg som arbeidstaker. Det gjelder å være rak i ryggen og søke øyekontakt, nikk en del uten at det ser teit ut. Det dummeste man kan gjøre er å ta frem en stor mappe når man leverer CV, da sier det seg selv at man er på runden. Lever den på mail og gjerne en fysisk kopi i butikken i tillegg, som er stiftet sammen. Sjefen min himler godt med øynene når folk leverer inn en CV som er løs i 2 - 3 ark. Det skriker uorganisert lang vei, noe ingen arbeidsgivere vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn å leverte søknad da jeg ville ha jobb på et eldresenter. Jeg fikk jobben, og er nå ekstravakt/tilkallingsvikar. :) Det er viktig å skrive en ordentlig søknad, og ikke mye rot som ikke har noe med jobben å gjøre. Ikke skriv om at du liker klær og mote, om du skal søke på en butikkjobb for eksempel.

Om du skal levere åpen søknad, så bruk god tid på hver av de.



Anonymous poster hash: 5a667...98d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg(butikken) sparer x-antall kroner på at folk leverer søknader til meg, i forhold til vis jeg utlyser en stilling. stillings annonsen koster,tid til å gå gjennom de,intervju osv. Mye bedre at folk kommer innom. Pluss jeg får sett de.

Ikke skriv jeg er 18,5 år gammel eller lignende. Det ser bare tåpelig ut..



Anonymous poster hash: c82c9...2bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tatt i mot en del søknader nå, kan jeg jo gi deg et par tips.

Jeg kan bare snakke for matbutikker, nå aner jeg ikke hvilken type butikk du er "på jakt etter", men kan da dele mine tips som gjelder for folk som kommer innom med søknad hos oss.

For det første må du ha gjort deg opp en mening om hva du ønsker å jobbe med i butikken. Langt fra alle butikker rullerer på de fleste stillingene; der jeg arbeider jobber man f.eks. enten på gulvet eller i kassen, aldri begge deler. Ettersom hver eneste slik avdeling har en egen sjef, er det jo nettopp denne sjefen (eller den ansvarlige i avdelingen som er på jobb akkurat den dagen) som du vil snakke med.

I min butikk er det lite vits i å spørre etter "butikksjefen" som noen gjør - han er så langt over oss at han ikke har noe særlig med å gjøre hvem vi ansetter. Spør etter den ansvarlige for avdelingen.

Søknaden din må ha det vanlige; CV og selve søknaden, skriv den godt og skriv den på data, legg den i en grei konvolutt. Skriv søknaden din på en måte som gjør at den ikke virker masseprodusert - f.eks. knytt inn noe om akkurat den butikken i søknaden.

Du bør også passe på å ikke levere søknaden midt i "rushet" - da er det ikke sikkert den ansvarlige har tid til å snakke litt med deg, og da faller hensikten bort.

SÅ. Når folk gir søknader til meg er det veldig mange som gir den og stikker innen 3 sekunder. Og da lurer jeg på hva i alle dager som er vitsen med å levere en søknad personlig i det hele tatt. Jeg skal jo alltid spørre de vanlige spørsmålene mine - har du jobbet i butikk før / hvor gammel er du / hvor mye tenker å jobbe / hvor vil du jobbe osv, men det som er best er selvsagt om den som leverer søknaden uoppfordret deler litt av seg selv. Det synes jeg er viktig. Når vi får inn så mange søknader som vi gjør, husker vi jo de som faktisk virket oppriktig interessert, og om man av egen vilje forteller litt (ikke for mye) om seg selv, så gjør vi nettopp det.

SÅ! Det var det. :) For å hjelpe litt på nervøsiteten din så er ikke vi som tar i mot søknader, i alle fall ikke jeg, "ute etter" å gjøre deg flau. Vi er jo mennesker vi også, og personlig vet jeg godt hvordan det er å kjenne på den følelsen av nervøsitet. Gjør i alle fall midt beste for at opplevelsen skal bli så god som mulig.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha tatt i mot en del søknader nå, kan jeg jo gi deg et par tips.

Jeg kan bare snakke for matbutikker, nå aner jeg ikke hvilken type butikk du er "på jakt etter", men kan da dele mine tips som gjelder for folk som kommer innom med søknad hos oss.

For det første må du ha gjort deg opp en mening om hva du ønsker å jobbe med i butikken. Langt fra alle butikker rullerer på de fleste stillingene; der jeg arbeider jobber man f.eks. enten på gulvet eller i kassen, aldri begge deler. Ettersom hver eneste slik avdeling har en egen sjef, er det jo nettopp denne sjefen (eller den ansvarlige i avdelingen som er på jobb akkurat den dagen) som du vil snakke med.

I min butikk er det lite vits i å spørre etter "butikksjefen" som noen gjør - han er så langt over oss at han ikke har noe særlig med å gjøre hvem vi ansetter. Spør etter den ansvarlige for avdelingen.

Søknaden din må ha det vanlige; CV og selve søknaden, skriv den godt og skriv den på data, legg den i en grei konvolutt. Skriv søknaden din på en måte som gjør at den ikke virker masseprodusert - f.eks. knytt inn noe om akkurat den butikken i søknaden.

Du bør også passe på å ikke levere søknaden midt i "rushet" - da er det ikke sikkert den ansvarlige har tid til å snakke litt med deg, og da faller hensikten bort.

SÅ. Når folk gir søknader til meg er det veldig mange som gir den og stikker innen 3 sekunder. Og da lurer jeg på hva i alle dager som er vitsen med å levere en søknad personlig i det hele tatt. Jeg skal jo alltid spørre de vanlige spørsmålene mine - har du jobbet i butikk før / hvor gammel er du / hvor mye tenker å jobbe / hvor vil du jobbe osv, men det som er best er selvsagt om den som leverer søknaden uoppfordret deler litt av seg selv. Det synes jeg er viktig. Når vi får inn så mange søknader som vi gjør, husker vi jo de som faktisk virket oppriktig interessert, og om man av egen vilje forteller litt (ikke for mye) om seg selv, så gjør vi nettopp det.

SÅ! Det var det. :) For å hjelpe litt på nervøsiteten din så er ikke vi som tar i mot søknader, i alle fall ikke jeg, "ute etter" å gjøre deg flau. Vi er jo mennesker vi også, og personlig vet jeg godt hvordan det er å kjenne på den følelsen av nervøsitet. Gjør i alle fall midt beste for at opplevelsen skal bli så god som mulig.

Lykke til!

Tusen takk for svar! Jeg har alltid vært redd for å møte opp personlig fordi jeg hater ''rejection''. Skal møte opp tidlig på morgen (ca.9-10)for da har de mindre å gjøre. Hvilken butikk jobber du i, egentlig? Søker for det meste på matbutikker.

Anonymous poster hash: 4bd06...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 regler for å levere åpne søknader.

1. Lever til leder / nestleder eller noen som har jobbet der i minst 20 år. I alle fall i byene kan de fint få 20 søknader i uken, da blir en del av dem fort kastet i søpla med mindre de vet hvem du er.

2. Skriv søknad direkte til butikken du ønsker å jobbe i. Gjerne så åpenbart at det står "Åpen søknad til HM Trondheim Torg". Det er mange som er totalt umotiverte for å jobbe i de forskjellige butikkene, så går de rundt og leverer 3 søknader på steder der de vil jobbe og 17 søknader til andre bare fordi de har printet for mange. Obvious is good.

3. FACEBOOK + FACE, det er kanskje ikke en selvfølge for alle at denne kommer så langt opp på lista. Men åpne søknader blir rett og slett lagt i en bunke. Navnet blir glemt og bunken blir kanskje ikke tatt frem før 2-3 mnd senere. Da er det viktig å ha en facebook konto de kan google, finne deg på! Samt å ha ett bilde på søknaden



Anonymous poster hash: 41e4b...30a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle på deg et imøtekommende smil og gi et skikkelig håndtrykk! Vær naturlig og avslappet. Og så klart ha med deg en ryddig og god CV + en liten søknadstekst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tatt i mot en del søknader nå, kan jeg jo gi deg et par tips.

Jeg kan bare snakke for matbutikker, nå aner jeg ikke hvilken type butikk du er "på jakt etter", men kan da dele mine tips som gjelder for folk som kommer innom med søknad hos oss.

For det første må du ha gjort deg opp en mening om hva du ønsker å jobbe med i butikken. Langt fra alle butikker rullerer på de fleste stillingene; der jeg arbeider jobber man f.eks. enten på gulvet eller i kassen, aldri begge deler. Ettersom hver eneste slik avdeling har en egen sjef, er det jo nettopp denne sjefen (eller den ansvarlige i avdelingen som er på jobb akkurat den dagen) som du vil snakke med.

I min butikk er det lite vits i å spørre etter "butikksjefen" som noen gjør - han er så langt over oss at han ikke har noe særlig med å gjøre hvem vi ansetter. Spør etter den ansvarlige for avdelingen.

Søknaden din må ha det vanlige; CV og selve søknaden, skriv den godt og skriv den på data, legg den i en grei konvolutt. Skriv søknaden din på en måte som gjør at den ikke virker masseprodusert - f.eks. knytt inn noe om akkurat den butikken i søknaden.

Du bør også passe på å ikke levere søknaden midt i "rushet" - da er det ikke sikkert den ansvarlige har tid til å snakke litt med deg, og da faller hensikten bort.

SÅ. Når folk gir søknader til meg er det veldig mange som gir den og stikker innen 3 sekunder. Og da lurer jeg på hva i alle dager som er vitsen med å levere en søknad personlig i det hele tatt. Jeg skal jo alltid spørre de vanlige spørsmålene mine - har du jobbet i butikk før / hvor gammel er du / hvor mye tenker å jobbe / hvor vil du jobbe osv, men det som er best er selvsagt om den som leverer søknaden uoppfordret deler litt av seg selv. Det synes jeg er viktig. Når vi får inn så mange søknader som vi gjør, husker vi jo de som faktisk virket oppriktig interessert, og om man av egen vilje forteller litt (ikke for mye) om seg selv, så gjør vi nettopp det.

SÅ! Det var det. :) For å hjelpe litt på nervøsiteten din så er ikke vi som tar i mot søknader, i alle fall ikke jeg, "ute etter" å gjøre deg flau. Vi er jo mennesker vi også, og personlig vet jeg godt hvordan det er å kjenne på den følelsen av nervøsitet. Gjør i alle fall midt beste for at opplevelsen skal bli så god som mulig.

Lykke til!

Hei!

Jeg har også vært og levert en søknad i dag. Da jeg dro ditt ble jeg spurt om hvilken avdeling, men jeg skjønner ikke helt hva de heter?

I morgen skal jeg til en annen stor butikk og jeg vil gjerne drive med kassearbeid og varepåfyll, men hva er navnet på den avdelingen? :P

Takk :)

Anonymous poster hash: 4bd06...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også vært og levert en søknad i dag. Da jeg dro ditt ble jeg spurt om hvilken avdeling, men jeg skjønner ikke helt hva de heter?

I morgen skal jeg til en annen stor butikk og jeg vil gjerne drive med kassearbeid og varepåfyll, men hva er navnet på den avdelingen? :P

Takk :)

Anonymous poster hash: 4bd06...1a3

En butikk har jo ulike avdelinger, f.eks:

- Kasse

- Kolonial (varepåfylling)

- Frukt&Grønt

- Ferskvare (herunder fisk, kjøtt, ost)

- Bakeri

Så om du vil jobbe i både kassen og med varepåfylling, så sier du jo det. Er ikke akkurat rocket science. ;) Men som sagt tidligere er det en del butikker hvor man kun arbeider i en avdeling, så du bør kanskje tenke på om du helst vil arbeide i kassen eller "på gulvet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En butikk har jo ulike avdelinger, f.eks:

- Kasse

- Kolonial (varepåfylling)

- Frukt&Grønt

- Ferskvare (herunder fisk, kjøtt, ost)

- Bakeri

Så om du vil jobbe i både kassen og med varepåfylling, så sier du jo det. Er ikke akkurat rocket science. ;) Men som sagt tidligere er det en del butikker hvor man kun arbeider i en avdeling, så du bør kanskje tenke på om du helst vil arbeide i kassen eller "på gulvet".

Ah, skjønner. Så det er bare å spørre om å snakke med personen som er ansvarlig for kasseavdelingen? :vetikke: Beklager så mange spørsmål, jeg føler meg mer avslappet om jeg er trygg på det jeg skal gjøre.

Anonymous poster hash: 4bd06...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, skjønner. Så det er bare å spørre om å snakke med personen som er ansvarlig for kasseavdelingen? :vetikke: Beklager så mange spørsmål, jeg føler meg mer avslappet om jeg er trygg på det jeg skal gjøre.

Anonymous poster hash: 4bd06...1a3

Er jo forskjellig fra butikk til butikk hvordan det fungerer der, men det kan du nok gjøre ja. Eventuelt bare gå i kassen og spørre etter "den ansvarlige", så sender de deg nok videre til riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

3 regler for å levere åpne søknader.

1. Lever til leder / nestleder eller noen som har jobbet der i minst 20 år. I alle fall i byene kan de fint få 20 søknader i uken, da blir en del av dem fort kastet i søpla med mindre de vet hvem du er.

2. Skriv søknad direkte til butikken du ønsker å jobbe i. Gjerne så åpenbart at det står "Åpen søknad til HM Trondheim Torg". Det er mange som er totalt umotiverte for å jobbe i de forskjellige butikkene, så går de rundt og leverer 3 søknader på steder der de vil jobbe og 17 søknader til andre bare fordi de har printet for mange. Obvious is good.

3. FACEBOOK + FACE, det er kanskje ikke en selvfølge for alle at denne kommer så langt opp på lista. Men åpne søknader blir rett og slett lagt i en bunke. Navnet blir glemt og bunken blir kanskje ikke tatt frem før 2-3 mnd senere. Da er det viktig å ha en facebook konto de kan google, finne deg på! Samt å ha ett bilde på søknaden

Anonymous poster hash: 41e4b...30a

Var på søknad og cv kurs med Adecco, og de sa man ikke skal ha bilde på om det ikke står i stillingsannonsen at man skal det.

Jeg tar imot mye søknader på jobb, og det dummeste jeg ser er en halv A4 side med bilde av folk i penstasen. Skal man på død og liv ha bilde, ta et greit portrett.

Anonymous poster hash: f5e29...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange unge mennesker, spesielt jenter på min egen alder sliter med - et godt håndtrykk! Jeg sier ikke at det gjelder alle, men det verste jeg møter i en slik situasjon er folk som tar meg så slapt i hånden at jeg føler jeg holder hender med dem.

Ellers er det også greit å se an butikken du skal i. Vår butikk er ganske stor, men vi har ingen fast avdeling man er på med mindre man er fruktansvarlig eller ferskvaresjef, så det er et stort pluss om du er ivrig på å lære deg alt, og ikke "er redd for kassa" som jeg har fått et par ganger. Utrolig frustrerende når folk ikke ønsker å lære seg både post, kasse og gulv. Men jeg ser jo at andre kun har en avdeling, så dette er selvsagt individuelt.

Når du kommer så langt som et intervju, synes jeg det er viktig å være hyggelig, kvikk og by på seg selv. Jeg intervjuet en kar sammen med sjefen min, og da jeg spurte om han hadde noen interesser svarte han "nei...". Det gir meg bare et litt careface inntrykk selvom det ikke nødvendigvis har noe å si for jobben man gjør.

Ellers skal det ikke være så vanskelig å få jobb dersom de trenger nye ansatte. Det går nok fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser det er flere som har nevnt håndtrykk her, og det er bra! Håndtrykket sier så mye om en person. Jeg må innrømme jeg blir helt perpleks når jeg hilser på noen og de ikke gir ett fast håndtrykk.

Hvorfor søker du egentlig på matvare butikker? Greit de gjerne tar inn flere folk osv, men jeg tenker at det er like greit å søke på butikker som driver med noe du er virkelig interessert i. Hvis du f.eks er interessert i mote så søk på klesbutikker. Eller hvis du er en gamer så søk på spill butikker. Hvis du kommer deg på ett intervju på en plass der du er interessert i det som blir solgt så vil ditt brennende engasjement hjelpe deg så mye. Jeg gikk også rundt å la inn åpne søknader på all slags butikker som jeg egentlig ikke var så interessert i. Hørte aldri noe fra noen av de. Så da fant jeg ut at jeg må da for pokker selge meg inn med det jeg faktisk er interessert i og kan! Så da skrev jeg en siste søknad, gikk i en kosmetikk forretning, leverte inn cv, søknad og portofolie. Daglig leder ringte meg to timer senere og jeg begynte å jobbe dagen etter! :) Så mitt beste tips er; Gå i deg selv og finn dine kvalifikasjoner og søk på de plassene som trenger disse! Ikke tenk "hva kan den jobben tilby meg". Tenk "Hva har jeg å tilby jobben". :D

Endret av Kiarapus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til vår butikk har jeg to "tips"... Vår sjef setter veldig pris på om søknaden er stilet direkte til den butikken, altså ikke en masseprodusert en av typen "til rette vedkommende", men mer "til butikk A, på kjøpesenter B".... Da får vi ikke følelsen av at du er ute på søknadsrunde, men virkelig vil jobbe hos oss...

Førsteinntrykket er viktig, selv om du ikke får snakket med sjefen. Vi andre bruker å notere førsteinntrykket, og om vi ikke er fornøyde, da går søknaden i søpla nesten uten gjennomlesing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Førsteinntrykket er viktig, selv om du ikke får snakket med sjefen. Vi andre bruker å notere førsteinntrykket, og om vi ikke er fornøyde, da går søknaden i søpla nesten uten gjennomlesing..."

Dette virker uproft synes jeg..

Har hørt om ansatte som vil ha mer jobb selv, eller vil at ei venninne skal ha jobben, og lar være å levere søknaden til den som har ansvar for ansettelsen, eller de sier at de ikke tror vedkommende passer i jobben.

Når jeg er på jobbjakt, spør jeg etter ansettelsesansvarlig. Er ikke vedkommende på jobb, spør jeg når det er lettest å få tak i h*n, og kommer tilbake senere!



Anonymous poster hash: 236fe...4ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som har nevnt håndtrykk her, og det er bra! Håndtrykket sier så mye om en person. Jeg må innrømme jeg blir helt perpleks når jeg hilser på noen og de ikke gir ett fast håndtrykk.

Hvorfor søker du egentlig på matvare butikker? Greit de gjerne tar inn flere folk osv, men jeg tenker at det er like greit å søke på butikker som driver med noe du er virkelig interessert i. Hvis du f.eks er interessert i mote så søk på klesbutikker. Eller hvis du er en gamer så søk på spill butikker. Hvis du kommer deg på ett intervju på en plass der du er interessert i det som blir solgt så vil ditt brennende engasjement hjelpe deg så mye. Jeg gikk også rundt å la inn åpne søknader på all slags butikker som jeg egentlig ikke var så interessert i. Hørte aldri noe fra noen av de. Så da fant jeg ut at jeg må da for pokker selge meg inn med det jeg faktisk er interessert i og kan! Så da skrev jeg en siste søknad, gikk i en kosmetikk forretning, leverte inn cv, søknad og portofolie. Daglig leder ringte meg to timer senere og jeg begynte å jobbe dagen etter! :) Så mitt beste tips er; Gå i deg selv og finn dine kvalifikasjoner og søk på de plassene som trenger disse! Ikke tenk "hva kan den jobben tilby meg". Tenk "Hva har jeg å tilby jobben". :D

Det er sant. Jeg har egentlig ikke gått inn i mange butikker siden jeg har fått praksisplass, men jeg tenker at jeg burde begynne å lete et annet sted. Syntes det er vanskelig å selge meg til matbarebutikker (som du sier) og mye av det jeg skriver blir bare svada. Skal innom noen interiørbutkker - spesielt Kremmerhuset - siden jeg elsker alt av interiør :) Håper jeg er like heldig som deg, men jeg gir dessverre ikke gode første inntrykker (litt sjenert)

Anonymous poster hash: 4bd06...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...