AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #1 Skrevet 14. september 2013 Jeg lurer på en liten ting. Hvor vanlig / lett er det egentlig å besvime etter et slag? Man ser på filmer og serier hele tiden at en mann f.eks kan få et slag i ansiktet, og så blacker han ut en stund. Går dette egentlig an i virkeligheten? Det irriterer meg hver gang jeg ser en film / serie, for det virker så utrolig usannsynlig. Hvis jeg slår en fyr i ansiktet / bakhodet for den saks skyld, hvor "lett" er det egentlig å få han til å besvime? Kan ikke se for meg at et slag fra en gjennomsnittlig person kan få noen til å besvime på flekken. Anonymous poster hash: 6fa17...94a
Silfen Skrevet 14. september 2013 #2 Skrevet 14. september 2013 Jeg svimte av etter et slag, men det var nok mest sannsynlig fordi bakhodet mitt traff en murkant.
Gjest Nordavind Skrevet 14. september 2013 #3 Skrevet 14. september 2013 Det er ganske fort gjort, særlig hvis man treffer på hakespissen og særlig når man ikke ser slaget komme.
Bad Advice Skrevet 14. september 2013 #4 Skrevet 14. september 2013 Hvis hjernen ristes hardt nok mister man bevistheten momentant. Hvis du slås flere ganger blir det vanskelig å holde fokus, og til slutt svimer du av. Du kan egentlig tenke på hjernen som en gele i en bolle. Hvis du slår den skikkelig hardt kan det hende den bare skyves bakover. Rister litt og står så i ro. Det tilsvarer at hvis jeg slår deg midt i trynet og du mister balansen, går noen skritt bakover. Da har jeg gjort lite skade, du svimer ikke av. Hvis jeg slår det hardt midt i trynet, hodet ditt slenges bakover. Så treffer det en stol, en vegg, ett gulv eller noe annet. Da kan det hende bråstoppen en kraftig nok til at du blacker ut momentant. Det samme hvis jeg slår deg i kjeven og hodet ditt går mot høyre eller venstre. Hjernen ristes på en slik måte at man kan blacke ut umiddelbart. Men hvis du ligger på gulvet med hodet tett inntil gulvet. Så vil du ikke ha muligheten til å bevege deg bakover, jeg skaper ingen momentum. Og gjør derfor veldig lite innvendig skade, selv om det ser veldig ille ut. Om jeg derimot skulle ha løftet hodet ditt opp 10 cm, så slått til deg så hardt jeg kan, vil hjernen rystes hardt når den treffer gulvet. Og det kan hende du mister bevisstheten umiddelbart.
Gjest Runforit Skrevet 14. september 2013 #5 Skrevet 14. september 2013 Har du sett en boksekamp? Treffer du rett så er det KO. Så ja: 1 slag kan slå deg i svime.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå