AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #1 Skrevet 14. september 2013 Hei, jeg øvelseskjørte med pappa for noen dager siden og alt gikk helt greit på starten, jeg har kjørt en del ganger før og er stort sett komfortable ute på veien. Men denne gangen hadde jeg alt for stor fart i rundkjøringen, det var mange biler og mye styr så endte opp med at jeg kjørte rett frem og rett ut av rundkjøringen. Havnet altså i grøfta, ripet opp bilen en del steder og ødelagte det ene hjulet så mye at det ikke lenger går an å svinge ordentlig. Nå er jeg både skuffet og flau, og tør ikke lenger å sette meg inn i bilen. Foreldrene mine sa at slike ting kan skje og det er ingen grunn til å gi opp, men jeg klarer ikke å komme over det og får helt angst bare jeg tenker på å begynne å kjøre igjen. Må også kanskje nevnes at ingen ble skadet, men var ganske så pinlig pga alle bilene og menneskene som så. Er det noen andre som krasjet når dere øvelseskjørte? Hvordan fikk dere tilbake motet til å kjøre igjen? Anonymous poster hash: cf224...512
Sillicious Skrevet 14. september 2013 #2 Skrevet 14. september 2013 Ja, sånt skjer. Og tro meg, det kommer tilbake med tiden! Du må bare tørre å prøve,og kanskje feile et par ganger, men du er nok ute og kjører igjen ganske snart om du bare prøver deg frem 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #3 Skrevet 14. september 2013 Sånt skjer. Jeg tror det er viktig at du setter deg bak rattet ganske kjapt slik at det ikke blir enda vanskeligere å "komme over kneika". Så lenge du ikke skadet noen mennesker, er det ingenting du trenger å tenke for mye på. Anonymous poster hash: 51772...779 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 14. september 2013 #4 Skrevet 14. september 2013 hva om du prøver å kjøre på et sted uten så mye trafikk sånn at du får tilbake "feelingen" med å kjøre bil?
Kjetil.. Skrevet 14. september 2013 #5 Skrevet 14. september 2013 Lett å få skrekken for bil etter ulykker, du må bare komme deg i bil igjen å bli komfortabel med å kjøre. Begynn forsiktig.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #6 Skrevet 14. september 2013 Kanskje du rett og slett ikke var klar nok til å kjøre på en slik vei? Jeg hadde nok begynt i det små for å få tilbake selvtilliten. Deretter hadde jeg tatt det gradvis. Kjørt på større veier når det er mindre trafikk ol. Lykke til. Det går nok greit skal du se Anonymous poster hash: aff4c...07d 1
skruf Skrevet 14. september 2013 #7 Skrevet 14. september 2013 Jeg kræsjet med en traktor som sto parkert da jeg øvelseskjørte. Pluss jeg vraket fronten på pappas bil da jeg kjørte inni en båt som sto på henger.......og folk som kikket på lo så de grein og sto tvekroket. Pyton flaut og kjipt, men det er bare å fortsette å øve, så du blir en flink sjåfør og tar lappen med glans:) Begynn å kjøre igjen så snart som mulig er mitt beste tips! 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #8 Skrevet 14. september 2013 Jada, jeg kræsja med en svææææær betongstein når jeg skulle parkere en gang. Mista litt troa, men har lappen i dag. Dette går bra Anonymous poster hash: 442d7...8b0
AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #9 Skrevet 14. september 2013 Jeg kræsjet med en traktor som sto parkert da jeg øvelseskjørte. Pluss jeg vraket fronten på pappas bil da jeg kjørte inni en båt som sto på henger.......og folk som kikket på lo så de grein og sto tvekroket. Pyton flaut og kjipt, men det er bare å fortsette å øve, så du blir en flink sjåfør og tar lappen med glans:) Begynn å kjøre igjen så snart som mulig er mitt beste tips! Helt enig! Det er lett å få en slags fobi mot å kjøre. Man må rett og slett bare møte frykten og overvinne den. Anonymous poster hash: aff4c...07d
Gjest Funky Punk Skrevet 14. september 2013 #10 Skrevet 14. september 2013 Kom deg bak rattet igjen så fort som mulig, så ikke redselen og angsten "spiser" deg opp. Jo lengre du venter, jo mer redd kommer du til å være for å kjøre igjen. Slike ting kan skje, og du skal ikke tenke mer på det, heller bruke det til noe positivt - som at fra nå av så blir du flinkere til å tilpasse farten
andy capp Skrevet 15. september 2013 #11 Skrevet 15. september 2013 (endret) Tror veldig mange har opplevd lignende mens de øvelseskjørte. Selv hadde jeg to utforkjøringer. Den ene lignet litt på din. Kom for fort da jeg skulle svinge av veien vi var på og inn på en mindre vei. Endte opp på plenen til han som bodde nærmest krysset. Dette på en liten plass hvor alle kjenner alle. Vil tilføye at det nok ikke er uvanlig å oppleve slikt selv om man har førerkort. Har klart å rygge på en betongstolpe i godt voksen alder. Så ta det med ro. Du er ikke alene. Selv om det føles vanskelig nå, så kommer du over det. Sett deg bak rattet så fort du kan og kjør videre. Endret 15. september 2013 av andy capp 1
kalinka85 Skrevet 15. september 2013 #12 Skrevet 15. september 2013 Neste gang avpasser du farten! Etter det du skriver anser jeg deg som overhodet ikke moden for rundkjøringer og trafikkert veg! 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #13 Skrevet 16. september 2013 Tenk på det slikt: Det er din fars feil. Han burde gitt beskjed om farten lenge før rundkjøring hvis du kjørte for fort. Anonymous poster hash: d55f2...390 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #14 Skrevet 16. september 2013 Så snille foreldre du har! Hadde jeg kræsja når jeg øvelseskjørte hadde jeg fått så mye kjeft at jeg aldri hadde turt å kjøre igjen.. Min far klikket når han mente jeg kjørte for fort en gang og dro opp håndbrekken så bilen sklei sideslegs langs veien.. Kjørte 85 i 80 sone. Det viktigste for deg nå er at du setter deg bak rattet igjen. Du hadde ett uhell, du gjor det ikke med vilje! du er nok mer påpasselig på farten nå, og det er jo bra. Bare pust mens du kjører og ikke stress deg opp. Ta deg tid, husk at du har L'en festet bak på bilen for at andre bilister skal ta hensyn! Anonymous poster hash: 60785...629 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #15 Skrevet 16. september 2013 Tusen takk for alle svar alle sammen! =) Hjelper utrolig mye på å bygge opp motet mitt! Neste gang jeg skal ut å kjøre blir det vel på en parkeringsplass eller en "lett" vei i første omgang, er fortsatt grusomt redd for å sette meg bak rattet igjen.... Skal i allfall ta til meg tipsene deres, og passe på farten mer neste gang! =) Tenk på det slikt: Det er din fars feil. Han burde gitt beskjed om farten lenge før rundkjøring hvis du kjørte for fort. Anonymous poster hash: d55f2...390 Problemet er vel at jeg ikke kjørte fort før rundkjøringen, men økte farten mens jeg faktisk var i rundkjøringen... Så er nok dessverre min feil, fikk beskjed ganske mange ganger om at jeg skulle bremse, men ble så nervøs at jeg rett og slett ikke fikk det til... =( Neste gang avpasser du farten! Etter det du skriver anser jeg deg som overhodet ikke moden for rundkjøringer og trafikkert veg! Som jeg nevnte har jeg kjørt en del ganger og aldri vært i nærheten av det som skjedde denne dagen. Jeg har tatt en del kjøretimer med kjørelærer og har kjørt i mange rundkjøringer og på veier med mange biler, dette var bare et engangstilfelle hvor plutselig alt gikk galt... =( Anonymous poster hash: cf224...512
Gjest kimhan92 Skrevet 17. september 2013 #16 Skrevet 17. september 2013 Alle som kjører bil er miljøsvin . 1
Molte Skrevet 17. september 2013 #17 Skrevet 17. september 2013 Nei det har jeg aldri gjort, men nevøen min gjorde det. Øvelsekjørte med min far. Men det var ikke hans feil heller. Men det jeg trur er best er å sette seg i bilen og kjøre igjenn, så det ikke går for lenge og du gruer deg mere og mere til å kjøre igjenn. Finn en plass der det er veldig lite biler og liten fart. Så begynner du der til du føler deg trygg på å kjøre bil igjenn. Er jo de som har hatt lappen i flere år som kræsjer. Så dette skal du ikke ta ille opp og være flau over .
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #18 Skrevet 18. september 2013 Haha, jeg kræsjet av skiltet på bilen da jeg kom borti en kantstein - selvfølgelig på en fullsatt parkeringsplass! Merket det ikke selv men så kom det en dame etter oss og hoiet og viftet med skiltet i hånda. Mannen min måtte gå ut for å hente det, jeg var for flau Men jeg har kjørt opp nå og ikke hatt noen uhell siden Anonymous poster hash: fb844...13c
Gjest Ciegus Skrevet 18. september 2013 #19 Skrevet 18. september 2013 Svigerinnen min glemte å svinge i et kryss som ikke gikk rett frem. Hun blir mobbet for det den dag i dag, men hun er en god sjåfør nå. Se på det slik, du har garantert lært å ikke kjøre for fort i rundkjøring nå!
Gjest Conradine Skrevet 18. september 2013 #20 Skrevet 18. september 2013 Jeg råder deg til å ta et par øvelsestimer ved kjøreskolen først. Ta gjerne med faren din også så viser læreren dere hvordan øvelseskjøringen skal foregå. Det er mange som har satt pris på et par slike timer før øvelseskjøringen starter med de hjemme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå