AnonymBruker Skrevet 14. september 2013 #1 Skrevet 14. september 2013 Jeg skjønner at jeg må gjøre noen endringer i livet og trenger tips om gode selvhjelpsbøker. Tips også om de du ikke syntes var bra. Skriv gjerne om hvorfor. Jeg har ingen behov for å gå tilbake til barndommen. Jeg trenger å bli glad i meg selv og kjenne at jeg er verdifull. Sånn som jeg lever nå så driver jeg en form for selvskading. Jeg indirekte ødelegger for meg selv hele tiden ved å gjøre ting eller å unnlate å gjøre viktige ting som fører til at livet mitt blir trøblete. Mulig en depresjon som gir seg uttrykk i likegyldighet. Fungerer godt på jobb så det er resten av livet mitt som får gjennomgå.Anonymous poster hash: 62f59...54d
amedisin Skrevet 15. september 2013 #2 Skrevet 15. september 2013 Du er jo kommet langt når du innser at der kan være noe å endre. Det er vel og bra å lese bøker, men slett ikke så enkelt på egen hånd å rydde i tanker og handlingsmønster. Jeg vil anbefale deg å lese om tft- tankefeltterapi og ikke minst om hva en samtaleterapeut kan bistå deg med - på bare noen få timer. Det handler om å endre tankesettet ditt til noe som er mer positivt og oppbyggende. 1
Gjest diingo Skrevet 15. september 2013 #3 Skrevet 15. september 2013 Det er ikke lett å fikse opp i det alene nei. Trenger egentlig slike bøker jeg også, men jeg studerer nå for å bli terapaut, så det inngår litt i fagene mine, hehe. Men husker jeg leste en bok en gang om optimisme, der lærer du deg hvordan du skal tenke positivt/optimistisk over verden. Kanskje det er noe for deg? Verden og hverdagen er hvordan du vil den skal være! De gladeste personene du kanskje møter i livet kan ha det like jævlig som mange andre, men de velger å se på verden på en optimistisk måte Lettere sagt enn gjort, i know! Men fake it untill you make it!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2013 #4 Skrevet 15. september 2013 Tenk deg glad, selvfølelse nå og bøkene til Ingvard Wilhelmsen. Anonymous poster hash: f6eb9...a35
AnonymBruker Skrevet 15. september 2013 #5 Skrevet 15. september 2013 Det er ikke lett å fikse opp i det alene nei. Trenger egentlig slike bøker jeg også, men jeg studerer nå for å bli terapaut, så det inngår litt i fagene mine, hehe. Men husker jeg leste en bok en gang om optimisme, der lærer du deg hvordan du skal tenke positivt/optimistisk over verden. Kanskje det er noe for deg? Verden og hverdagen er hvordan du vil den skal være! De gladeste personene du kanskje møter i livet kan ha det like jævlig som mange andre, men de velger å se på verden på en optimistisk måte Lettere sagt enn gjort, i know! Men fake it untill you make it! Er litt uenig med deg i at man bare later som man er positiv og optimist, så blir man automatisk det. Det er jo ingen vits i å være naivt optimistisk - det er jo mest om man har lav IQ har jeg inntrykk av. Det må komme innenifra, det må være ekte. Og det tar tid å snu. Jeg har mest tro på psykodynamisk terapi, der man går litt mer grundig til verks og undrer seg litt mer hvordan fortiden henger sammen med nåtiden. Men for all del, om man ikke vil se sammenhengene mellom hvordan man had det som barn og nåtiden, er det bedre med en quick fix. Særlig om det bare er litt lett hverdagsdepresjon man sliter med. Da kan kognitiv terapi funke godt. Anonymous poster hash: 69530...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #6 Skrevet 16. september 2013 Ts her. Jeg har ingen behov for å gå tilbake å rydde opp i barndommen. Det er blitt gjort og jeg vet hvorfor jeg har denne sårbarhet og jeg vet hva den kan gjøre med meg. Var fri i mange år, men flere hendelser over kort tid som i 2-4 år gjorde at jeg fikk "tilbakefall". Jeg trenger bare litt hjelp for å komme på rett spor igjen og da er det her og nå som gjelder. Takk til ab som ga meg noen konkrete tips på bøker. Er også interessert i cder med mindfullness.Anonymous poster hash: 62f59...54d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #7 Skrevet 16. september 2013 Er litt uenig med deg i at man bare later som man er positiv og optimist, så blir man automatisk det. Det er jo ingen vits i å være naivt optimistisk - det er jo mest om man har lav IQ har jeg inntrykk av. Det må komme innenifra, det må være ekte. Og det tar tid å snu. Jeg har mest tro på psykodynamisk terapi, der man går litt mer grundig til verks og undrer seg litt mer hvordan fortiden henger sammen med nåtiden. Men for all del, om man ikke vil se sammenhengene mellom hvordan man had det som barn og nåtiden, er det bedre med en quick fix. Særlig om det bare er litt lett hverdagsdepresjon man sliter med. Da kan kognitiv terapi funke godt.Anonymous poster hash: 69530...8c5 Helt enig. Du satte ord på det jeg selv har tenkt. Anonymous poster hash: 804be...bd7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2013 #8 Skrevet 16. september 2013 Å bekjempe bøkene: Her ved depresjon. http://www.akademika.no/aa-bekjempe-depresjon/gilbert-paul/9788251920797 Lykketyvene http://www.bokkilden.no/SamboWeb/mobil/produkt.do?produktId=7188828Anonymous poster hash: 11708...816
Gjest .-L-. Skrevet 16. september 2013 #9 Skrevet 16. september 2013 (endret) Jeg har mest sansen for kognetivadferds terapi. Å sitte å snakke om ting vil ikke alltid hjelpe. Man må også ut å gjøre ting/utfordre enn selv. Sette små mål og ta små skritt av gangen. Endret 16. september 2013 av .-L-.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå