Gå til innhold

Matematikk og kjemi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å ta opp matte og kjemi som privatist. Kjemi har jeg aldri hatt før. Jeg tar matematikk 1T for å få et bedre grunnlag for å klare R1. Jeg har aldri hatt gode mattekarakterer, men jeg har aldri jobba hardt med matte. Jeg klarte en 3er i P-matte uten altfor mye innsats (ble litt skippertak der før eksamen gitt...).

Nå er jeg derimot mye mer motivert, selv om jeg har måtte lære meg selv ting på nytt. Det jeg lurte på var om det er noen her som meg som alltid har tenkt at de er dårlige i matte, men egentlig ikke har jobbet noe særlig med det, som har klart å få gode karakterer etter mye arbeid?

Synes det går helt ok med matten til nå, så lenge jeg jobber nok med det vi har gått gjennom til nå, så skal jeg nok klare det. Men det er jo mye mer vi skal gå gjennom, og eksamen er i slutten av november.

Kjemi går helt greit, det er en del jeg ikke forstår første gang jeg leser eller får det forklart. Jeg håper det løsner etter hvert. Har veldig lyst å klare en god karakter i begge fag. Det hadde vært helt fantastisk.

Noen som har noe tips/studieteknikk? Hvor mye jobbet dere om dagen for å klare en god karakter?



Anonymous poster hash: 207ac...e33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Matte jobbet jeg helt ærlig ikke en dritt med, men fikk alltid gjennonsnittskarakterer. Så det som skal til er å pugge og ikke gi opp selv da du føler det er nok.

Kjemi derimor klarte jeg lett, spesielt kjemi 1, men der pugga jeg litt da, fordi jeg syntes det var interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si pugging er veien å gå. Hva har du tenkt til videre siden du har valgt kjemi? Medisin?

Hvis du etter hvert kommer til å velge studier som inneholder kjemi/biokjemi (f.eks. medisin), vil du gjøre livet mye lettere hvis du nå legger i en innsats i å forstå prinsipper i stedet for å pugge dem. I kjemi vil jeg derfor anbefale å sette av god tid og ikke gå videre til nye temaer før du har forstått det du har lest.

I matematikk angrep jeg det på en noe annerledes måte. Det er jo riktignok viktig å forstå hva man driver med, men ved å lese teorien for så å regne så mange oppgaver man makter, vil man komme veldig langt.

På bakgrunn av dette, vil ikke antall timer man leser hver dag ha noe å si. Det vesentlige er du har kontroll når du er ferdig med et tema. Lykke til :)

Endret av Myntkast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Nå er jeg derimot mye mer motivert, selv om jeg har måtte lære meg selv ting på nytt. Det jeg lurte på var om det er noen her som meg som alltid har tenkt at de er dårlige i matte, men egentlig ikke har jobbet noe særlig med det, som har klart å få gode karakterer etter mye arbeid?

Ja.

Noen tips:

1) Om du i dag bruker Sigma 1T, så kjøper du heller Sinus 1T, da den er uendelig mye bedre for selvstudium. Den har også komplette løsningsforslag på nettet, noe som er gull verdt om du jobber alene.

2) Gjør ditt ytterste for å forstå hva du gjør og ikke bare husk regler. Forstår du hva du gjør og hvorfor, er du mye bedre rustet til å løse oppgavene i tillegg til at du enklere husker fremgangsmåten. Om tiden tillater det, prøv å ikke gå videre før du har forstått et tema i hvert fall rimelig bra.

3) Ta gjerne notater og skriv ned vanskelige definisjoner og regler.

4) Lær deg å bruke Geogebra eller din grafiske kalkulator. På eksamen har du lov til å bruke alle hjelpemidler inkludert lærebok på Del 2.

5) Kjøp eksamenssett med løsningsforslag alt nå og begynn å se litt på hva som er gitt på tidligere eksamen. Der ser du hva som er mest relevant å få med seg, skjønt det meste er egentlig eksamensrelevant i 1T.

6) På Del 1 har du ikke lov til å bruke noen hjelpemidler, ikke en gang regelbok eller kalkulator, så sett deg inn i hva du skal kunne der.

7) Sett av tid før eksamen til å løse eksamenssett.

Om du jobber jevnt, tror jeg du kommer til å bli veldig glad i matematikk og det vil øke selvtilliten din når du ser du får det til. Matematikk er et språk som i stor grad bygger på foregående kunnskap, så det er veldig viktig å få med seg alt og det er derfor lurt at du tar 1T før R1.

Kjemi vet jeg ikke så mye om, men det er i større grad et lesefag enn matematikk, skjønt du her også må løse oppgaver for å få inn den rette forståelsen. Er du privatist kan det lønne seg å melde deg på et laboratoriumkurs på for eksempel Sonans.

Ellers er det god hjelp å få på nettet om du står fast, både her og på matematikk.net.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...