Cho Kon It Skrevet 13. september 2013 #1 Skrevet 13. september 2013 Med godkjenning fra Mermaid Blues starter jeg denne tråden. Fra spøk til alvor, jeg forstår veldig godt de som sliter med å se enkelte ting på TV, selv har jeg speilingssynestesi, en nevrologisk tilstand som på generelt plan gjør TV- og film-titting vanskelig. Det innebærer at jeg fysisk kjenner på kroppen all berøring jeg ser, så om jeg feks ser noen få en sprøyte vil jeg kjenne stikket i armen (evt den kroppsdelen injeksjonen settes i), ser jeg noen bli slått i ansiktet vil jeg få vondt der hvor de blir slått, ser jeg noen kysse vil jeg få en fysisk følelse av å bli kysset selv, etc. Så da kan man jo tenke seg hvordan jeg opplever å se noen få en arm avsagd, brekke et bein, en operasjon, se noen bli påkjørt eller skutt, osv. Hjernen min kan ikke skille mellom film og virkelighet, og det hjelper ikke at jeg vet at det er skuespillere, stuntmenn, dukker, ketchup og CGI - ser jeg det, kjenner jeg det. Store Norske Leksikon - synestesi Jeg knytter tall og bokstaver til farger, og trodde egentlig at det var noe alle gjorde, frem til for et par år siden. Jeg har aldri hørt om speilingssynestesi før, så da jeg leste (det siterte) innlegget til Mermaid Blues i en annen tråd ble jeg ganske nysgjerrig. Så Mermaid, har du kanskje lyst til å fortelle litt mer om speilingssynestesi? Jeg synes emnet er veldig interessant, men utrolig vanskelig å fullt ut forstå. 1
Petra75 Skrevet 13. september 2013 #2 Skrevet 13. september 2013 Speilingssynestesi? Den var ny for meg også. Interessant
Mermaid Blues Skrevet 13. september 2013 #3 Skrevet 13. september 2013 Hei Jeg kan godt fortelle! Det var en annen tråd om dette et sted her i går kveld, men den har visst blitt slettet tror jeg, finner den hvertfall ikke lenger. Uansett: Speilingssynestesi (mirror-touch synesthesia på engelsk, derunder også mirror-emotion synesthesia og mirror-pain synesthesia) er ifølge forskere en nevrologisk tilstand som er knyttet opp mot menneskets evne til å føle empati. De aller fleste av oss vil oppleve en eller annen ufrivillig reaksjon dersom vi ser noen skade seg eller bli påført smerte, at vi "skvetter", eller føler empati med smerten de føler, og kanskje også et ønske om å hjelpe eller beskytte. For synestetikere fortoner dette imidlertid seg litt annerledes - vi føler det bokstavelig talt på kroppen. Feks, som jeg nevnte i innlegget som er sitert over, dersom jeg ser noen bli slått vil jeg få en sterk fysisk følelse av å bli slått selv - på samme sted (men motsatt side av kroppen) som den stakkaren jeg ser på. Likeledes reagerer jeg også på all annen form for berøring, dersom jeg sitter på kafé med ei venninne og hun drar fingrene gjennom håret sitt vil jeg også få en fornemmelse av å gjøre det samme, en fysisk opplevelse i både hårrøtter/hodebunn og følelsen av å kjenne hår mellom fingrene. Om hun brenner tunga på kaffen sin, vil tunga mi også begynne å svi, og når vår tredje venninne dukker opp og gir henne en klem, er det som om hun skulle klemt meg samtidig. Osv. Det er ikke veldig lenge siden jeg ble gjort oppmerksom på at dette ikke er "normalt" (eller vanlig er kanskje et bedre ord), jeg trodde lenge at jeg bare var ekstremt pysete fordi jeg ikke kunne se vold på film uten å kjenne smertene på kroppen. En av de sterkeste opplevelsene var kanskje som 14-åring da vi så en skrekkfilm på en "kosedag" på skolen, og jeg til slutt besvimte fordi jeg tok inn all smerten som karakterene i filmen opplevde der de ble sablet ned en etter en. Jeg trodde jo selv at jeg bare ikke tålte å se blod På mange måter kan det være en ulempe - jeg kan ikke se hva som helst på film og TV uten å få en reaksjon, og jeg blir fort overveldet av å måtte ta inn alle andres fysiske berøringsinntrykk. Kan nok ikke bli lege, for å si det slik På andre måter kan det også være positivt, om jeg føler meg nedfor og trenger en klem, kan det føles litt bedre så snart jeg setter på en video hvor folk viser fysisk omsorg for hverandre, og jeg reagerer veldig positivt på å se omsorg i hverdagen, selv om det ikke er rettet mot meg. Hos meg manifesterer det seg i all hovedsak mest fysisk, men jeg har også merket at emosjonell smerte/glede/sorg/eufori/spenning kan "smitte" over på meg fra andre, og jeg har lett for å leve meg inn i andres følelsesliv. Har imidlertid lest at andre synestetikere har sterkere opplevelser på det emosjonelle planet, og enkelte har også evnen til å føle det samme når de ser dyr bli berørt som jeg føler når jeg ser mennesker. Ellers har jeg flere andre former for synestesi, som deg Cho Kon It, at jeg feks ser tall og bokstaver i farger, dager og måneder har farge og personlighet og viser seg i et bestemt mønster, jeg kan "høre" farger, og abstrakte begrep har form, smak og lukt - for å nevne noe. Som barn trodde jeg alle var sånn, og ble svært overrasket da jeg oppdaget at ikke alle kan se at bokstaven S er gul, eller forsto hva jeg mente om jeg sa at "svarttrosten synger veldig grønt i kveld" Jeg legger ved noen linker til artikler om mirror-touch, i fall noen vil lese mer om hva forskerne sier: http://www.aeonmagazine.com/being-human/michael-banissy-mirror-touch-synaesthesia-and-empathy/ http://www.synesthesiatest.org/blog/mirror-touch-synesthesia http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2011/mar/19/i-feel-other-peoples-pain http://www.daysyn.com/Banissy_Wardpublished.pdf Ellers er det bare å spørre hvis noen lurer MBx
Petra75 Skrevet 13. september 2013 #4 Skrevet 13. september 2013 Men hvordan er det da når du f.eks leser her på KG - ser du bare veldig fargerike innlegg der vi andre ser svart/hvitt? Dumt spørsmål, men jeg er nysgjerrig
Mermaid Blues Skrevet 14. september 2013 #5 Skrevet 14. september 2013 Men hvordan er det da når du f.eks leser her på KG - ser du bare veldig fargerike innlegg der vi andre ser svart/hvitt? Dumt spørsmål, men jeg er nysgjerrig Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt Jeg ser sort tekst som de fleste andre, men hjernen "oversetter" ord/bokstaver i sort tekst til de "rette" fargene - så jeg ser på en måte en ting på skjermen og noe annet i hodet, hvis det gir mening? Litt vanskelig å forklare, men det oppleves nesten som et filter som ligger mellom øyet og hjernen. For meg er det dermed litt forstyrrende å lese tekst i farger, fordi flesteparten av bokstavene da blir "feil" farget - enklere med sort eller hvit tekst (på farget bakgrunn). Tror det er ganske individuelt akkurat hvordan man ser det blant synestetikere, på samme måte som at to synestetikere kan se vidt forskjellige farger på de forskjellige bokstavene/tallene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå