Gå til innhold

Skjelt ut av assisterende rektor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har skrevet en tråd tidligere i dette forumet om bakgrunnen. Kort: Jeg studerte ved siden av å være kontaktlærer i fjor, på en ungdomsskole. Hadde da en 62.5 % stilling, og resten var til studier. Likevel måtte jeg altså være kontaktlærer, selv om jeg var borte fra skolen ca. 1 1/2 dag. Dette visste ledelsen om da de satte meg til å være kontaktlærer.

Uheldigvis sluttet den andre læreren som skulle være kontaktlærer sammen med meg bare få uker etter skolestart. En annen av lærerne som hadde klassen i to fag, ble gravid, og så var det altså to lærerbytter i den klassen i løpet av første halvår. Den nye kontaktlæreren de satte inn sammen med meg i den klassen, hadde en ca. 70% stilling.

Dette viste seg å være en såkalt utfordrende klasse. Den var til alt overmål satt sammen slik at det er dobbelt så mange gutter som jenter i klassen, og fikk raskt stempelet som den mest urolige klassen på trinnet. I tillegg er det fire elever med lærevansker og dysleksi i klassen. Kun to av dem har fått rett til spesialundervisning. Derfor fikk jeg klager fra moren til den ene av de som ikke har denne retten. Pga. samarbeidsvillig spesialpedagog fikk denne eleven likevel bli med på en liten elevgruppe for å ha spesialundervisning i matematikk, norsk og engelsk noen timer i uken.

Moren til den ene eleven med spesialundervisning, sa på utviklingssamtale at hun ønsket tilbakemeldinger om hennes barn på skolen. Da jeg spurte hva hun ville ha tilbakemeldinger om, svarte hun vagt at det var om det sosiale og det faglige. Det var første halvår ikke noe spesielt som skjedde rundt hennes barn, men han fikk tilbakemeldinger på hver prøve og innlevering han hadde hatt.

I andre halvår fikk jeg en tlf. fra henne hvor hun nærmest skjelte meg ut for at barnet hennes etter å ha fått karakteren 1 og ALT feil på en naturfagsprøve, ikke hadde fått en omfattende kommentar fra læreren de hadde i naturfag. Hun mente også at jeg burde ha sendt henne en mail med informasjon om hva han behøve å øve mer på i naturfag. Eleven svarte feil på alt, og naturfagslæreren sa til meg at han trengte jo da først og fremst å øve på det mest grunnleggende. Det er jo åpenbart.

I løpet av andre halvår fikk jeg også tilbakemelding fra moren til en av elevene som ikke hadde rett til spesialundervisning, men som likevel fikk bli med på en slik gruppe, at det ikke gikk an at hennes barn fikk en toukersplan slik som de andre, det måtte selvsagt ordnes en enukersplan for denne eleven mente hun. Jeg og den andre kontaktlæreren hadde da allerede i noe tid tilpasset leksene hennes både hva gjaldt mengde og nivå, men ingenting var bra nok.

Hun kunne finne på å ringe meg og nærmest skjelle meg ut for hva andre lærere hadde gjort og ikke gjort mot hennes barn; at hun f.eks. fikk anmerkning for ikke å ha gjort en lekse, at hun fikk anmerkning for å ha brukt mobiltelefon i timen etc. Flere ganger måtte jeg hente hennes barn i andre læreres timer, for å snakke om hva som hadde skjedd. I de periodene vi ikke hørte noe fra moren, var i perioder hvor ting gikk mer normalt for seg, men med en gang moren tok kontakt, ble alt forverret på skolen.

Uansett, rektor og assisterende rektor innkalte meg før jul og fortalte at "noen" foreldre hadde klaget på at jeg var for lite tilgjengelig. Jeg ønsket å vite konkret hva det dreide seg om, når hadde jeg ikke vært tilgjengelig, var det noe jeg ikke hadde svart på e.l. Fikk ingen konkrete svar.

Neste halvår gikk, og det ble sommerferie uten at jeg fikk noen klager. Første dag etter sommerferien ble jeg kalt inn til samtale med rektor og assisterende rektor med beskjed om at jeg ikke lenger fikk være kontaktlærer i den klassen. Etter klager fra både foreldre og kolleger(!). Kolleger hadde visst påstått at jeg hadde sagt at alt var i orden i klassen, alt var bra. Det var en løgn, jeg hadde aldri sagt dette om klassen som jo er en utfordrende klasse. I tillegg hevdet de at foreldre hadde klaget på at ting ikke hadde blitt fulgt opp. Fikk ingen konkrete eksempler i det hele tatt, ei heller hvor mange foreldre det dreide seg om, Men jeg tror det er den ene eller begge mødrene som har utfordrende barn. Uansett, jeg fikk ikke anledning til å forsvare meg, bare beskjed om at slik var det og kanskje kunne jeg bli kontaktlærer igjen et annet år.

Denne uken skulle det være foreldremøte, og det er vanlig på skolen at kontaktlærerne er de som har disse. Imidlertid sa rektor at alle lærere skulle være tilstede. Det viste seg at dette var fordi alle lærere skulle bli presentert i første delen av foreldremøtet, som var felles med foreldre og lærere for alle trinn med informasjon fra rektor. Greit nok. Men så før foreldremøtet nevnte assisterende rektor at det ville være fint og å anbefale om vi som ikke var kontaktlærere også gikk innom klassene vi hadde for å presentere oss der. Jeg har ingen nye elever og klasser i år, eneste forskjell er at jeg ikke lenger er kontaktlærer. Derfor fikk jeg en veldig ekkel følelse i magen av hva hun sa.

Snakket med tillitsvalgt på skolen, som sa at hun var enig med meg og at hun selv kanskje ville vurdert å dra hjem etter den felles presentasjonen om hun var meg, eller kanskje si ifra først.

Jeg valgte å gå etter den felles presentasjonen, og uheldigvis for meg møtte jeg selvsagt på assisterende rektor i gangen akkurat da. Hun spurte om jeg hadde vært i klassene jeg har. Jeg måtte være ærlig og svarte nei. Da ble hun tydeligvis sint og sa at hun klart hadde sagt at jeg skulle det(løgn, hun sa ikke at jeg skulle eller måtte tidligere, bare at hun mente det ville være bra), men om jeg nå valgte å ikke gjøre som hun hadde fortalt meg...ville det være mitt valg. Hun sa dette med tydelig sint stemme, og i påhør av en annen person fra ledelsen.

Jeg følte meg fortvilet, og sa at ok, da skulle jeg gå tilbake og gå innom klassene.

På veien til klasserommet for første klassen jeg skulle innom, møtte jeg tilfeldigvis, og heldigvis, på rektor. Fortalte han hva som hadde hendt, og kjente at jeg var helt på gråten. Han beroliget meg og sa at han forstod at jeg ikke ønsket å gå inn i klassene nå med tanke på hva som hadde skjedd. Sa til meg at jeg kunne bare gå hjem, og han ville nevne det for assisterende rektor neste dag.

Sa til ham at jeg aldri hadde opplevd å bli skjelt ut på den måten noen gang.

Synes assisterende rektor totalt mangler empati, og skjønner heller ikke hvorfor hun plutselig insisterte på at jeg som faglærer skulle gå innom en klasse hvor jeg tidligere var kontaktlærer....de kjenner meg fra før pluss at det ville være veldig ydmykende. Det er minst tre lærere som har sluttet på skolen med direkte årsak i hvor dårlig de er blitt behandlet av assisterende rektor og forrige rektor. Jeg tenkte at det var synd da det skjedde, og tenkte vel også kanskje at de overdrev.....men nå, etter å ha opplevd total mangel på empati fra en overordnet på denne måten, er jeg bare sjokkert og lamslått. Føler meg helt verdiløs og har vurdert mange selvdestruktive handlinger for å komme meg vekk for alltid.

Ønsker å klage på henne til skolesjefen, men aner ikke hvordan jeg skulle ha ordlagt meg eller gått frem.

Uff dette er bare helt for jævlig. Jeg er en følsom person, og sikkert altfor snill, jeg føler meg som en som blir tråkket på uten mulighet til å forsvare meg.

Tips, erfaringer? Er helt rådvill. Har vurdert å be fastlegen om sykemelding, tanken på å møte assisterende rektor som er helt uten empati og forståelse.....er virkelig ødeleggende. Er det mulig å få sykemelding for noe sånt? Ironisk nok er assisterende rektor en som har snakket om viktigheten av et godt psykososialt miljø, men er selv en empatiløs bølle som, ja, som ikke egner seg til å være i en ledende stilling.



Anonymous poster hash: d1e9f...dc4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke få deg jobb på en annen skole? Jeg tror ikke det arbeidsforholdet du beskriver kommer til å bli bedre?



Anonymous poster hash: c0ade...0d6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få deg jobb på en annen skole? Jeg tror ikke det arbeidsforholdet du beskriver kommer til å bli bedre?

Anonymous poster hash: c0ade...0d6

Hei.

Jo, det er vel det jeg planlegger å gjøre etter hvert. Problemet er jo at skoleåret nettopp har startet, og de fleste lærerstillinger lyses ut om våren. En del før jul også, men de aller fleste om våren. Er også betenkt i forhold til den prosessen, da assisterende rektor sikkert kommer til å gi meg en elendig referanse til potensiell ny arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: d1e9f...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg så utrolig til i morgen, møte assisterende rektor igjen i gangene etc. Det er virkelig helt jævlig å ha en slik følelse i forhold til jobbsituasjonen. Ønsker det var februar/mars slik at jeg kunne begynt å søke på jobber ved andre skoler.

Men, hvor vanskelig er det å få jobb ved en annen skole dersom ledelsen ved skolen jeg jobber på ikke vil gi meg noen spesielt god referanse? Er det i så fall smart eller uklokt å nevne uoverensstemmelser med ledelsen på intervju ved eventuell ny skole? Det triste er jo at jeg er en person som så og si aldri kommer i konflikt med noen, så ønsker ikke at noen skal tro det om meg at jeg er en som skaper konflikt.



Anonymous poster hash: d1e9f...dc4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig etter å ha lest både denne og den forrige tråden så forstår jeg ikke hvorfor du er lærer i det hele tatt. Du virker som en hårsår fjortis som ikke får viljen sin, og som griner og hulker ved minste motgang og uenighet. Jobber man med mennesker vil det være mange situasjoner man ikke er enig i eller som er vanskelige å takle som dukker opp, men som man likevel må jobbe seg gjennom og leve med. Så er du ikke kontaktlærer i år, neivel, da er du ikke det, men forsøker igjen en annen gang. Mener du det er så grusomt å få beskjed om at noe ikke fungerer så må du rett og slett lærer deg å bli litt mer tykkhudet. Det er vanlig i arbeidslivet å få tilbakemelding når man ikke fungerer, det må du også akseptere, og slik må det også være, selv om du syns det er urettferdig.

Og dessuten, du utleverer altfor mye på nett! Dette er ikke anonymt i det hele tatt, det er veldig gjenkjennelig for de som kjenner skolen og elevene. Du bryter rett og slett taushetsplikten til gangs over, og jeg må innrømme at jeg håper noen tar deg for det. For det er IKKE greit! :nei:



Anonymous poster hash: 3b43c...3b2
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig negativt innlegg. Hvorfor så aggressiv?

Nei, jeg utleverer vel ikke noe som er veldig gjenkjennbart. Har f.eks. ikke sagt hvor i landet dette er, hvor stor eller liten skolen er etc. Nei, tvilsomt at noe kan gjenkjennes her. Hvordan i all verden mener du noe annet? Veldig rart.

Uansett, jeg er lærer fordi jeg liker å formidle kunnskap, gøy å se at elevene utvikler seg. Har fått høre at jeg er flink faglig, og liker det jeg underviser i.

Men det betyr ikke at om man er lærer, så kan man ikke bli berørt av å bli behandlet uten empati fra ledelsen. Det er faktisk ikke greit



Anonymous poster hash: d1e9f...dc4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dessuten, du utleverer altfor mye på nett! Dette er ikke anonymt i det hele tatt, det er veldig gjenkjennelig for de som kjenner skolen og elevene. Du bryter rett og slett taushetsplikten til gangs over, og jeg må innrømme at jeg håper noen tar deg for det. For det er IKKE greit! :nei:

Anonymous poster hash: 3b43c...3b2

Helt enig! Håper tråden blir fjernet! er sååå mye man bør fjerne herfra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Håper tråden blir fjernet! er sååå mye man bør fjerne herfra

Klarer ikke helt å se hva som er så gjenkjennelig her? TS sier jo ingenting om hvor i landet dette er, hvilken skole det er, osv. At det er problem barn i klassen finnes vel i de fleste skoler? Nå syns jeg dere er virkelig bak mål!

Når det er sagt så syns jeg TS at du burde vurdere å få en ny jobb, eller ta opp kampen mot skolen. Ikke godta slik de oppfører seg, si klart i fra at det ikke er greit, måten as. Rektor snakker til deg. Hvis hun har ett problem så bør hun kunne ta det opp på en saklig og grei måte, ikke skjelle deg ut i gangene.

Og ang referanser til ny jobb, kan du enten velge å være ærlig og si at ting ikke var så greit der, derfor valgte du å slutte. For du ønsker ett godt samarbeid og godt arbeidsmiljø noe du følte ikke var til stedet her.

Uansett lykke til! :-)

Anonymous poster hash: 581c4...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? Du syter fordi du ikke får være kontaktlærer, insinuerer at ledelsen lyver når de sier grunnen til at du ikke skal være det (foreldrene i klassen er misfornøyd med deg), og gjør ikke som du får beskjed om på foreldremøtekvelden, men prøver å snike deg unna "fordi du ikke har lyst" og sutrer fordi du blir tatt på fersken av ass. rektor?

Bra du jobber i det offentlige. I det private hadde du ikke overlevd en måned en gang.



Anonymous poster hash: 32c3b...4b4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? Du syter fordi du ikke får være kontaktlærer, insinuerer at ledelsen lyver når de sier grunnen til at du ikke skal være det (foreldrene i klassen er misfornøyd med deg), og gjør ikke som du får beskjed om på foreldremøtekvelden, men prøver å snike deg unna "fordi du ikke har lyst" og sutrer fordi du blir tatt på fersken av ass. rektor?

Bra du jobber i det offentlige. I det private hadde du ikke overlevd en måned en gang.

Anonymous poster hash: 32c3b...4b4

Det private skolevesenet er ufattelig sløvt. Så det er veldig feil.

Anonymous poster hash: 4fc1e...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke lov og legge ut detaljer om jobben på den måten, selv om man ikke sier noe om noen personener, der er det mange som missforstår . Nå kan det være mange foreldre som sitter og kvier seg til og ringe lærer og fortelle om at barne sliter på skolen, fordi sånne som TS henger dem ut på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du aldri har opplevd å bli skjelt ut på den måten noen gang, men ut fra det du skriver greier jeg ikke å se at du har blitt skjelt ut i det hele tatt. Sint stemme (din tolkning) er ikke utskjelling. Hvis det du refererer er det sterkeste du har blitt skjelt ut, så bør du prise deg lykkelig, du har hatt et usedvanlig behagelig liv.

Empatiløs bølle? Vel, går ut fra det da må ha skjedd MYE mer enn dette - hvis ikke så er du virkelig mester i overdrivelse.

At du er en følsom person er derimot en underdrivelse.

Du er voksen nok til å jobbe som lærer, da må du sannelig se å bli voksen nok til å stå opp for deg selv hvis du virkelig mener du blir så grusomt urettferdig behandlet. Hva mener du med "tråkket på uten mulighet til å forsvare deg"? På hvilken måte har du ikke mulighet til å forsvare deg? Greier du ikke å snakke så får du skrive et brev til dem da, og forklare ditt syn på ting.

Du virker ubegripelig tafatt, og du snakker om sykemelding på grunn av at noen kritiserer deg, da bør du være klar over følgende: Legger du lista på det nivået så kommer du aldri til å klare deg i noen som helst jobb. Folk er forskjellige, noen har dårligere filter enn andre - og det vil alltid finnes noen som butter i mot en, både med og uten grunn. Det må du lære deg å takle.

Først av alt bør du sette deg ned og tenke gjennom alle de tingene som frustrerer deg, og gå i deg selv og spørre: Er det virkelig alltid alle andre som tar feil, og aldri du? Finnes det virkelig ingenting du kunne gjort bedre? Finnes det virkelig ingenting noen kunne klaget på? Er du virkelig feilfri?

Hvis du mener det er sånn, så ta deg selv i nakken og snakk med dem det gjelder, sett deg i respekt og forlang at de hører din versjon, og forlang saklig og spesifikk tilbakemelding. Funker ikke det, så si at du ikke finner deg i å bli tråkket på og at du kommer til å klage til skolesjefen.

Forresten: Du er skikkelig naiv som tror at det du skriver ikke er gjenkjennbart. Du skriver veldig detaljert om elever, foreldre, kolleger og deg selv. For å si det mildt så har du flaks hvis ingen av de involverte oppdager eller blir tipset om tråden din. Og her ligger den, til evig tid.



Anonymous poster hash: 2880a...49f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...