Gå til innhold

Koke kraft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så flink å lage mat, men liker å prøve meg litt på kjøkkenet. Nå tenkte jeg å koke kraft av kongekrabbe. Men er usikker på hvordan jeg gjør det med krabba. Noen som kan hjelpe?

Anonymous poster hash: ef791...35d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du koker kraft på skallet. Surr litt løk i olje. Ha i litt gulrot og evt. andre grønnsaker du ønsker. Tilsett skallet og la det frese et minutt før du heller på vann. Kok opp og skum av. Tilsett krydder mot slutten når det er mindre skum. Koketiden skal ikke være mer enn 20 min. Sil av, så kan du evnt. forsette å redusere det avsilte.

Anonymous poster hash: 7d8b7...6cc
Skrevet

Skal jeg koke krabba på vanlig måte først?

Skrevet

Du koker kraft på skallet. Surr litt løk i olje. Ha i litt gulrot og evt. andre grønnsaker du ønsker. Tilsett skallet og la det frese et minutt før du heller på vann. Kok opp og skum av. Tilsett krydder mot slutten når det er mindre skum. Koketiden skal ikke være mer enn 20 min. Sil av, så kan du evnt. forsette å redusere det avsilte.

Anonymous poster hash: 7d8b7...6cc

Enig i det meste unntatt den uthevede setningen. Det er fiskekraft som kun skal koke i 20 min, skalldyrkraft kan godt få minst 45 min.

Et annet tips for å få mest mulig smak ut av skallene er å flambere dem i pastis eller cognac før man heller på vannet. Har du en hvitvinsslant stående er det også bra å bruke i skalldyrkraft.

Anonymous poster hash: f8b3b...b82

Skrevet

Skal jeg koke krabba på vanlig måte først?

Kongekrabbe pleier å selges kokt. Kongekrabbe med rødt skall er ferdigkokt.

Hvis krabbeskallet er blått, er krabben rå. Da ville jeg klippet opp skallene, tatt ut krabbekjøttet og tilberedt det for seg (feks stekt det, kjempegodt). Og så laget kraft på skallene som beskrevet her i tråden.

Anonymous poster hash: f8b3b...b82

Skrevet

Vår krabbe er ikke kokt, men takk for gode tips :-) Er det mulig å lage suppa uten fløte, med melk istedenfir?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...