Gå til innhold

Helene Rask kritiserer Sophie Elise og andre "forbilder" for dagens unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var egentlig litt godt å se innlegget Helene Rask har skrevet nå. Helene Rask har i mange år vært glamourmodell og et usunt forbilde. Hun ledet mange ungpiker inn i en usikker, kynisk bransje som har fokus på det overfladiske(plastikkpupper, plastikklepper, løshår...), men hun har tydeligvis lært. Nå går hun til frontalangrep på dagens toppbloggere som gjør det samme som hun selv gjorde den gangen.

(hentet fra helenerask.no):

I går kveld gjestet jeg Ettermiddagen på Tv2. Tema var de “nye glamourmodellene”, rollemodeller og forskjellen på disse og da vi jentene drev på.

De unge bloggerne Sophie Elise og Anette som nå er aktuelle med en nettserie ønsker ikke å bli omtalt om glamourmodeller da de mener det de gjøre er veldig annerledes enn det vi gjorde. Vi fikk se en promosnutt og etter mine betraktninger ser dette veldig likt ut. Uansett, målet mitt med å stille opp da jeg fikk henvendelsen var å få sagt litt mer omkring omkring valgene vi foretar i livet og hvordan vi endres og modnes med alderen. Jeg er ikke i noen posisjon til å dømme, har heller ikke noe ønske om det. Det er heller fasinerende å se “seg selv” gjennom disse jentene, hvordan de forsvarer seg og forsøker å overbevise verden om at det de gjør er helt ufarlig og uten konsekvenser. Mest av alt får jeg lyst å holde omkring dem og gi jentene en moderlig klem. Jeg vet så altfor godt hva som venter de neste årene. Selv om jeg kanskje i jentenes øyne er steingammel så er det ikke veldig mange årene siden jeg og jentene reiste omkring både i inn og utland på kalenderfotograferinger, promo og magasinjobber. Vi higet etter oppmerksomhet og jeg minnes godt selv hvordan jeg søkte bekreftelse ute i stede for å bekrefte meg selv. Slitasjen på egen helse er enorm. Det som føles så inderlig riktig og godt ved opprøret man gjør i tennårene og tidlig i tyverårene falmer med tiden og man modnes i egne sko. Igjen, jeg ønsker ikke å rette noen pekefinger da jeg selv har tråkket stien min og gjort meg en rekke erfarinegr på livsreisen. Det var mer et ønske om å sette ting i perspektiv og si noe om det som kanskje venter jentene. Det ble det ikke tid til så da er det godt jeg har bloggen og kan dele noen tanker med dere. Jeg ønsker uansett jentene lykke til på livsreisen. De fikk begge hvert sitt eksemplar av boken min og jeg håper den kan inspirere litt på livets vandring. <3

Da fikk jeg sagt litt mer om formålet mitt med å stille opp ettersom det ikke kom tydelig frem i går kveld på programmet. Hadde så mye på hjertet men tiden ble så altfor knapp. Håper jeg får anledning en annen dag til å si noe mer omkring dette. Tenk så mange unge som følger disse småtuppene og som ser jentene som sine forbilder. Tipper det er en god del foreldre som fortviler når de ser at barna deres finner usunne rollemodeller. Husker så godt da det gikk opp for meg at jeg var blitt en rollemodelle for “min generasjon” unge jenter. Jeg ble både engstelig og skamfull. Det jeg så hardnakket og påståelig frontet var kun ment for min egen del og ikke at andre skulle gjøre det sammen. I naivitetens tegn glemte jeg å vende meg om å se alle de andre unge som fulgte etter og som så på meg og jentene som forbilder. Vi var alt annet enn gode rollemodeller, med løshår, trutmunner og struttpupper. Der og da virker ikke konsekvensene så store, man er ung leken og har en rekke mennesker omkring seg om stadig fyller på med hvor riktig dette er og hvor flotte vi var.

Det virker kanskje ufarlig og ukomplisert å bli en rollemodell i ung alder, man er full av seg selv og fokuserer kanskje ikke på omfang og konsekvenser i lik grad som da man blir litt elder. Naturlig nok. Erfaringer gjør oss mer modne og livsreisen lærer oss endel. Selv hadde jeg ikke noe valg da jeg oppdaget hvor stort fenomenet i vår tiårsperiode var blitt. Jeg ønsket ikke lengre å fronte en overfladisk bransje uten dybde. Det var lærerike år, men sett i ettertid sitter jeg ikke igjen med mye fra den tiden. Lykken og annerkjennelsen jeg så inderlig søkte fantes ikke i de miljøene. Jeg ble bare mer usikker av å være der.

Anonymous poster hash: c3d66...099
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonymous poster hash: cca99...2c5

Skrevet

Nitrist å se Anette sitte der å forsvare seg ovenfor Helene Rask. Hun har jo helt rett. Helene altså. Historien gjentar seg. Denne gangen med nye jenter og en ny generasjon.

Synes det var morsomt måten hun satt og forklarte at de var jo ikke bare modeller, hennes passion var fotografering. Såvidt jeg kan huske tok (tar?) Helene Rask bilder også. De gjør akkurat det samme som hun gjorde i sin tid (som ikke er så veldig lenge siden).

Anonymous poster hash: 808de...69e
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ante ikke hvem hun Annette var, men jeg googlet henne, og så bilder.

Hvis ikke det er å være glamourmodell så vet ikke jeg hva glamourmodell er :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Hun Annette bør lære seg at man ikke avbryter andre når de snakker. Helene Rask slapp jo ikke til.

• Liker 2
Skrevet

Haha, så ekstremt flaut det var å se det lille klippet fra Ettermiddagen i går. Måtte ta pause flere ganger mens Annette snakket. Ikke bare ble hun fremstilt som en dum fjortis av Helene, programlederne, Bård og Harald, men det så neste ut som Sophie Elise skammet seg også ...

Helene har selvfølgelig helt rett. Det nye konseptet til jentene kommer til å bli latterliggjort.

• Liker 1
Skrevet

Var det Helene skrev kritikk?

Skrevet

Var det Helene skrev kritikk?

Det er jo selvsagt en slags kritikk.

Jeg synes det hun skriver er veldig bra og selvfølgelig helt riktig.

Men hun har jo livserfaring, noe disse andre jentene ikke har. Dessverre er det slik at man trenger erfaring for å se hva man gjorde galt, og det er umulig å få erfaring før det på en måte er for seint.. Derfor nytter det sjeldent å nå inn til unge jenter og gutter som er kjempesikker på at det de gjør er helt korrekt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg krympet meg rett og slett i sofaen under det intervjuet! Var trist å se at Anette avbrøt Helene hver gang. Rart at programlederne ikke reagerte. "Glamourmodellene" vil nok etterhvert skjønne hva Helene mener... eller nei vent; de får jo i grunn ikke det, når jeg tenker meg om..

Skrevet

Hun der Anette virka jo helt fjern. Hun sa at hun liker makten hun har når hun viser kroppen sin osv. Whaat?

Anonymous poster hash: 805fa...40c
  • Liker 4
Skrevet

Greia med slike innslag er kun underholdning,ingen kommer dit for å løse et "problem" Tv2 vil ha seer tall,Helene og de andre 2 vill på tv.

Skrevet

Hun anette satt jo å babla hele tiden!! når andre hadde ordet avbrøt hun de. det beste var når hun avbrøt helene rask midt i en setning med å si "jeg har forresten ikke fylt på leppene mine", når det helene sa ikke var rettet mot anette men mot glamourmodeller generelt.

Anonymous poster hash: e4b2d...453
  • Liker 4
Skrevet

Anette var irriterende. Hun følte seg nok truffet og måtte forklare og forsvare seg for hvorfor hun er glamourmodell. Eller så er hun flau over å være nettopp en glamourmodell.

Anonymous poster hash: 33fd1...83c

• Liker 3
Skrevet

Likte best når mottoet til denne serien tydeligvis er at de skal vise hvem de er og hva de står for..... Kan man ikke vise det uten å bowle i bikini, løpe halvnakne rundt på hotellrommet, eller å nakenbade? Blir så dumt at jeg finner ikke ord....

Skrevet

Likte best når mottoet til denne serien tydeligvis er at de skal vise hvem de er og hva de står for..... Kan man ikke vise det uten å bowle i bikini, løpe halvnakne rundt på hotellrommet, eller å nakenbade? Blir så dumt at jeg finner ikke ord....

Alt handler om sex for tiden. Skulle tro at vi er blitt mer primitive enn det vi var i steinalderen.

• Liker 4
Skrevet

Hun Anette soknes dreit seg virkelig ut, jeg ble skikkelig flau av å se på henen! Jeg hadde faktisk lyst å høre hva helen rask hadde å si...

Anonymous poster hash: ef09b...2db
  • Liker 3
Skrevet

Herregud så flau jeg ble av hun der Anette Soknes!

Anonymous poster hash: fe2ed...efd
  • Liker 2
Skrevet

Lurer på hva foreldrene sier.. Mammaen min hadde ihvertfall gjort meg arveløs (evt. gjort meg til minsteaving) og flyttet til der-ingen-skulle-tru-at-nokon-bu..

• Liker 3
Skrevet

Så kleint å høre på at Anettes stamming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...