Gå til innhold

Høst/vintersko til de minste..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 15 mnd går i barnehagen og nå utover vil jo temperaturene gradvis synke og han vil trenge gode sko. Spørsmålet er bare; HVILKE?!

Er det noen erfarne foreldre her som vil dele sine sko-anbefalinger? Hva er best? Kan jeg kombinere høst og vintersko eller må de ha først det ene og så det andre?

På forhånd takk for hjelpen! :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns Ecco og Superfit er gode til de minste. De er lettere og ikke så "klumpete" som f eks Viking.

Anonymous poster hash: 2be4a...af2
Gjest Magdalene
Skrevet

Mine har viking. Både han på 11mnd og hun på 4år.

Brukte ecco til datteren min første vinteren, men de var alt for smale.

Superfit er i samme kategori.

Viking er ikke så klumpete når str er små da ;)

De er jo for varme enda da, så jeg svekker til Timberland Gore-tex sko på høsten. Har gjort det hver vår og høst.

Skrevet

Kavat defender er geniale til disse små. I alle fall hvis barnet har høy vrist. Ikke er de så dyre heller.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Vi har brukt Geox Gulp til høstsko og Viking Goretex til vinteren. Han var halvannet første vinteren han trengte sko.

Skrevet

Jeg foretrekker halvhøye gore-tex som "overgangssko" og høye gore-tex som vintersko.

Skrevet

Du vil sannsynligvis måtte gå opp en størrelse mellom høst og vintersko uansett, derfor har iallefall jeg kjøpt forede goretex sko til over vristen til høstsko (ecco passer mine barn), og vil kjøpe høye goretex vintersko fra ecco som tas ibruk nov/des. Da bruker jeg høstskoene som backup i bhg/hjemme, om det skulle bli behov for skobytte ( på 3 vintre med ecco goretex vintersko har storebror aldri trengt backup da).

Vinterskoene skal gjerne ha plass til tjukke ullsokker også, som gjør at de må være rommeligere.

Skrevet

Godt tips fra ei som selger sko :)

Kjøper du vintersko allerede nå, så legg en ekstra ullsåle nedi skoen som du bruker nå fremover mens skoen fortsatt er i største laget. Så tar du ut denne når foten har vokst litt, eller når en går over til tykkere sokker når frosten kommer :)
Da slipper barnet at skoen er for løs inni og en har den litt lenger :)

Anonymous poster hash: 8f7e3...559
Skrevet

Takk for deres erfaringer :) Jeg skal sjekke ut litt og se hva som vil passe gutten her best :)

Skrevet

Godt tips fra ei som selger sko :)

Kjøper du vintersko allerede nå, så legg en ekstra ullsåle nedi skoen som du bruker nå fremover mens skoen fortsatt er i største laget. Så tar du ut denne når foten har vokst litt, eller når en går over til tykkere sokker når frosten kommer :)

Da slipper barnet at skoen er for løs inni og en har den litt lenger :)

Vintersko nå må da bli alt for varmt? Her i Oslo er det rundt 20 grader på dagtid, det går ikke an å gå i vintersko da.

Jeg har aldri brukt tykke ullsokker oppi til sønnen min, i hele fjor brukte han ullvangsokk-type som eneste sokk i skoen og var aldri kald på føttene. På ekstra kalde dager hadde han ullstrømpebukse og så ullvangsokk, men aldri raggsokker.

Skrevet

Vintersko nå må da bli alt for varmt? Her i Oslo er det rundt 20 grader på dagtid, det går ikke an å gå i vintersko da.

Jeg har aldri brukt tykke ullsokker oppi til sønnen min, i hele fjor brukte han ullvangsokk-type som eneste sokk i skoen og var aldri kald på føttene. På ekstra kalde dager hadde han ullstrømpebukse og så ullvangsokk, men aldri raggsokker.

Hehe, her er vi nede i 10 grader allerede ;)

En ullsåle vil isolere skoen litt ja, men med tynne sokker nedi vil man ikke merke til det så innmari.

Her trenger man ofte høye goretex sko allerede nå på grunn av kald og våt høst :)

Noen bruker cherroxer, mens noen går rett på vinterskoene ;)

Skrevet

Vi har 8 grader ute nå. Blir nok max 10 i løpet av dagen. Ikke alle bor i Oslo :P
  • Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Vi har 8 grader ute nå. Blir nok max 10 i løpet av dagen. Ikke alle bor i Oslo :P

Samme her, men vintersko er jo alt for varmt nå. Om de funker nå, hvordan vil da være i minus 20?

Endret av Magdalene
Skrevet

Marmot: jeg har fått med meg at du har flyttet til hovedstaden (jeg bor selv i Oslo), men å anta at andre ikke kan bruke varme sko allerede nå fordi det er over 20 grader der DU bor, er vel litt pussig? Dessuten er den varme høsten ferdig for denne gang, ifølge meteorologene.

Anonymous poster hash: 1b364...412

Skrevet (endret)

De fleste her går jo ut i fra sin egen situasjon når de svarer..

Når de er små er vår erfaring at store sko betyr snubling og blåmerker. Men også at det er fort gjort å ikke få med seg når foten har gjort et vekstrykk og skoen egentlig er blitt for liten (og barnet er for lite til å egentlig tenke over det). Vanskelig det der med størrelser..

Endret av siebaeo
Skrevet

Jeg savner for øvrig gamasjer med for, slik som vi dro over skiskoene da jeg var liten. Ikke så dumt på de ekstra kalde dagene.

Skrevet

Marmot: jeg har fått med meg at du har flyttet til hovedstaden (jeg bor selv i Oslo), men å anta at andre ikke kan bruke varme sko allerede nå fordi det er over 20 grader der DU bor, er vel litt pussig? Dessuten er den varme høsten ferdig for denne gang, ifølge meteorologene.

Anonymous poster hash: 1b364...412

Jeg gikk ikke ut i fra at alle bor i Oslo, men det er ikke vinter særlig mange steder ennå, helt uavhengig av hvor jeg bor.

Jeg ville aldri kledd ungen min i vintersko i 10 eller 8 grader, for hva skal jeg kle på i -20 da? Vintersko er varmforede sko beregnet til bruk i minusgrader og snø. De færreste steder i landet er det vinter og snø nå. Jeg kom forresten fra veldig nært Oslo, så svaret mitt hadde vært det samme om jeg hadde flyttet eller ikke.

Skrevet

Jeg gikk ikke ut i fra at alle bor i Oslo, men det er ikke vinter særlig mange steder ennå, helt uavhengig av hvor jeg bor.

Jeg ville aldri kledd ungen min i vintersko i 10 eller 8 grader, for hva skal jeg kle på i -20 da? Vintersko er varmforede sko beregnet til bruk i minusgrader og snø. De færreste steder i landet er det vinter og snø nå. Jeg kom forresten fra veldig nært Oslo, så svaret mitt hadde vært det samme om jeg hadde flyttet eller ikke.

Her er 11 grader i dag, liten storm i kastene og meget surt ute! Har ikke vert ute med 2åringen min i dag, og vet ikke om vi kommer til å gå ut når hun har sovet heller, for tror ikke hun klarer å stå oppreist i vinden!

Her på Vestlandet er det OFTE surt, vått og kaldt. Da er det for kaldt med gummistøvler om en er lenge ute, selv om en har raggsokker i. Dessuten syns jeg de ofte sitter dårlig på foten og gjør at sokkene sklir ned i skoen.

Cherrox syns jeg blir klamt på jenta mi, aner ikke om det er fôret i dem som gjør det? For hun blir generellt klam i fleece så vi bruker bare ull på henne.

Så her er goretex sko det beste. Lave er ikke et alternativ på 80% av dagene vi har her (vått!) så da har vi kjøpt de høye, som er beregnet på vinterbruk.

Nå enda har hun bare en tynn sokk nedi, eller bare strømpebukse. (Passer faktisk i de gamle viking fra i fjor uten mer sokker, men har kjøpt den nye også, men de har ikke blitt brukt enda. Benyttet meg av et salg under en festival ;) )

Nå blir det ikke -20 grader her, men kaldt blir det, og surt! Pluss på vinden vi har så er man vel på effektive -20 innimellom ;)

Da regulerer jeg med ullsåle i skoen, og hun har bare på seg ull - aldri bomull. Har også kjøpt leggvarmere i ull til henne til snøen kommer, for når jeg jobbet i barnehage var det utrolig deilig å ha på leggene i overgangen utenpå skoen til buksa, så det tenker jeg å prøve med henne også :)

Fordelen med goretex sko er jo at de puster. Derfor er det helt ok å bruke dem fra nå av. Cherrox og en del andre vanntette sko puster jo ikke, så da blir det klamt og varmt på en helt annen måte en med goretex.

Dette testet jeg selv når jeg jobbet i barnehage så er godt utprøvd for min sin del ;)

Men folk må jo få tilpasse seg etter hvor i landet de bor, så skjønner at dette ikke gjelder for alle ;)

Skrevet

Kavat defender er geniale til disse små. I alle fall hvis barnet har høy vrist. Ikke er de så dyre heller.

Er det høst eller vinter? Eller begge deler? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...