Gå til innhold

3 katter på 54 kvadrat i leilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Typen har 2 katter (vanlige huskatter som hadde blitt dumpet).

Jeg har 1 katt (fisefin rasekatt). Jeg skal flytte inn til ham, men er litt bekymret for hvordan kattene skal gå i lag.

Katten min er ganske ung enda (snart 5 måneder)

Er litt redd for at 3 katter skal føles som en hel "flokk". Og usikker på hvordan jeg skal vende dem til hverandre.

Er også litt redd for at kattene hans skal skade kattungen min (selv om kattene hans er kjempesnille og går kjempebra i lag, men de er jo søstre).

Og en ting til... Typen har en liten terrasse, hvor det er ganske høyt ned. Han pleier ofte å la døren stå åpen, eller ha dem med ut når han tar seg en røyk. Jeg føler at vanlige huskatter er mye smartere enn rasekatter og har vett nok i skallen til å ikke hoppe ned i døden.. (ok det er ikke så høyt, men mye trafikk rett ved).

Kan jeg la kattungen min gå ut der, og etter hvert la den gå inn og ut som den vil?



Anonymous poster hash: e42b6...a64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilvenningen vil nok gå bra.

Du må belage deg på litt fresing og noen labber som smekker. De kan holde på sånn en stund, men det er bare for at de finner sin plass.

Og du ser fort om det er "ondsinnet" eller "lufta er fri for alle".

Det kan bli litt mer rufsing mellom kattene når din katt bikker 1år, det er fordi den da ikke blir sett på som liten og dum lenger av de andre, og din katt vil da begynne å teste grenser hos de to andre. Kanskje den også har lyst til å prøve seg på å bli sjef.

Så lenge rufsingen ikke er ondsinnet, vil de heller ikke skade katten din.

Som sagt merker du fort, om det de virkelig er forbanna på hverandre.

Terrassen vil nok også gå bra. Min søster har en slik, og det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe problem med å introdusere kattunger for de voksne kattene, Jeg er sikker på at det vil gå helt fint. Som Avalon over her sier så kan det godt bli litt fresing i starten. Men det er jo bare deres måte å kommunisere på. Det må de bare få gjøre seg ferdig med. Ikke straff de bare for at de freser. Da vil de forbinde kattungen din med straff, og de vil aldri like den. Hvis du vil være litt på den sikre siden så kan dere ta det helt med ro og starte med å ha din kattunge på ett eget rom for seg selv. Og så etter en dag eller to så tar dere ut kattungen mens de voksne får komme inn på det rommet å snuse en god stund. Mens de voksne gjør dette så får kattungen gå fritt der de voksne bruker å gå for å kjenne på deres lukter, samtidig som den setter sin lukt der også. Slik kan dere holde på litt frem og tilbake en uke eller to før dere lar de treffes. Men egentlig skal det ikke være nødvendig. Men det ser dere når dere kommer så langt :)

Når det kommer til verandaen ville ikke jeg la den gå ut der enda. For det første så er det stor forskjell på raser og intelligens. F.eks er Abyssiner er ekstremt smart, mens en perser er *kremt* ikke helt så smart, for å si det veldig pent. Hehe. Men om du så har en klok rase så utvikler den jo ikke retningssans før den er 8 mnder. Og hvis den skulle være uheldig å hoppe ned så er jo den uheldig. Noen raser bruker jo også mye lengre tid på å bli voksne i hodet. Noen er ikke voksne før de er 3-5 år!

Så kort oppsummert; Jeg ville vært mer redd for verandaen enn for de to kattene til kjæresten din ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...