Gå til innhold

Sparken pga sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny i jobb. Begynte for 3 måneder siden og har vært MYE syk. Vi er kun to på jobb, meg og sjefen min så hun har dessverre jobbet mye. Jeg har ikke pleid å være syk i jobb tidligere, men har fått et elendig immunforsvar etter kyssesyken.

Nå er jeg syk igjen, oppkast, diaré, kvalme, feber og halsbetennelse.. Jeg har vært borte i dag og i morgen reiser sjefen min på ferie, hva gjør jeg om jeg ikke blir bedre? Hun reiser til Spania med fly i natt. Jeg har en jobb med mye kundekontalt og kommer til å stå alene i 8 timer i morgen og på lørdag..

Har fått legemelding, men vet ikke om jeg tør å bruke den.. Hva kan jeg gjøre hvis jeg fortsatt er like syk? Merker hun er mye sint og irritert på meg og jeg skjønner det. Jeg vurderer å si opp selv pga dette og bli 100% frisk før jeg søker ny jobb.. Men kan hun si meg opp her?

Anonymous poster hash: e9d70...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Du har kansje en klausul om prøvetid i kontrakten, og da kan hun si at "du ikke passer inn" og ikke ta deg med videre for å si det slik. Hvis ikke:

Arbeidsmiljøloven

§ 15-8.Oppsigelsesvern ved sykdom

(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du har kansje en klausul om prøvetid i kontrakten, og da kan hun si at "du ikke passer inn" og ikke ta deg med videre for å si det slik. Hvis ikke:

Arbeidsmiljøloven

§ 15-8.Oppsigelsesvern ved sykdom

(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

Er fast ansatt, prøvetiden er over.. Takk for svar :) Er utrolig stresset fordi jeg ikke vet hvem de kan få til å jobbe da det kun er meg og sjefen.

Anonymous poster hash: e9d70...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fast ansatt, prøvetiden er over.. Takk for svar :) Er utrolig stresset fordi jeg ikke vet hvem de kan få til å jobbe da det kun er meg og sjefen.

Anonymous poster hash: e9d70...658

Skjønner det. Arbeider selv i en liten privat bedrift, hvor vi har ansvaret for våre egne kunder. Så hvis jeg planlegger et kundebesøk med tilhørende akivitet blir det veldig vanskelig/umulig for noen andre å ta den jobben hvis jeg blir syk. Men sparken kan du ikke få.

Hvis dette blir et stort problem over lengre tid ville hvertfall jeg sagt opp selv, eller gått ned i stilling slik at bedriften ikke går konk. Da står du der uansett uten jobb, men med dårlig samvittighet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i alle fall ikke regne med gode referanser til fremtidige jobber hvis du holder på slik. Av og til må man bare gå på jobb selv om formen ikke er hundre prosent god.



Anonymous poster hash: d1df1...d34
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i alle fall ikke regne med gode referanser til fremtidige jobber hvis du holder på slik. Av og til må man bare gå på jobb selv om formen ikke er hundre prosent god.

Anonymous poster hash: d1df1...d34

Selvfølgelig. Har vært i arbeidslivet siden jeg var 16, er nå 25, med kun gode referanser og sjelden syk. Så jeg synes det er skikkelig kjipt at det blir sånn her i min nye jobb..

Anonymous poster hash: e9d70...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du sliter med sykdom kan du ikke si opp jobben din og vente til du er 100% frisk før du søker ny jobb. Det er dette sykemelding er til.



Anonymous poster hash: b613b...d54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i alle fall ikke regne med gode referanser til fremtidige jobber hvis du holder på slik. Av og til må man bare gå på jobb selv om formen ikke er hundre prosent god.

Anonymous poster hash: d1df1...d34

And? Man velger ikke å bli syk (dersom man faktisk er så syk at man ikke kan jobber og ikke lyver på seg sykdom). Det er arbeidsgivers ansvar å dekke inn dette, at det er så mange udugelige arbeidsgivere i Norge tviljer jeg ikke på, men man skal som arbeidstaker ikke ha dårlig samvittighet for dette.

Anonymous poster hash: 2d0a2...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med sykdom kan du ikke si opp jobben din og vente til du er 100% frisk før du søker ny jobb. Det er dette sykemelding er til.

Anonymous poster hash: b613b...d54

Sånne holdninger som gjør at små bedrifter som er sårbare for sykmledinger i hytt å pine går konkurs, du høres ut som den ansatte fra helvette :)

Anonymous poster hash: 05cb0...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...