Gå til innhold

Trene opp 17 årig hest til sprang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en N/L på 17 år, men den er ikke særlig hoppet med. Hvordan er det å trene opp denne til å kunne brukes til sprang (ikke konkurranse).?



Anonymous poster hash: bc020...c19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merra mi er nordlandshest og 18 år i år, hun er ikke så sprek som før, men hun liker å hoppe en gang i blant på tur eller hjemmesnekra hinder. Det går nok greit å trene opp så lenge hesten er lytefri og i form fra før, men husk at den er litt oppi alder og vær forsiktig med mye hopping og hard bruk. Hoppa mi har vært fint brukt i alle år, men likevel noe sliten, og det må tas hensyn til :)



Anonymous poster hash: 81cbc...e6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hestens helse og hva den har blitt brukt til før. Ingen hest tåler egentlig å hoppe mye, men alderen i seg selv trenger ikke å være et problem. Jeg hadde dog vært mer skeptisk om det var snakk om en hest som er feilridd og/eller trent svært mye (type konkurransehest), enn en som har vært mer sparsommelig brukt og trent korrekt. Problemene man ofte ser hos førstnevnte type ser man gjerne hyppigere og mer alvorlig ettersom alderen øker.

Vil legge til at jeg ikke synes 17 er noen alder å tenke over med mindre hesten viser at det er det. Man kan ofte (og burde) bruke hesten aktivt så lenge den ikke viser noen problemer, tidlig pensjonering kan være en uting. :) Men aktivt trenger ikke å være mye ridning og sprang, det kan etterhvert erstattes mer og mer av bakkearbeid/lange tøyler/tømmekjøring/leieturer og slike ting som sliter mindre på hestene.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min fjording da hun var 18, da var det noen år siden sist hun hoppa. Vi starta småstevner med 60-70 noen ganger i året innimellom fram til hun var ca 25. Nå er hun 34, og har ikke hoppa på nesten ti år, men det gikk helt fint de årene vi holdt på!



Anonymous poster hash: c79d4...187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten har bare vært brukt til hobbyridning/tur og lett dressur før, så derfor jeg lurer litt på hvordan den er å bruke i lett sprang sånn for "moro" skyld. Den er i litt sommerbeiteform nå, så må selvfølgelig trenes opp i kondis og sånt :)

Den skal ellers være frisk og uskadet.



Anonymous poster hash: bc020...c19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noen erfaring med hest, ville jeg trodd det var litt som å trene bestefar i høydehopp. Men et raskt søk viser at andre har gjort det før deg, så det er absolutt ikke utelukket. En viktig ting er at du må se om dyret trives med det - det er mange hester i den alderen som synes det er bedre å være turhest og plenpynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at jeg har noen erfaring med hest, ville jeg trodd det var litt som å trene bestefar i høydehopp. Men et raskt søk viser at andre har gjort det før deg, så det er absolutt ikke utelukket. En viktig ting er at du må se om dyret trives med det - det er mange hester i den alderen som synes det er bedre å være turhest og plenpynt.

Jaggu bra du skrev "Uten at jeg har noen erfaring med hest", for det der var helt på trynet :P

Det går sikkert helt fint å hoppe med den en gang i uka. Min er 14 nå og hopper like bra nå som hu gjorde for noen år tilbake. Vi har hatt en ganske lang pause fra sprang og ikke hoppa noe særlig på 3 år før nå i sommer og det går helt fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

17 år gammel N/L er jo rene ungfolen :) De er jo sterke og holdbare.

Så lenge hesten ikke har vondt noen sted i kroppen, så går det greit. Pass på å sjekke at rygg, bein, bekken, nakke og tenner er i orden på hesten. Få gjerne en equiterapeut til å gå over hesten først. Er hesten frisk og rask, så er det bare tut og kjør. Moro for hesten å lære seg noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...