Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har innstallert en brannmur og skal konfiguere den, men jeg vet ikke hvordan den skal stilles sånn at jeg ikke luker ut det jeg vil ha inn. Jeg vil selvfølgelig hindre reklame o.l og go at andre kan bryte seg inn på maskinen.

Problemet er vel at jeg ikke vet hva jeg trygt kan slippe gjennom og hva jeg ikke bør. :klø:

Er det noen som vet noen generelle regler som man kan følge??

Takker for alle svar :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du ikke bruker den til server kan du i utgangspunktet bare "stealthe" portene dine, dvs. å gjemme dem. Du kan får sjekket brannmuren din på:

www.grc.com

Det er en leverandøruavhengig side som tester brannmuren for deg. NÅr det gjelder trafikk ut, så bør brannmuren si på en forståelig måte hvilke programmer som ønsker tilgang til internett.

Gjest Anonymous
Skrevet

....bare glemte å nevnet at de fleste brannmurer har "stealth" på portene som default

Skrevet

Ofte er det greieste å skru av alle porter, og så åpne etterhvert som du skjønner at du må la noe gå gjennom.

Port 80 er for http-trafikk, dvs web. Port 25 er mail. Port 21 (muligens også enten 20 eller 22) er for FTP. SSL (secure etellerannet, dvs https) er på port 443, tror jeg. Så åpne for 80, 25 og den for SSL, ellers kommer du ikke noen vei på nettet.

Du kan finne gode oversikter ved å bruke Google og lete etter firewall og ports.

Når det gjelder reklame er jeg ikke sikker på hvordan du får stoppet popups. Mulig du kan sette opp en blacklist over url'er. De fleste reklameurl'er kommer fra spesifikke URLer.

Catzy

Gjest Anonymous
Skrevet

Feil. Jeg har alle porter stengt, inkludert port 80. Den trenger du kun å åpne dersom du har en web-server hos deg.

Skrevet

Err, godt poeng. Jeg har jo både web- og mailserver hos meg. Da gjalt det visst ikke alle, nei.

Hvis du kjører Windows XP, og ikke kjører webserver eller andre ting, kan du starte med å slå på den innebygde brannmuren i XP. I tillegg til den andre. Dobbel sikring til du har fått konfigurert den nye brannmuren din.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...