Gjest Sengaia Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Dere som er overvektige, eller har vært overvektige og gått ned i vekt; jeg skal hjelpe en som er svært ovevektig. Og jeg lurer på hva jeg kan gi av veiledning? Jeg lurer på om det er noe som går igjen hos mennesker som er overvektige, av følelser, tanker, e.l. som kan være en årsak? Dere som har vært overvektige og har gått ned i vekt; hva skjedde? Hvordan fikk dere det til? Og dere som er overvektige; hvordan kan jeg gå best mulig frem? Er det noen såre punkter som jeg ikke burde snakke om, eller noe? Jeg skjønner at dette må nok være helt individuelt, men jeg bare lurer på om det er noe som går igjen, og hva jeg kan gjøre -og ikke burde gjøre... Blir veldig takknemlig for svar 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 fokuser på helse, ikke utseende Anonymous poster hash: 9161f...07c 3
Gjest Sengaia Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 fokuser på helse, ikke utseende Anonymous poster hash: 9161f...07c Det er det denne personen gjør. H*n veier over 200 kg og kan dø av fedme. Jeg bare lurer på om det er noe som går igjen hos folk som overspiser så mye mtp hvorfor de spiser så mye, og hva som kan gjøres, hvordan de ønsker å bli møtt, osv?
Gjest navnelapp Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Når ein har hamna rundt 200 kg så er ein vel veldig lite mobil. Då er det nokon som har bore mat heim til vedkommande i årevis. Stopp dei som forar henne. Reguler tilgangen på mat, sunn og usunn. 1
Silfen Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Veier en person 200 kilo, så trengs det nok andre skyts enn en uvitende person. 9
Gjest Sengaia Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Når ein har hamna rundt 200 kg så er ein vel veldig lite mobil. Då er det nokon som har bore mat heim til vedkommande i årevis. Stopp dei som forar henne. Reguler tilgangen på mat, sunn og usunn. Jeg tror ikke det er det som er problemet eller løsningen. Jeg lurer på til dere som er overvektige, hvordan dere ville ønske å bli møtt? Hvordan skulle dere ønske at noen kunne snakke til dere? Hva gjør at dere spiser så mye? Som sagt; jeg vet at dette er individuelt, jeg bare lurer på om det er noe som "går igjen". Og om noen kan dele erfaringer med hva som har hjulpet og hva som ikke har hjulpet, og hva som kan motivere
Gjest Sengaia Skrevet 11. september 2013 #7 Skrevet 11. september 2013 Veier en person 200 kilo, så trengs det nok andre skyts enn en uvitende person. Jeg ønsker å vite, det er derfor jeg spør. Jeg veier ikke 200 kg, så jeg kan ikke annet enn å prøve å forestille meg det. Jeg lurer på hva en venn kan gjøre for å motivere, og jeg lurer på om noen kan dele hva som har hjulpet og ikke hjulpet. Hvordan overvektige mennesker ønsker å bli møtt av menneskene rundt.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 Sengaia: Er du kvalifisert til å ta på deg denne jobben? Hvis du mangler kunnskap og kompetanse angående ernæring og overvekt, så kanskje du burde tipse denne personen om å dra til fastlegen og bli henvist til spesialister, og heller stille opp som en støtte for den overvektige? Anonymous poster hash: 33514...876 4
Brimi Skrevet 11. september 2013 #9 Skrevet 11. september 2013 Ikke alle overvektige spiser for mye! Jeg veier 74 kg og er 164 cm høy og jeg spiste for lite! Men det gjelder nok når noen veier 200 kg. Jeg ville nok spurt disse spørsmålene til personen selv jeg. Bare individet som kan svare på hvordan de vil ble møtt.
Gjest Sengaia Skrevet 11. september 2013 #10 Skrevet 11. september 2013 Sengaia: Er du kvalifisert til å ta på deg denne jobben? Hvis du mangler kunnskap og kompetanse angående ernæring og overvekt, så kanskje du burde tipse denne personen om å dra til fastlegen og bli henvist til spesialister, og heller stille opp som en støtte for den overvektige? Anonymous poster hash: 33514...876 Nei, jeg er ikke kvalifisert nok, denne personen går til lege, og vet mye om hva som er sunt og ikke sunt, hva som er mye og hva som er lite. Men jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å støtte best mulig, og om det er noe jeg kan si og ikke burde si, og om noen som èr- eller har vært der selv vil dele noen erfaringer?
Silfen Skrevet 11. september 2013 #11 Skrevet 11. september 2013 Du trenger vel ikke si noenting. Ta personen med deg ut og gå tur. Ferdig. Du trenger absolutt ikke snakke om overvekt eller noenting. 6
Gjest Sengaia Skrevet 11. september 2013 #12 Skrevet 11. september 2013 Du trenger vel ikke si noenting. Ta personen med deg ut og gå tur. Ferdig. Du trenger absolutt ikke snakke om overvekt eller noenting. Nei, men denne personen ønsker at jeg skal veilede og støtte og motivere. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det best mulig, og jeg lurer på om det er noen spesiell måte overvektige mennesker ønsker å bli møtt av andre? Og hva som har hjulpet for de som har lidd av fedme som har gått ned i vekt?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #13 Skrevet 11. september 2013 Nei, jeg er ikke kvalifisert nok, denne personen går til lege, og vet mye om hva som er sunt og ikke sunt, hva som er mye og hva som er lite. Men jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å støtte best mulig, og om det er noe jeg kan si og ikke burde si, og om noen som èr- eller har vært der selv vil dele noen erfaringer? Ok. Jeg har vært der selv. Ikke på 200 kg, men med en BMI på godt over 50. I løpet av tiden min med vektnedgang og livsstilsendring, så har nettverket mitt vært svært viktig. De som hadde tro på at jeg skulle klare det, de som skrøt av meg og var oppriktig glad på mine vegne når jeg stolt kunne fortelle at jeg hadde klart å gå ned så så mange kilo, densom interesserte seg for livet mitt, de som hjalp meg til å fokusere på andre ting, de som så meg som mer enn et vektnedgangsprosjekt. Vær en venn, la andre ta seg av alt som ligner belæring. Spør personen etter din støtte? Hvis ikke, så ville jeg ikke tatt det opp engang. Du trenger kanskje ikke å ta med 200 gram melkesjokolade på kaffebesøk Hvis personen spør etter din støtte, spør hva vedkommende trenger fra deg. Anonymous poster hash: 33514...876 2
Silfen Skrevet 11. september 2013 #14 Skrevet 11. september 2013 Jesus Kristian, har du tungt for det? Du kan IKKE gjøre det siden du IKKE har peil. Det du derimot KAN gjøre er å bidra til økt fysisk aktivitet. Resten tar KVALIFISERT personell seg av. 5
fuksia Skrevet 11. september 2013 #15 Skrevet 11. september 2013 Jeg vet egentlig ikke om det er så mye du kan gjøre, utenom om å være der om vedkommende vil snakke om noe. Det virker ikke som om du har så mye kunnskap om dette, og da tror jeg det bli veldig utfordrende for deg å skulle hjelpe noen som har problemer som sannsynligvis er vanskelig for deg å sette deg inn i. Om denne personen vil ha hjelp tror jeg det er bedre å kontakte noen som har mer erfaring og kunnskap, gjerne en lege eller ernæringsfysiolog.
Gjest Naria Skrevet 11. september 2013 #16 Skrevet 11. september 2013 (endret) Hvorfor tror du at overvektige er en ensartet gruppe? Jeg vil tro at overvektige, i likhet med de aller fleste andre mennesker, ønsker å bli møtt med respekt og verdighet. Utover det vil det være store individuelle forskjeller i behov. Jeg synes du skal spørre denne vennen din nøyaktig hva han/hun trenger av deg og be om hans/hennes tanker om hvordan du best kan gi vedkommende det han/hun trenger. Endret 11. september 2013 av Naria 4
Gjest Sengaia Skrevet 11. september 2013 #17 Skrevet 11. september 2013 Ok. Jeg har vært der selv. Ikke på 200 kg, men med en BMI på godt over 50. I løpet av tiden min med vektnedgang og livsstilsendring, så har nettverket mitt vært svært viktig. De som hadde tro på at jeg skulle klare det, de som skrøt av meg og var oppriktig glad på mine vegne når jeg stolt kunne fortelle at jeg hadde klart å gå ned så så mange kilo, densom interesserte seg for livet mitt, de som hjalp meg til å fokusere på andre ting, de som så meg som mer enn et vektnedgangsprosjekt. Vær en venn, la andre ta seg av alt som ligner belæring. Spør personen etter din støtte? Hvis ikke, så ville jeg ikke tatt det opp engang. Du trenger kanskje ikke å ta med 200 gram melkesjokolade på kaffebesøk Hvis personen spør etter din støtte, spør hva vedkommende trenger fra deg. Anonymous poster hash: 33514...876 Takk for råd!
Gjest Sengaia Skrevet 11. september 2013 #18 Skrevet 11. september 2013 Hvorfor tror du at overvektige er en ensartet gruppe? Jeg vil tro at overvektige, i likhet med de aller fleste andre mennesker, ønsker å bli møtt med respekt og verdighet. Utover det vil det være store individuelle forskjeller i behov. Jeg synes du skal spørre denne vennen din nøyaktig hva han/hun trenger av deg og be om hans/hennes tanker om hvordan du best kan gi vedkommende det han/hun trenger. Jeg tror ikke at overvektige er en ensartig gruppe. Jeg har selv slitt med destruktive ting, og de som slet med det samme som meg var like forskjellige, men det var mye som "gikk igjen" av hva vi var sårbare for, hva som hjalp og hva som ikke hjalp. Noen ganger uten å vite det, så kunne vi gjøre hverandre bevisst på det, og lys kunne gå opp for oss. Det er derfor jeg spør om det samme kan gjelde overvektige. Om det er noe som går igjen av hva som hjelper og hva som ikke hjelper. Ja, jeg får spørre personen selv, om det er noe h*n vet jeg kan støtte med
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #19 Skrevet 11. september 2013 For å svare deg enkelt : 1. Vær 100% ærlig. 2. Det er kun tidligere overvektige / nåværende overvektige som kan forstå hvordan det er og hva utfordringene er. Du kan kun være en venn som gir hjelp og støtte til at vedkommende tar de riktige valgene for sitt liv. Valgene må vedkommende ta selv. Det er viktig at den overvektige tar ansvar for livet sitt, og er sjef i eget liv. 3. Finn på kjekke aktive ting sammen. Alle mennesker trenger å bevege seg, også du som hjelper. 4.Er man kraftig overvektig trenger man også et fellesskap med likesinnede. Det finnes livsstilskurs hos den offentlige helsetjenesten, frisklivssentraler, grete roede kurs, og andre sunne måter å lære om kosthold og livsstilsendring. Å endre livet sitt fra overvekt kan kreve mange år. Ta steg for steg, en dag om gangen. Anonymous poster hash: bf60c...a83 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2013 #20 Skrevet 11. september 2013 Som noen alt har snakket om, fokuser på helse og ikke utseende. Og kanskje kunnskaper? Vet ikke om denne personen har tilstrekkelig nok kunnskaper om kalorier, næringssoffer etc.? Kunnskap var det som gjorde trikset for meg i alle fall. Samt ting man kanskje ikke tenker over, som kalorier i drikker f.eks. Tror også du bør fokusere på motivasjonen til vedkomne, all kunnskap i verden kan ikke erstatte indre motivasjon. Han(?) må virkelig ville det selv. Og om han er så stor at han veier 200kg, så skal det jo i starten ikke så mye til for å gå ned, men at dette kommer til å gå saktere etterhvert, sånn at han er forberedt på det og ikke mister piffen. Finn ut hva som motiverer ham, ha del mål, premier, og hva som demotiverer og hvordan man eventuelt takler det og finner tilbake til motivasjon. Og om man blir så stor som 200 kg, så kan det godt være at det er noe bakenforliggende, seksuelt missbruk bare for å ta et eksempel, så å få ryddet opp i det kan være en måte å ta det hele ved roten. Ellers må du bare føle deg frem på personen; noen trenger at du er litt forsiktig, andre at du ikke går rundt grøten. Så lenge du møter dem med minst mulig fordommer(selv om det kan være vanskelig siden mange er ubevisste, og respekt, for de er jo mennesker de også, så er du langt på vei tror jeg... Når du sier du skal hjelpe noen TS, er det via jobb eller privat du gjør dette? Anonymous poster hash: 56118...5b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå