Gå til innhold

Hverdagsmat - tips

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! :vinke:

Lurer på om noen vil dele sine hverdagsmiddager med meg?

Middagene bør være sunne, og passe til 2 voksne og en 2åring. Har også et barn på 5 mnd, så rettene bør ikke være altfor tidkrevende ;)

På forhånd takk :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ting som "lager seg selv" er sikkert en grei ting.

Kan liste opp hva vi lager av det, selv om vi ikke har barn.

-Koteletter i stekeovnen med poteter, gulerøtter og brokkoli.

-Kyllingfilèt som brunes i panna, og så stekes i ovnen. Her liker jeg veldig godt å lage potetstappe med både vanlige poteter og søtpotet. Løk og brokkoli utenom.

-Lapskaus og sodd, her er det igrunn bare det å skjære alt i biter, ellers fikser det seg selv.

-Steke hardanger pølser i ovnen, sammen med løk og potetstappe.

-Vanlige biffstykker kan også fint stekes i ovnen.

Var det jeg kom på i farten som så og si lager seg selv.

Endret av Avalon
Skrevet

Tar litt tid, men hvis man tilbereder mat i en form får man tid til å gjøre andre ting, mens man venter på at maten blir ferdig. Eksempel på oppskrifter:

- http://matprat.no/opskrifter/kos/kotelett-og-polseform

- http://matprat.no/oppskrifter/rask/alt-i-en-form

- http://matprat.no/oppskrifter/kos/kyllinglar-i-kokosmelk-med-karri

(flere inne på matprat.no).

Fisk "baker" jeg i ovnene. Er den frossen beregner jeg litt ekstra tid. Favoritten er bakt ørret eller torsk, servert med fullkorn pasta, varme cherrytomater eller andre grønnsaker (har oppi pastavannet helt på slutten), og grønn eller rød pesto.

Her i familien bruker vi ofte "kun" salat og rå grønnsaker til kjøtt, dvs. dropper poteter. Da har vi ofte middagen på bordet i løpet av 5-10 minutter, hvis vi er to voksne som lager maten sammen.

Når vi steker kylling, deler vi den først slik at den blir tynnere . Da går stekingen raskere, samtidig som vi er sikker på at den blir gjennomstekt fort - uten at den blir så tørr.

Anonymous poster hash: 89344...67c
Skrevet (endret)

Tacopai:

Stek karbonadedeig med løk, paprika og mais. Ha på vann og tacokrydder. Ha i ildfast form. Kok potet og lag potetmos eller bruk pose. Ha på toppen. Noen skiver med ost på er godt. 10 min på 200 gr til osten er gyllen. Server med salat.

Laks i folieposer:

Kutt laks, brokkoli, purre, paprika eller de gr.sakene du liker + potet i tynne skiver og ha i en skål. Ha på 6-7 skjeer soyasaus, pepper eller det krydderer du liker og bland lett. Riv opp passenede store biter folie og legg på stekebrett. Fordel passe mengde fisk og gr. saker på folie og lag poser dvs samle de fire endene og lukk. Stek i ovn på 200 gr i ca 45 min.

Disse posene kan du jo lage kvelden i forveien og bare sette i kjøleskapet. Kan også bruke kylling eller biffstrimler men da ville jeg stekt dem litt i panna før eg blanda dem med gr sakene.

Paien kan også lages dagen før men den er mye raskere å tiberede der og da enn laksen.

Endret av KG dama
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Tacopai:

Stek karbonadedeig med løk, paprika og mais. Ha på vann og tacokrydder. Ha i ildfast form. Kok potet og lag potetmos eller bruk pose. Ha på toppen. Noen skiver med ost på er godt. 10 min på 200 gr til osten er gyllen. Server med salat.

Laks i folieposer:

Kutt laks, brokkoli, purre, paprika eller de gr.sakene du liker + potet i tynne skiver og ha i en skål. Ha på 6-7 skjeer soyasaus, pepper eller det krydderer du liker og bland lett. Riv opp passenede store biter folie og legg på stekebrett. Fordel passe mengde fisk og gr. saker på folie og lag poser dvs samle de fire endene og lukk. Stek i ovn på 200 gr i ca 45 min.

Disse posene kan du jo lage kvelden i forveien og bare sette i kjøleskapet. Kan også bruke kylling eller biffstrimler men da ville jeg stekt dem litt i panna før eg blanda dem med gr sakene.

Paien kan også lages dagen før men den er mye raskere å tiberede der og da enn laksen.

Men da er det svært viktig at man rører ut tacopulveret i vannet sammen med kjøttdeigen. Jeg var på besøk hos en som ikke hadde gjort det. Da kom virkelig pulveret frem i maten! Det er synd, siden jeg tror dette er veldig godt bare man gjør det riktig.

Skrevet

Men da er det svært viktig at man rører ut tacopulveret i vannet sammen med kjøttdeigen. Jeg var på besøk hos en som ikke hadde gjort det. Da kom virkelig pulveret frem i maten! Det er synd, siden jeg tror dette er veldig godt bare man gjør det riktig.

Ja jeg rører det selvfølgelig ut. Men det er noe jeg trodde folk visste så jeg gadd ikke skrive det....

Skrevet

Jeg har en liten på 6 mnd, som i tillegg er veldig krevende. Så her orker vi bare enkel mat som nesten ikke tar tid å lage, eller som "lager seg selv".

Favorittmiddagen min de siste månedene har blitt en risgryte. Varmer hvitløksmarinerte scampi kjøpt på Rema 1000 i 250 grader i 25 minutter. I mellomtiden koker jeg opp ris. Helt mot slutten rasper jeg gulrøtter, løk og squash som jeg legger i en stekepanne sammen med risen, den ferdige scampien og all marinaden. Her kan all slags grønt brukes. I tillegg liker jeg å tilsette kikkoman, men det smaker godt uten også. Freser det i et par minutter til alt er godt blandet. Da er det tid for å nyte. Smaker helt fantastisk godt!

Laks eller ørretwraps er også ekstremt godt, lett og sunt hvis man bruker fullkornslefser. Kok ris. Skjærer så fisken i terninger og varmer den med tacokrydder. Som "dressing" bruker vi en most avokado med lime eller sitronsaft og salt/pepper. Kutter det du vil at grønt. Vi bruker ruccola, tomat, agurk og paprika. Varmer tortillalefsen, og har alt du har laget i den, inkludert risen.

Sunne kyllingnuggets lager vi ofte nå, går raskt og er jo som sagt sunt. Kutter kyllingfilet i passe biter, dypper de i egg og en blanding av mandelmel, parmesan, salt, pepper, kajenne, chilikrydder, paprikakrydder og oregano. Steker i olje. Vi spiser det mest sammen med en god salat, men potetbåter er også veldig godt. Har også mager kesam blandet med hvitløk, gressløk (tørket), salt og pepper som dressing.

Pasta med pesto og biffstrimler er også godt. Hvis man bruker ferdig pesto på glass er maten ferdig innen du har kokt pastaen. Vi har alltid cherry eller piccolotomater, parmesan, ruccola og sitronsaft på toppen.

Når vi er ekstremt late koker vi spaghetti og bruker olje, hvitløk og chili som saus. Smaker fantastisk godt til å være så enkelt, men er jo verken sunt eller veldig mettende.

Stekt kveite med kokte poteter og agurksalat. Trenger kun litt salt og pepper på fisken, og stek den raskt i stekepanne. Det eneste som tar tid her er å koke potene.

Hvalkjøtt er veldig sunt, og kan brukes på samme måte som vanlig biff. Jeg liker å lage en enkel "biff stroganoff", hvor jeg skjærer hvalbiffen i strimler og steker den i smør sammen med løk og hvitløk. Blander så sammen et lite glass med tomatpure, ønsket mengde rømme (alle typer går, jeg bruker et beger) og ca 1/2 liter vann med 2 terninger kjøttbuljong. Blander inn kjøtt og løk, og lar det koke på middels varme i ca 10-20 minutter, eller til du får ønsket konsistens. Kan serveres med ris, brød eller salat.

"Kjøttpai" er også kjempe lett og nydelig, men ikke det sunneste på grunn av potetmosen. Steker en pakke kjøttdeig eller karbonadedeig, rasper to gulrøtter og har det sammen med kjøttet. Tilsett så en boks hakket tomat. Stek en liten stund til alt er godt blandet og krydre med ønsket krydder. Ha kjøttmassen i en form, lag hjemmelaget potetmos (kokte poteter most med smør og litt fløte/olje) eller bruk posevarianten. Rør så to eggeplommer i potetmosen. Pisk hvitene stive og bland det forsiktig med potetene. Fordel det over kjøttet i formen, og sett i en forvarmet ovn på 200 grader i 30 minutter. Denne er fantastisk deilig som restemat, og kan serveres både alene eller med grønnsaker. Tyttebær løfter det hele til å smake helt himmelsk.

• Liker 1
Skrevet

Tomatsuppe

Laksefilet

Kyllingsalat

Grove Wraps

Pasta med biffstrimler og tomatsaus (mye bedre enn kjøttdeig)

Hamburger som man lager selv av karbonade deig og krydder, grove brød og grønnsaker

Fiskegrateng

Lasagne

Wok

Skrevet

Jeg er veldig glad i fisk stekt i ovn. Favoritten er torsk med grønnsaker, og en blanding av rømme, hvitløk og paprikakrydder som legges oppå hele sulamitten. Topp det med ost og det blir himmelsk godt. :sikle:

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! Denne tråden skal printes ut og tas i bruk når jeg skal planlegge ukemenyen framover! :jepp: Så kjekt med inspirasjon!! Kan med det samme slenge med vår meny denne uka :)

Mandag: Hjemmelagde kjøttboller av kyllingkjøttdeg med blandet salat og couscous

Tirsdag: Fiskegrateng m/torsk med paprika, brokkoli og gulrot

Onsdag: Wokgrønnsaker (brokkoli,paprika,gulrot,isbergsalat,nykål,squash) med skinkestrimler og ris

Torsdag: Laks toppet med (masse) pesto med blandet salat og fullkornspasta

Fredag: Blandet salat med tacokrydret svinekjøttdeig (med lefse for mann og barn:P )

Lørdag: Dolmio Lasagne Kit med vanlig kjøttdeig og blandet salat.

Søndag: Tomatsuppe med kalkunpølse og fullkornspasta

I blandet salat har jeg stort sett disse ingrediensene: isbergsalat, nykål, brokkoli, paprika, gulrot og agurk. Innimellom også mais og cherrytomater.

Skrevet

-Torsk i purresaus. Steker purre i litt smør på panna/gryta, strør på mel og sper med mjølk, gjerne fiskebuljong også i. Lar fisken trekke i sausen, og har poteter og noe grønnsaker til.
-Seibiff med løk
-Chili con carne ( lager stooor gryte og har til mange middager) trenger ikkje lage den så sterk med tanke på unger)
- Pasta med pesto og matyoghurt, lar litt av kokevannet være igjen for å få litt meir flytende saus, men det kommer jo an på kva du foretrekker. Steker litt pølser og grønnsaker på panna og har til.
-Risengrynsgrøt

-Kyllinglår m ris og salar
-Pannekaker

-Kylling i søtsur saus.
-Fiskekaker i hamburgerbrød, lager råkostsalat med kål, gulrot og eple, yohurt naturell, sukker, eddik og sitron.
- Kjøttdeig og ris, høres kjedelig ut men er utrolig godt.
-Kjøttpølse i hvit saus med kålrabi og poteter

-Ulike former for gryteretter. Eg pleier å steke en eller annen form for kjøtt, så hiver eg i grønnsaker; har i buljong eller tomater og jevner med maizenna/fløte/crème frachie/ matyoghurt

-Lapskaus, hurtigvarianten kan du lage med frossen lapskauosblanding og potetstappe frå pose

-Kjøttboller med potpetstappe og fløtesaus

-Karbonader og ris

-Falukorv med tomatsaus,poteter og brokkoli

-Wok, kan varieres i det uendelige

-Stekt hel kylling, som regel mye billigere enn filet

-Pannekaker m blåbærsyltetøy og bacon

-Pytt i panne med speilegg

-Stekt ris

-Pizza

-Rotgrønnsaker og potetskiver i ovnen med koteletter oppå

-Gratenger.kan lages både med potetstappe og pasta, og så har man grønnsaker og kjøtt og noe saus og gratinerer med ost på toppen.

-Pasta med crème fraiche og skinke og poteter

-Arme riddere

Ja, det var noen av mine.

Skrevet

Supper er jo veldig god (og noe jeg vil prøve å ha hver uke).

F.eks

Tomatsuppe

Blomkålsuppe

Squashuppe med nøtter (funker fint med grønn squash og peanøttsmør (naturlig type)

Linsesuppe

Gulrotsuppe (godt med fersk ingefær i)..

Vil gjerne legge til brokkolisuppe. Helt klart min favoritt, spesielt med litt bacon eller/og kokt egg i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...