Gå til innhold

Bra tips for å få pensum til å sitte?


Aasa

Anbefalte innlegg

Strever utrolig mye når det kommer til å huske pensum, da spesielt årstall. Kan jobbe mye med et tema og føler at jeg sitter igjen med ingenting.. Tips og råd for å bli en bedre student?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg ville ha sjekket, er om årstall faktisk har noe som helst å si. Skolen går mer og meg og mer bort i fra pugging og vender mot forståelse, for eksempel kan du i de store byene (Trheim, Oslo, Bergen) fint få en 6'er i Historie uten å huske andre årstall en 1814 og de andre tilsvarende stoooore årstallene som virkelig er viktige. Andre fylker har stort sett ikke kommer så langt enda, men gi det litt tid så kommer det der og.

Det handler mer om å se sammenhenger, forstå helheten i faget. Finn noen som har peiling og spør hva som egentlig betyr noe! Poenget er nemlig at du på prøvene skal bevise at du oppnår kravene i pensum, ikke at du har pugget og kan alt utenat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter meg av læringsstrategier av alle slag! Til årstall er jo en tidslinje et godt verktøy. Da ser man enkelt sammenhengene. Ville merket årstall og hendelsen med stikkord i ulike farger, kanskje med symboler også? Da husker hjernen det bedre! Ellers leser jeg grundig teksten og stopper etter hvert avsnitt (eller når det er hensiktsmessig), guler ut, og skriver nøkkelord i margen eller lager min egen lille oppsummeringstekst. Når man skriver noe ned husker man det aller best. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Noen kamerater av meg har hatt veldig godt utbytte av boken "Memo" av Oddbjørn By og særlig reiseruteteknikken i forbindelse med å memorisere deler av pensum.

Jeg fikk et tips om denne som jeg nettopp bestilte selv:

http://www.amazon.com/How-Become-Straight-A-Student-Unconventional/dp/0767922719/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1378889485&sr=8-1&keywords=how+to+be+a+straight+a+student

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...