Gå til innhold

Aner ikke hva jeg vil bli


bobler

Anbefalte innlegg

Hei, en jente i begynnelsen av ungdomsskolen her! Har som sagt nettopp begynt og jeg vet at det er tåpelig å gå rundt å bekymre seg over hva man skal studere og sånt, når det er såpass lenge til, men uansett. Jeg har ALDRI hørt om noen yrker eller jobber som jeg virkelig kunne ha hatt lyst til. Mine interesser er tegning data og dyr. Har litt lyst å bli dyrelege men har sikkert ikke gode nok karakterer i matte til å bli det + at det ikke er noen gode arbeidsplasser for veterinærer her jeg bor (er bestemt på å bo i hjembyen min uansett hvilken utdannelse jeg tar). De fagene jeg er flinkest i er engelsk, kunst og håndtverk og norsk kanskje. Det jeg er ute etter når det gjelder jobb er at jeg skal jobbe på dagstid (type 9-4) og at det skal være grei lønn. Og fritt i helgene. Ikke skift. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje dyrepleier hadde vært noe?

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dyrepleier

Og om du har litt dårlige mattekunnskaper nå er det jo bare å jobbe med det, er jo ikke før du kommer på videregående at karakterene har noe å si for hvilke studier du kan komme inn på :)

Ellers har du som jente veldig gode muligheter innen data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du... Når jeg var på din alder hadde jeg akkurat de samme tankene som deg. Jeg hadde ikke den fjerneste anelse om hva jeg ville bli.

Og vet du hva? Det er helt greit.

Det går seg til. Tro meg. Du kommer til å bestemme deg og ombestemme deg og ombestemme deg igjen, kanskje mange mange mange ganger! Og det er helt normalt, og helt greit. :)

Ta det helt med ro, pust med magen, les litt om ulike yrker og utvikle deg innenfor de områdene du liker. Så finner du ut av det til slutt. Eller kanskje du ikke gjør det, og det er fortsatt helt greit - bare hold på drivkraften, så klarer du deg. :)



Anonymous poster hash: f6e88...4e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider