Gå til innhold

nedtrapping av Escitalopram


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har gått på Escitalopram i et år, og føler meg bra. Jeg har bestemt meg for å trappe ned og gradvis slutte på dem fordi jeg går altfor mye og for fort opp i vekt. Jeg går på 20 mg nå, men hvordan bør jeg trappe ned? Gå rett på 10 mg, eller ta en dag med 20, neste 10, deretter 20, og neste 10 igjen?

Vil slippe svimmelheten ved å trappe for fort ned :/



Anonymous poster hash: 9ccdb...e68
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du trapper ned ved å ta bort 5 mg om gangen. Altså deler pilla. Og du må gjøre det gradvis. Tar flere uker. Du burde snakke med fastlegen din før du begynner også.

Skrevet

Om de kan deles, så er det vel lurt å ta en uke med 20 mg, en uke med 15, en med 10 osv.

Anonymous poster hash: f459f...976

Skrevet

Du må ikke trappe ned dag for dag. Ta heller uke for uke. Det er kjempeubehagelig å trappe for raskt ned.

Anonymous poster hash: f459f...976

Skrevet

Ikke gjør noe som helst før du har snakket med fastlegen din! Man skal aldri tulle med seponering av antidepressiva på egen hånd, snakk med legen.



Anonymous poster hash: 35562...4e2
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Nedtrapping skal skje i samråd med fastlegen din. Ikke gjør det på egenhånd.

Skrevet

Dette SKAL skje i samråd med lege! Du skal ikke lage din egen nedtrappingsplan, den skal legen bestemme, og du skal ha oppfølging av lege underveis på grunn av seponeringsbivirkninger.

Jeg går ut i fra at du kutter 5 mg i gangen, og går på hver dose i 1-2 uker, men som sagt er dette noe LEGEN din skal avgjøre.



Anonymous poster hash: 63cf0...f8d
Skrevet

Nedtrapping skal skje i samråd med fastlegen din. Ikke gjør det på egenhånd.

Helt enig. Grunnen til at jeg svarte med et konkret råd om å trappe ned 5 mg i. Uka, var at jeg selv har fått råd fra lege om å gjøre det den gangen jeg trappet ned.

Uansett, snakk med legen. Og bedre å trappe ned sakte, aldri for raskt.

Anonymous poster hash: f459f...976

Skrevet

Takk for svar alle (TS her)!

Jeg er klar over dette og har time med legen veldig snart. Vi har allerede snakket om dette og vi skal starte en nedtrapping snart. Jeg kommer til å begynne med å ta 10 mg i en uke og se hvordan det går. Jeg blir oppfulgt!

Takk :)



Anonymous poster hash: 9ccdb...e68
Skrevet

Hei.

Jeg må stenge tråden din. Råd som gjelder anbefalte doseringer av medisin tilates ikke på Kvinneguiden. Du kan risikere å få og muligens følge farlige råd. Anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med legen din, eventuelt ringe en legevakt for å spørre. Denne typen medisin må trappes ned i samarbeid med lege.

Rainbow81, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...