Gå til innhold

Reise alene til utlandet..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg får lov av min mor å reise til utlandet alene. Jeg tenkte å reise alene til min kjære bestevennine, som bor i Italia. Jeg har kjent henne siden barnehagen, og moren hennes kjenner meg veldig godt! De flyttet til Italia i 2009. Jeg savner henne veldig mye, og vil gjerne treffe henne igjen og ha det gøy sammen, som vi hadde det i gamle dager. Moren min og moren hennes er veldig gode venner (nesten som søstre), og det samme gjelder meg og min bestevennine. Jeg vil gjerne besøke henne, men jeg er redd for å ikke finne gaten på gardemoen, at jeg går meg vill, at det skjer noe. Det verste jeg kan tenke meg om er at jeg spyr på flyet, og sitter ved en ukjent person, som ikke er min familie. Jeg reiser alene..

Jeg trenger råd til hvordan jeg ikke får hjemmelengsel...

- 16 år gammel jente..

Anonymous poster hash: 8645c...3ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor lenge skal du være der? Du får som regel ikke hjemmelengsel hvis du har det gøy:-) noe jeg tviler på, du får hjelp av din venninne! savner du hjemmet så kan du skype eller sende mail til familien. Gate pleier å stå på billetten står det f. eks gate 16 så går du til gate 16 pleier å stå ganske oversiktlig med skilt. ellers så spør du de vaktene som jobber der eller de som er rundt deg :-). Drikk mye væske og ta reisetabelltet hvis du skal være redd for å spy.

God tur :-)

Skrevet

Jeg reiste aleine første gang som 16-åring og var da innom både Paris og London, totalt var jeg borte i 4 uker. Det gikk veldig fint. Nå skal det sies at jeg reiste en del med familien i mange år før dette og hadde slik sett lært meg en del. Jeg vet ikke om du har gjort det samme?

Gaten på Gardermoen finner du nok, flyplassen er ikke så stor i forhold til mange andre internasjonale flyplasser, den er oversiktlig og lett å finne frem på. Og du kan selvsagt spørre de som jobber der eller andre reisende om du er i tvil om noe.

Ellers gode råd fra Charlene87

håper du får en fin tur!

Skrevet

Hvor lenge skal du være avsted? Du kommer mest sannsynlig til å ha det så gøy og koselig med venninna di at du ikke kommer til å tenke på det engang :)

Ang Gardermoen, så er det verdens mest oversiktlige flyplass, så du trenger ikke bekymre deg for å ikke finne gaten :) Etter sikkerhetskontroll går du direkte til utenlandsflyving, det er like ved utgangen av kontrollen, der scanner du boardingpasset ditt, og ser på den store, elektriske tavlen hvilken gate flyet ditt skal gå fra. Hvis du er der i god tid, er det ikke sikkert flyet ditt er på listen enda, så det er lurt å sjekke med jevne mellomrom. Når gaten er satt opp på tavlen, er det lurt å gå bort dit med en gang så du har en viss peiling på hvor det er. Så kan du heller slappe av i taxfreen eller ta deg noe mat etterpå.

Ikke vær nervøs for å fly, det kommer til å gå veldig greit. Er du allikevel veldig nervøs, kan du si ifra til flyvertene, de er der for å hjelpe deg, og vil finne løsninger for deg. Skulle du bli reisesyk, har alle fly en liten "air-sickness bag" som du kan kaste opp i. Dette er ikke noe du trenger å være flau over, og de som sitter ved siden av deg kommer ikke til å tenke noe mer over det, så ikke bekymre deg mer, gled deg heller over å reise :)

Skrevet

Tusen takk, folkens! Føler at jeg tør å gjøre noe selvstendig! :) Jeg drar i høstferien.

Skrevet

Gardermoen er en lang stripe å gå bortover som er godt skiltet, så det er ikke noe å tenke på. :)

Noter nummeret til den norske ambassaden i Roma, og nummeret for å sperre bankkortet ditt, just in case. Hvis du tar drosje: ha gjerne adressen du skal til på en lapp du kan vise til sjåføren.

Anonymous poster hash: b0bc9...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...