AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #1 Skrevet 9. september 2013 Hei. Jeg har i flere år slitt med treg mage, men nå i det siste har det blitt verre. Jeg er på do ca.1 gang i uka, og da må jeg presse meg svimmel for at det skal komme noe.. Jeg har vært hos legen mange ganger, men de gjør ikke noe annet enn å be meg drikke mer vann.. Håpløst. Nå er tarmene mine så fulle at jeg har fått en hard klump nederst på magen, det er vondt når jeg klemmer der og jeg føler meg full og oppblåst hele tiden. Har dere noen tips til hva jeg kan spise/gjøre for å få fart på magen? Jeg har prøvd biola og yoghurt uten hell. Jeg har også hørt at svisker kan hjelpe, men hvor mye må jeg spise før jeg merker forskjell? Det eneste jeg vil nå er å få tømt tarmene skikkelig! Alle svar mottas med et stort takk! Anonymous poster hash: 5d508...912
Wonders Skrevet 9. september 2013 #2 Skrevet 9. september 2013 Oki, drikker du mere vann da? Du trenger mer hjelp enn hva som er bra for vanlige mager. Hør med en annen lege
Lucid Skrevet 9. september 2013 #3 Skrevet 9. september 2013 Når jeg har treg mage spiser jeg cheesedoodles, eple, kaffe, lakris, osv. Når jeg sliter med det motsatte spiser jeg banan, og i veldig vanskelige situasjoner tar jeg en smertestillende. Hvis du sliter veldig hardt, slik at INGENTING virker så vil jeg kanskje ha hørt med legen/apoteket om klyster kunne ha vært et alternativ.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #4 Skrevet 9. september 2013 Linfrø pleier å få fart på systemet. Men har du slitt i flere år må det jo være noe som ikke er helt som det skal...? Nedsatt muskelbevegelse i tarmen...? Anonymous poster hash: 535a7...1a5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2013 #5 Skrevet 9. september 2013 Linfrø! Anonymous poster hash: bf830...356
Nami Skrevet 10. september 2013 #6 Skrevet 10. september 2013 (endret) Prøv i første omgang å 1. Drikk mer, særlig kaffe (hjelper på forbrenningen) og vann. Unngå brus. 2. Hvis du sitter mye i ro, bør du begynne å bevege mer på deg. 3. Spis mer mat med fiber. Særlig gulrot og rugsprø syns jeg fungerer bra. Du kan også prøve svisker som du sier. Er bare å hive innpå! Fungerer ikke dette så kan det jo være laktoseintoleranse. Da er det bare å kutte ut melk i noen uker og hvis du blir bedre vet du hva det er! Finnes masse gode laktosefri alternativer til meieriprodukter. Alle dagligvarebutikker har laktosefri yoghurter, melk, sjokolade osv. Meny har størst utvalg Endret 10. september 2013 av Nami
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #7 Skrevet 10. september 2013 Akutt for tømming no er lactulose eller duphalac i eit glas juice td. Kjem til å gjer vondt, men du får det ut. På sikt anbefalar eg følgande blanding ein gong for dagen, lag store mengder om gongen 3 delar havregryn 2 delar rosin Ein del kli Ein del hakka linfrø Ein del solsikkefrø (Til målebeger brukar eg som regel 5 dl mål), bland godt, et med biola på. Det har fått orden i syskrinet hos meg i alle fall Anonymous poster hash: f728e...74f
Wonders Skrevet 10. september 2013 #8 Skrevet 10. september 2013 men ts, drikker du nok? -spør jeg mda enda. Ved å bruke dulcolax osv vil du bli uttørket om du ikke har nok væske i kroppen og det er leversvikt osv som blir neste. Man skal tolke kroppend signaler, og om legen din ikke er behjelpelig, -gå å få en annens leges vurdering.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #9 Skrevet 10. september 2013 jeg bruker duphalac når jeg er ekstremt hard i magen. pleier å ta 30 ml som er det meste i det glasset som er med. Også er det selvfølgelig viktig å drikke MASSE vann, tror det var noe med en liter for hver 10 ml med duphalac. Man bør ta det ett par dager før man merker at det kommer noe, og når det først kommer så kommer det:P Anonymous poster hash: 20530...1e7
Gjest Badebuksa Skrevet 10. september 2013 #10 Skrevet 10. september 2013 Spis svisker og drikk sviskejuice. Så mye du orker. Og få i deg fiber. Spis ordentlig mat.
Gjest Allergikeren Skrevet 10. september 2013 #11 Skrevet 10. september 2013 (endret) Svisker, aprikos, plommer, druer, rosiner, fiberrik kost OG masse vann. Å innta masse fiber uten å supplere med vann vil gjøre vondt verre! Så jeg lurer på det samme som Wonders; hvor mye vann drikker du da? Ellers syns jeg at lakris og godteri med søtstoffer setter fart på magen ved stort inntak. Fysisk aktivitet hjelper ofte også, selv om det frister lite når man er så forstoppet som du er blitt. Endret 10. september 2013 av Allergikeren
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #12 Skrevet 10. september 2013 TS her! Nå hadde jeg skrevet et langt svar, men internettet klikka så jeg får skrive det kort. Tusen takk for alle hjelpende svar! Det er mange gode tips som jeg skal prøve ut Jeg drikker normalt og har et normalt kosthold, men jeg kan vel kanskje bli enda flinkere til å drikke mer og spise mer fiber. Når det gjelder aktivitetsnivået mitt kan ikke dette være problemet, da jeg har vært svært aktiv i alle år. Tanken om at det kan være laktoseintoleranse har slått meg, så jeg har tenkt til å kutte ut melk en ukes tid for å se om det hjelper Som sagt, tusen takk for alle svar! Nå har jeg massevis av tips som jeg kan bryne meg på Anonymous poster hash: 5d508...912
Flua Skrevet 10. september 2013 #13 Skrevet 10. september 2013 Prøv ViSiblin og mye vann! Kjøpes på apotek. Ta en lav dose de første uker. Jeg brukte dette i noen mnd, nå er magen helt normal. Tar en liten dose en gang i uka nå.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #14 Skrevet 10. september 2013 Min bestefar hadde kreft i tarmen, og sleit veldig på slutten. Husker han pleide å drikke par skjeer fiberhusk blanda i stort glass vann for å få i seg fiber. Er skallet på et frø som er malt opp, og gir fiber cøliaki-bakst bruker ofte det, for fiber og få baksten til å henge sammen. Finnes i mange matbutikker i allergihylla, evt på helsekost. Anonymous poster hash: 535a7...1a5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2013 #15 Skrevet 10. september 2013 TS her! Nå hadde jeg skrevet et langt svar, men internettet klikka så jeg får skrive det kort. Tusen takk for alle hjelpende svar! Det er mange gode tips som jeg skal prøve ut Jeg drikker normalt og har et normalt kosthold, men jeg kan vel kanskje bli enda flinkere til å drikke mer og spise mer fiber. Når det gjelder aktivitetsnivået mitt kan ikke dette være problemet, da jeg har vært svært aktiv i alle år. Tanken om at det kan være laktoseintoleranse har slått meg, så jeg har tenkt til å kutte ut melk en ukes tid for å se om det hjelper Som sagt, tusen takk for alle svar! Nå har jeg massevis av tips som jeg kan bryne meg på Anonymous poster hash: 5d508...912 Å - så du er ikke sjekka for slike ting? For alle disse vanlige intoleransene kan slå ut i hard/treig mage, selv om en vanligvis hører om de som har motsatt effekt. Ville fått sjekka for gluten, laktose og fruktose. Anonymous poster hash: 535a7...1a5
Gjest Runforit Skrevet 10. september 2013 #16 Skrevet 10. september 2013 Som nødløsning så du ikke blir helt forstoppet kan Microlax være tingen. Hadde forstoppelse en gang og etter en sånn så løsnet alt! Når tarmen er helt tømt så vil du nok merke forskjell også når du legger om kosten. Da er veien klarert for å si det sånn
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå