Gå til innhold

Master i nordisk litteratur og språk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i skrivende stund en bachelor i nordisk litteratur og språk, men er usikker på om jeg skal velge å fortsette med en master i dette eller om jeg skal begynne på en ny bachelor i psykologi/sosiologi/sosionom/pedagogikk/.

Hva lønner seg? Å bygge i høyden eller bredden? Hva gir lettest jobb? Noen som har master i det samme, kanskje?



Anonymous poster hash: d6c36...aba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har du tenkt å jobbe med i etterkant da? Jeg ser ikke helt hva du skal med kombinasjonen av nordisk litteratur og sosiologi, men hvis du allerede har gjort deg tanker om dette er det jo bra.

Anonymous poster hash: 6a134...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialisering er svaret på alt, det er så mange totalt ubrukelige folk der ute med diverse humanoristiske mastergrader at om du vil komme deg noe sted er nok det smarteste å bli den beste av dem. Hvis jeg først skulle ha jaktet på en karriere innen noe så idiotisk som nordisk litteratur ville jeg like gjerne ha gått for en doktorgrad med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tenkt å jobbe med i etterkant da? Jeg ser ikke helt hva du skal med kombinasjonen av nordisk litteratur og sosiologi, men hvis du allerede har gjort deg tanker om dette er det jo bra.

Anonymous poster hash: 6a134...933

Jeg prøver vel bare å velge noe annet for å ha flere bein å stå på, men så vil jeg dessverre ikke bli sykepleier, lærer eller lege og lignende. Det jeg interesserer meg for er dessverre litt mer unyttig.

Anonymous poster hash: d6c36...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver vel bare å velge noe annet for å ha flere bein å stå på, men så vil jeg dessverre ikke bli sykepleier, lærer eller lege og lignende. Det jeg interesserer meg for er dessverre litt mer unyttig.

Anonymous poster hash: d6c36...aba

Greit nok det, men hva er du faktisk skal bli? Det er lærerjobb som er det mest aktuelle med en grad i nordisk språk.

Anonymous poster hash: e52ed...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men hva er du faktisk skal bli? Det er lærerjobb som er det mest aktuelle med en grad i nordisk språk.

Anonymous poster hash: e52ed...c68

Ja, det er det som gjør meg i tvil om jeg da skal fortsette med en master. Jeg hadde ikke valgt bachelor i språk i dag, men når jeg en gang har gjort det, så lurer jeg på om det er bedre å fortsette med master. Om man er mer sikret å få jobb, rett og slett.

TS

Anonymous poster hash: d6c36...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner flere med nordisk jeg - som har jobb.

Anonymous poster hash: 2c196...1af

Hvor jobber disse? Har de bachelor eller master?

TS

Anonymous poster hash: d6c36...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal begynne på en helt annen utdanning eller om jeg skal ta master. Det er altså problemet.

TS



Anonymous poster hash: d6c36...aba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, hva vil du jobbe med? Det går ikke an å anbefale noen en grad uten å vite hva de vil jobbe med etterpå.



Anonymous poster hash: e52ed...c68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialisering er svaret på alt, det er så mange totalt ubrukelige folk der ute med diverse humanoristiske mastergrader at om du vil komme deg noe sted er nok det smarteste å bli den beste av dem. Hvis jeg først skulle ha jaktet på en karriere innen noe så idiotisk som nordisk litteratur ville jeg like gjerne ha gått for en doktorgrad med en gang.

Hvis du vet så mye om nordisk som du gir inntrykk av, så vet du vel også at det ikke er bare å "gå for doktorgrad". Det er et trangt nåløye, skal jeg si deg. Det er heller ikke slik at man nødvendigvis står bedre stilt i yrkeslivet med en doktorgrad i nordisk, da man ender opp med å være overkvalifisert for mange stillinger. Da er man ofte avhengig av å få jobb innen forskning, og det er heller ikke bare bare. TS snakker her om nordisk, det omfatter både SPRÅK og LITTERATUR. Har man master i nordisk kan man blant annet utdanne seg til lektor. Da får man jobb, og en ok lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...