Gå til innhold

Antideprissiva..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på snar 23 år, som plutselig fikk et kraftig panikkanfall på jobben for ca 6 uker siden. det kom som lyn fra klar himmel, og jeg var sikker på at jeg skulle dø.

Jeg ble fraktet til legen der jeg fikk beskjed om å slappe av å sove, da dette var noe jeg hadde slitt med i noen uker.

Etter som dagene gikk fikk jeg enda flere panikkanfall, og ble redd for å være med venner og dra ut på ting alene i frykt for å få flere anfall. Anfallene kom hvor som helst og når som helst.

Ut av det blå ble jeg kraftig deprimert. Det var en så intens smerte at jeg ga klar beskjed hjemme om at hvis dette fortsatte orket jeg ikke å være på planeten lenger. Det var en smerte som ikke var mulig å holde ut i lengden. Om den var psykisk eller fysisk er nesten vanskelig å svare på.

Jeg går nå i kognitiv terapi, noe jeg håper vil hjelpe meg etter hvert. Jeg sliter fortsatt, men prøver å se lyst på framtiden, for det finnes vel håp.

Over til spørsmålet mitt! Jeg har nå begynt på estialopram (cipralex), og lurer på om noen har gode erfaringer med denne typen antidepressiva?? Jeg vil så gjerne at de skal hjelpe meg til å se litt lysere på ting, og gjøre at jeg kanskje klarer å bevege meg lenger enn 200 meter utenfor huset.

Håper på mange positive svar fra dere der ute=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på cipralex og hadde overhodet ikke problemer med det. Var skeptisk, som man bør være, men den tok vekk dalbunnene og løftet meg opp nok til at jeg fungerte bedre og hadde mer overskudd til å bli frisk. Kjempebra at du også arbeider kognitivt, for det har hjulpet meg mye.

Anonymous poster hash: b5153...5da
Skrevet

Godt å høre, nå ble jeg glad faktisk!Vet det ikke er noe mirakelkur, men håper det kan hjelpe meg et stykke på veien. Har bare gått på det i 10 dager foreløpig.

Skrevet

Ønsker gjerne flere tilbakemeldinger;)

Skrevet

Jeg har ingen gode erfaringer av den. Kvalmen holdt seg i månedsvis, jeg ble suicidal, sov dårlig, svimmel, hadde null matlyst, fikk mer angst og var like deprimert. Driver nå og trapper ned etter et halvt år på, skal prøve noe annet.

Anonymous poster hash: 7a38d...3ab
Skrevet

Trist å høre:/ Håper virkelig den kan hjelpe meg! Ganske desperat..

Skrevet

Jeg har ikke god erfaring med den (eller antidepressiva generelt), men det er en grunn til at den veldig ofte er førstevalget når man skal begynne på ad - den fungerer for veldig mange!

Anonymous poster hash: f3040...26b
Skrevet

Jeg gikk på det i flere år, hadde ikke noe spesiell virkning men det var pga feil medisin for hva jeg sleit med. Uansett lykke til.

Gjest badeand1
Skrevet

Funka for meg men etter noen måneder (eller var det ett år) så måtte jeg ta noe annet i tillegg fordi den "virka ikke lenger"

Skrevet

Jeg gikk et par år på Citalopram (tipper det er ca. det samme - den jeg fikk skulle ha samme virkestoffer som Cipralex).

Det virket veldig bra. Etter 3 uker merket jeg at depresjonen lettet og at jeg fungerte noenlunde normalt i hverdagen igjen. Etter et halvt år prøvde jeg å slutte. Selve nedtrappingen gikk fint, men 2-3 uker etter at jeg var helt sluttet så kom depresjonen tilbake igjen. Dermed ble det ny runde med medisiner. Denne gangen hadde jeg imidlertid lært litt om hva som funket for meg så jeg "fikk lov" av legen å gå ned til halv dose sammenliknet med hva jeg hadde brukt i første runde.

1,5 år etter dette igjen oppdaget jeg at jeg hadde fått det med å glemme å ta pillene. Det tok jeg som et signal fra kroppen om at nok var nok, og jeg gikk inn for ny nedtrapping. Denne gangen virket det. Trappet ned over 2-3 måneders tid og har nå vært frisk i over 4 år.

Skrevet

Jeg har gode erfaringer med dem, det eneste er at jeg ble litt flat følelsesmessig, nedsatt sexlyst og ble litt "crazy" i fylla.

Anonymous poster hash: 970ec...e9e

Skrevet

Godt å se en del positive svar. Man håper jo så inderlig at det skal virke;)

Skrevet

De var til god hjelp for meg en periode. Jeg ble litt kvalm og svimmel de første par ukene, men det ga seg etterhvert. Det var svimmel/ør på enlitt god mpte egentlig.

De er ofte førstevalget av antidepressiva, fordi mange har effekt og det er færre bivirkninger for flertallet enn andre antidepressiva. De er lett å trappe opp og ned, kettere enn f eks Zoloft og Effexor.

Jeg har forsøkt det meste av antidepressiva, og Cipralex er det eneste jeg vil prøve igjen.

Det skader ikke å prøve! God bedring! Vet hvor forferdelig panikkanfallog depresjon er.

Anonymous poster hash: ecbd6...63c

Skrevet

De var til god hjelp for meg en periode. Jeg ble litt kvalm og svimmel de første par ukene, men det ga seg etterhvert. Det var svimmel/ør på en litt god måte egentlig.

De er ofte førstevalget av antidepressiva, fordi mange har effekt og det er færre bivirkninger for flertallet enn andre antidepressiva. De er lett å trappe opp og ned, lettere enn f eks Zoloft og Effexor.

Jeg har forsøkt det meste av antidepressiva, og Cipralex er det eneste jeg vil prøve igjen.

Det skader ikke å prøve! God bedring! Vet hvor forferdelig panikkanfallog depresjon er.Anonymous poster hash: ecbd6...63c

Poster på nytt pga skrivefeil.

Anonymous poster hash: ecbd6...63c

Skrevet

Fint å se at flere har hatt god effekt av disse pillene;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...