Gå til innhold

Angst om morgenen/natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med angst om natta, men mest i morgentimene (etter fem-seks). Har hatt det sånn i større og mindre grad i kanskje to år eller noe? Det har ikke alltid vært like intenst, så jeg har ikke tenkt på det som "så farlig". Men nå har jeg fått en jobb som krever mer av meg, trenger mer søvn, og da begynner jeg å bil veldig veldig trøtt når jeg ikke får det.

Det kan arte seg sånn: Våkner klokka fire av at jeg må tisse. Går på do. Blir liggende våken i kanskje en halvtime. Kjenner at jeg bilr varm og kald om hverandre, at det er en kvern i magen av angst som stiger og synker, at jeg blir veldig stressa og anspent. Prøver med alle mulige teknikker, sovner.

Dette gjentar seg ved sekstida.

Så gjerne en time-halvtime før jeg skal opp. (Rund åtte står jeg opp). Ligger ofte og prøver å sove og hvile, mens jeg egentlig bare kjenner den kverna i magen som spinner og spinner og lager angsttanker om alt, som alt jeg gjorde dagen i forveien, til jeg gir opp og står opp.

Går på do 2-4 ganger hver natt.

De aller fleste tilfellene vet jeg ikke hvorfor jeg får angst, så derfor er det vanskeligere å fikse. Jeg kan ha vært sosial dagen før, og være redd for å ha sagt noe dumt, men ofte er det kroppen som sender ut angstsignaler uten at jeg tenker noe konkret.

Hva kan jeg gjøre for å bli bedre?

Dette har jeg prøvd, noe funker mer enn andre ting:

- Psykolog (to og et halvt år før jeg fant ut at hun egentlig ikke fungerte for meg)

- Puste rolig, ha beina i madrassen, tenke positive ting.

- Tenke på noe konkret, som ikke stresser meg, en slags meditasjon.

- Tankefeltterapi. Det har hjulpet veldig på diverse fobier, redsler og andre ting jeg sliter med, men angsten er like fast.

- Bare la angsten komme i full styrke, da blir det veldig ille før det roer seg.

- Bestemme meg for å tenke på de skumle tingene på et annet tidspunkt . Da glemmer jeg det ofte og det er ikke like ekkelt når jeg ikke skal sove.

Blir helt sprø av å alltid våkne med angst og ikke vite om jeg får sove igjen. Blir til slutt angst for angsten og at jeg ligger der og lurer på når den kommer, og da kommer den i alle fall!!

Noen råd?



Anonymous poster hash: fdbb9...a08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sydd meg en tyngde-dyne. Det er et dynetrekk med 10 kg ris inne i. Risen er fordelt i lommer på ca 10x10 cm og "passe masse" ris. Hele poengene med den er at den skal gi grounding, altså bakkekontakt om du vil.

For meg føles det tryggere når jeg har noe tungt over meg, og nervesystemet mitt slapper av i større grad. Dette er noe jeg har lært av min psykomotoriske fysioterapaut, så er ikke bare vrøvl 😊

Ellers har jeg en klinekule liggende på nattbordet til bruk om natten. Leker med den, altså triller i håndflaten og rundt fingre osv. Det har litt det samme målet, få fokuset tilbake her og nå. 👍

Har en del andre øvelser og hvis du er intr kan du sende meg en pm. For meg hjelper det hvertfall å komme meg ut av en sirkel med kværning i mage/bryst og tanker.

Lykke til 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Godt mulig jeg sender deg en PM etter hvert.

Glemte å si at jeg også har gått til psykomotorisk fysioterapeut, men det var gruppetimer, så det fikk jeg ikke så veldig mye utav, egentlig.

Veldig mange snakker om Minfulness, men jeg får det ikke ordentlig til. Er så utrolig irriterende at jeg ikke vet hvorfor jeg har angst, bare kjenner det i hele kroppen.



Anonymous poster hash: fdbb9...a08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har gode teknikker for avslapning og for å roe ned angsten. Men det er ikke normalt å tisse 2-4 ganger hver natt. Det ville jeg tatt opp med legen, kan hende du har "urolig blære". Jeg drikker ikke noe de siste to timene før jeg legger meg, kanskje et halvt glass vann bare, for å unngå å våkne i femtiden fordi jeg må tisse.

Våkner jeg med angst, spenner ofte musklene seg og det er umulig å sovne igjen, selv om jeg leser og egentlig er trett, og noen ganger har jeg derfor tatt en ibux eller en paracet og det pleier hjelpe. Men ikke ta det hver natt. Det hender også jeg står opp hvis musklene ikke slapper av og lager en kopp beroligende te, camille eller rooibos.

Hvis du har urolig blære, må du virkelig på do så ofte hver natt, eller går det over hvis du venter litt? Jeg har ikke erfaring med det selv, men det hender jeg våkner og føler jeg må på do, men det går over hvis jeg bestemmer meg for å vente og da sovner jeg som regel. Sover også med lyset av, ellers er det vanskelig å sovne igjen hvis jeg våkner.



Anonymous poster hash: 69e93...1e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...