Gå til innhold

Når gjester tar med barn bryllup....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite spørsmål..

Vi skal gifte oss i november med ca 60 gjester. Vi er begge i tidlig 30 årene, foreløpig uten barn. Vi har invitert både venner og familie. De fleste i vår familie og noen i vår vennekrets har barn, men vi har kun invitert de voksne. Dette fordi vi ønsker det skal være en "voksenfest", noe som egentlig ble et veldig naturlig valg for oss. Vi har ikke gått ut og informert om det er et "voksenbryllup", de fleste har skjønt dette (både ut i fra at barnas navn ikke står på invitasjonen). Vi selv ikke har barn, og heller ikke våre nærmeste i familien (da disse har blitt voksne selv), sett bort i fra min søster, hun har to.

Og her er problemet. Fikk høre av en annen i familien at hun skal ha med seg begge barna (på ett og tre år). Jeg prater mye med min søster, men vi har aldri pratet om at de skal være med i bryllupet, da jeg hele tiden har antatt at de skal være hos besteforeldrene på den andre siden.

Jeg er veldig, veldig glade i mine to tantebarn, men ønsker faktisk ikke at de skal delta i bryllupet. De er så små at de får ikke med seg hva som skjer uansett. Hadde de vært for eksempel fem og syv så hadde det vært helt annerledes.

Jeg vet at min søster kommer til å bli svært sint hvis jeg sier hennes barn ikke er velkommne, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Synes dere det er helt feil av meg å mene at de ikke trenger å komme i bryllupet?

Anonymous poster hash: 37696...882

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

3769614cf6b32a916751ba2aafe0c882"] 37696...882

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er deres bryllup, og uansett kan ikke en gjest bestemme hvem dere skal invitere. Dere ønsker en voksenfest, og da blir det en voksenfest. Din søster kan kanskje bli furt, men herregud, da får hun bare furte fram til den store dagen. Hun hadde kanskje tenkt det samme som deg hvis situasjonen var omvendt?

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 4b858...70c

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes personlig det blir veldig feil av dere å bare anta at de andre som har barn automatisk skal skjønner at ungene deres ikke er invitert når du ikke har nevnt noe, og det ikke står noe i invitasjon.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes personlig det blir veldig feil av dere å bare anta at de andre som har barn automatisk skal skjønner at ungene deres ikke er invitert når du ikke har nevnt noe, og det ikke står noe i invitasjon.

Nei, ærlig talt. Dette er en helt vanlig måte å gjøre det på. jeg ville syntes det var fryktelig spesielt om det stod rett ut i en invitasjon at festen ikke er for barn - og jeg ville nok tenkt mitt om den sosiale intelligensen til endel av gjestene når det tydeligvis er nødvendig å presisere sånt. Det som blir veldig feil er vel å anta at "Til Kari og Ola" automatisk betyr "Til Kari, Ola, Trine, Petter og Lars"?

Anonymous poster hash: 7a628...083

• Liker 33
Skrevet

Synes du? Jeg synes det er rart å anta at noen som ikke er nevnt i invitasjonen dukker opp i bryllupet.

Misforsto jeg deg?

Anonymous poster hash: 73551...35b

• Liker 18
Skrevet

Men hun er jo søsteren din. Du må jo si fra.

Anonymous poster hash: f7a2d...a7e
  • Liker 5
Skrevet

Nei vet du hva. Dette er helt vanlig fremgangsmåte når man inviterer til voksenfest, og de fleste voksne har nok mellom øra til å forstå dette. vi gjorde det på denne måten, takk gud for at våre gjester hadde nok vett til å ikke ta med småtassene sine. Så lenge kidsa ikke er nevnt med hverken navn eller som "med familie" så er de ikke invitert. Punktum. Hvis noen er i tvil så får de vel spørre de som sendte invitasjonen.

• Liker 7
Skrevet

Og TS, du må da snakke med søsteren din?

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg vet jeg bør si i fra siden det er min søster. Jeg har vanligvis ingen problemer med å si i fra om ting (innenfor rimelighetens grenser), men når det kommer til min søster så har hun dessverre en lei tendens til å lage mye oppstyr om ting ikke går hennes vei. Vanligvis sier jeg fra til henne også, men jeg har fint lite lyst til oppstyr i forkant av og i bryllupet.. Hun har ødelagt en del familiesammenkomster før med sine tankeløse uttalelser..

Må si det er en del uvntede problemstillinger som dukker oppi forbindelse med bryllup..

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke skjønt, her jeg er ifra er det normalt å inkludere barna. Aldri vært i et bryllup der det ikke har vært barn.

Anonymous poster hash: 7ea24...f31
  • Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke at man antar at noen som ikke står nevnt i invitasjonen er bedt. Og at man antar at et par uten barn automatisk vil ha en bryllupsfest MED barn, synes jeg også er rart.

Men jeg tror jeg ville fått en av foreldrene deres til å snakke med henne.

• Liker 11
Skrevet

Jeg skjønner ikke at man antar at noen som ikke står nevnt i invitasjonen er bedt. Og at man antar at et par uten barn automatisk vil ha en bryllupsfest MED barn, synes jeg også er rart.

Men jeg tror jeg ville fått en av foreldrene deres til å snakke med henne.

Jeg er enig med deg.

• Liker 4
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke skjønt, her jeg er ifra er det normalt å inkludere barna. Aldri vært i et bryllup der det ikke har vært barn.

Anonymous poster hash: 7ea24...f31

Samme her. Jeg skjønner jo selvfølgelig at noen ikke ønsker barn til stede i bryllupet deres, spesielt hvis de ikke har barn selv, jeg synes bare det er merkelig at det ikke har blitt nevnt i noen slags sammenheng i dette tilfelle.

• Liker 2
Skrevet

dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt på en gang, vi inviterte noen barn som er voksne til være med på en slik fest men ikke de minste. Det blir ikke riktig mener jeg, få dine forledre til å snakke med henne ?

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere ikke har pratet om barna på bryllupet kan du jo ringe henne og si at du "nettopp hadde en diskusjon med den og den for de ville ha meg ungene og dette er jo voksenbryllup! jeg skrev jo ikke navnene på ungene i invitasjonen så regnet med at alle var undeforstått jeg! huff! så irriterende at folk skal ha med seg ungene! det skal de jo ikke" så får du se hva hun svarer? Kan være greit å kanskje høre med ei veninne som har unger om du kan bruke navnet hennes da.. i tilfelle din søster begynner å prate om det til vedkommende.

Og hvis hun står hardt på sitt og lager trøbbel, kan du prøve å fire noe? for familiefreden? at ungene feks kan være med på middag og kaker? men rett hjem og i seng etterpå?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette skjedde hos Oss å jeg klikket på forhånd i vinkel, var så sint at jeg ikke viste helt hvordan jeg skulle angripe det hele. Nesten pinlig så mye oppstyr jeg laget for meg selv at det kom 3 unger som ikke var invitert. :fnise:

Så kom bryllupet, med unger både her og der. De ble kjent med hverandre å hadde en helt utrolig dag/kveld. Snakker om hverandre, is, alt de fikk være med på + + + de forsvant å spilte Wii mens talene pågikk å styrte helt sitt eget løp.

Men det gikk bare pga vi hadde et uformelt bryllup der det aller meste ble tatt på sparket der og da, det beste er å snakke med hverandre på forhånd komme til et kompromiss sammen. :)

Endret av Kiara!
  • Liker 1
Skrevet

Hvis dere ikke har pratet om barna på bryllupet kan du jo ringe henne og si at du "nettopp hadde en diskusjon med den og den for de ville ha meg ungene og dette er jo voksenbryllup! jeg skrev jo ikke navnene på ungene i invitasjonen så regnet med at alle var undeforstått jeg! huff! så irriterende at folk skal ha med seg ungene! det skal de jo ikke" så får du se hva hun svarer? Kan være greit å kanskje høre med ei veninne som har unger om du kan bruke navnet hennes da.. i tilfelle din søster begynner å prate om det til vedkommende.

Og hvis hun står hardt på sitt og lager trøbbel, kan du prøve å fire noe? for familiefreden? at ungene feks kan være med på middag og kaker? men rett hjem og i seng etterpå?

Nei huff, det er en slem måte å løse det på synes jeg.

Spør hva hun har tenkt å gjøre med barna. Og så går det jo an å strekke ut em hånd, si at de gjerne må bli med i kirken og på å ta familiebilde etterpå. Kanskje hun på 3 tom kan være brudepike?

• Liker 3
Skrevet

Eh, er ikke det egentlig vanlig? Veldig spesielt om ungene sku bli der utover natta...

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke problemstillingen. Det er veldig logisk at alkohol og barn ikke hører sammen. Så så lenge det er alkohol i bryllupet så betyr det at det ikke er fest for barn.

Anonymous poster hash: 1fe45...62c
  • Liker 4
Skrevet

Her tror jeg at jeg muligens ville gått frem på en litt annen måte enn å gå rett på sak. Jeg ville forsøkt å vinkle det dithen, om ikke de gleder seg til en "barnefri" helg, hvor de kan kose seg sammen som kjærester og voksne, uten å føle at de må passe på barna hele tiden?

Hvor bor foreldrene til din svoger? Hvis de bor i rimelig nærhet, kunne dere kanskje møtes litt på halvveien, og at ungene kan være med på vielsen, men at besteforeldrene så tar de med seg etter det? :vetikke:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...