Gå til innhold

Psykisk kollaps hos gyno


Fremhevede innlegg

Skrevet

På fredag hadde jeg time hos gyno på sykehuset for å sjekke om jeg har cyster på eggstokkene mine. Har hatt smerter og har hatt cyster før som har sprekt. Men anyway.

Jeg hater å legge meg i den berømte skumle stolen. Så fort jeg la meg tilbake og la beina i beinstøttene begynte jeg å strigråte, gråt meg gjennom hele undersøkelsen, som forøvrig tok en hel evighet fordi legen ikke fant den ene eggstokken som var kamuflert av haugevis av muskelknuter. Vel endelig ferdig, jeg klarer å ta meg sammen mens jeg kler på meg. Så skulle jeg prate med legen og da sier hun: "Du trenger ikke å svare på dette for jeg tror jeg vet svaret, men har du blitt utsatt for seksullt misbruk?" Og da knakk jeg sammen igjen og klarte ikke en gang å svare, ble bare sittende å nikke. Vi ble sittende lenge, hvor legen holdt rundt meg og ga meg klemmer og bare trøsta meg. Vel, greide til slutt å ta meg sammen, nok til å komme meg ut av rommet, stikke innom resepsjonen og gå ut døra. Siden har tårene sittet løst. Jeg kjenner det lissom i hele kroppen. Jeg klarer ikke å shake det av meg. Det er så slitsomt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil ikke åpne ormehullet. Er så mye grums der.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror du må få hjelp til å takle "ormehullet"

Skrevet

Kjære deg, oppsøk hjelp!

Jeg tror dette alltid vil forfølge deg hvis du ikke får bearbeidet det på rette måten, og til det tror jeg du må ha profesjonell hjelp.

Ønsker deg alt godt!

Skrevet

:klem:

Jeg går gjennom noe lignende, og prøver å tenke på denne måten, en litt banal forenkling av livet: du har en koffert med masse bagasje, og det er dette som er livet. På godt og vondt. Alt ligger i et stort rot, og du aner ikke hva du har i kofferten, eller hvordan du skal finne det. Den eneste måten du kan få orden på ting på er å ta ut alt av kofferten og legge det inn igjen slik at du vet hva du har der. Og da kan du også bruke det du har der til noe fornuftig! Ta det fram når du trenger det, bare la det ligge når du ikke trenger det. Så slipper du at alt "spretter" på deg når du først åpner kofferten.

Banalt, ja. Sant? Tror det.



Anonymous poster hash: 0e4ef...cf0
  • Liker 7
Skrevet

På fredag hadde jeg time hos gyno på sykehuset for å sjekke om jeg har cyster på eggstokkene mine. Har hatt smerter og har hatt cyster før som har sprekt. Men anyway.

Jeg hater å legge meg i den berømte skumle stolen. Så fort jeg la meg tilbake og la beina i beinstøttene begynte jeg å strigråte, gråt meg gjennom hele undersøkelsen, som forøvrig tok en hel evighet fordi legen ikke fant den ene eggstokken som var kamuflert av haugevis av muskelknuter. Vel endelig ferdig, jeg klarer å ta meg sammen mens jeg kler på meg. Så skulle jeg prate med legen og da sier hun: "Du trenger ikke å svare på dette for jeg tror jeg vet svaret, men har du blitt utsatt for seksullt misbruk?" Og da knakk jeg sammen igjen og klarte ikke en gang å svare, ble bare sittende å nikke. Vi ble sittende lenge, hvor legen holdt rundt meg og ga meg klemmer og bare trøsta meg. Vel, greide til slutt å ta meg sammen, nok til å komme meg ut av rommet, stikke innom resepsjonen og gå ut døra. Siden har tårene sittet løst. Jeg kjenner det lissom i hele kroppen. Jeg klarer ikke å shake det av meg. Det er så slitsomt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil ikke åpne ormehullet. Er så mye grums der.

Kjøre kjære deg 😊

Dette trenger du hjelp til å komme deg ut av. Det er ingen som skal være i et sånt "ormehull" alene. Ta kontakt med fastlegen din og be om en henvisning videre. Mest sannsynlig så vil det stå noe om hendelsen i svarene fra undersøkelsen i første omgang fra gyn.

Selv sitter jeg midt inne i "ormebolet" nå. Jeg må til en gyn undersøkelse i forbindelse med en spiral som sitter litt feil, og min psykolog har insistert på å få være med. Jeg har ikke skjønt hvorfor? Men nå, nå, skjønner jeg hvorfor. Jeg kunne lett ha fått akkurat din opplevelse og det tror jeg ikke jeg ønsker.

Jeg ønsker deg lykke til!! Husk: det er mange som har hatt erfaringer som deg, så du vil ikke sjokkere noen i helsevesenet med din historie. (Vet ikke om det er en tanke hos deg, men for meg var det avgjørende).

Stor klem

Anonymous poster hash: 47f9e...fcf

Skrevet

Det føles ikke sånn nå, men det er bra for deg å åpne "ormehullet".



Anonymous poster hash: 51a50...a0a
Skrevet

Så snill legen var som tok seg tid til deg og klemte deg! Mitt første besøk hos gynekolog etter voldtekt resulterte i at jeg gråt og ikke klarte å åpne beina, kroppen gikk inn i forsvarsmodus så jeg ba om å få komme tilbake en annen gang med mamma eller en venninne. Gynekologen bare kjeftet på meg "selvom man har blitt voldtatt kan man ikke oppføre seg slik og kaste bort andres tid, ta deg sammen!" Ikke så veldig hyggelig. Har ikke klart å gå igjen.

Anonymous poster hash: c6603...654

  • Liker 3
Skrevet

Så snill legen var som tok seg tid til deg og klemte deg! Mitt første besøk hos gynekolog etter voldtekt resulterte i at jeg gråt og ikke klarte å åpne beina, kroppen gikk inn i forsvarsmodus så jeg ba om å få komme tilbake en annen gang med mamma eller en venninne. Gynekologen bare kjeftet på meg "selvom man har blitt voldtatt kan man ikke oppføre seg slik og kaste bort andres tid, ta deg sammen!" Ikke så veldig hyggelig. Har ikke klart å gå igjen.

Anonymous poster hash: c6603...654

uff det var trist lesning. mange som har blitt utsatt for noe, tenker mye på seg selv hvorfor meg? osv

men det har oftest mest med personen en møter og gjøre, og folk som oppfører seg uprofesjonelt oppfører seg ofte dårlig mange ganger. Som lege burde en aldri oppføre seg så slik. Så denne oppføreselen fra legen har lite med deg og gjøre. jeg synes vireklig du bør sende inn en klage!

du kan jo også gå et annet sted, trenger ikke og gå samme sted igjen. har du samme problem med og gå til en annen ett helt annet sted?

Skrevet

Så snill legen var som tok seg tid til deg og klemte deg! Mitt første besøk hos gynekolog etter voldtekt resulterte i at jeg gråt og ikke klarte å åpne beina, kroppen gikk inn i forsvarsmodus så jeg ba om å få komme tilbake en annen gang med mamma eller en venninne. Gynekologen bare kjeftet på meg "selvom man har blitt voldtatt kan man ikke oppføre seg slik og kaste bort andres tid, ta deg sammen!" Ikke så veldig hyggelig. Har ikke klart å gå igjen.

Anonymous poster hash: c6603...654

Dette er et brudd på etiske regler for leger. Hvis du orker, er det fint om du sender en klage til Fylkeslegen. Det trenger bare være et kort brev. Leger som oppfører seg slik, fører nettopp til at pasienter ikke tør å oppsøke lege igjen, og de får derfor økt risiko for å ikke få behandling i tide om de blir syke. Så dette er viktig!

  • Liker 4
Skrevet

Så fint at legen tok seg tid - men trist at det kom opp på denne måten.

Jeg har hatt det på lignende måte nylig, men med det resultat at legen jeg har hatt gjennom mange år rett ut sa at jeg får finne meg en annen lege, jeg er for traumatisert til at han vil ha noe med meg å gjøre. Og da hjelper det ikke at psykiateren hadde anbefalt tilrettelegging som ikke ble fulgt og også sier at det er viktig å ikke bryte opp behandlingsrelasjoner hele tiden.

Jeg synes du skal be om hjelp til å få bearbeidet ormehullet. Tror det vil gjøre at du kan komme styrket ut av det.



Anonymous poster hash: 9f476...900
Skrevet

Husk også at du "skal" faktisk føle det sånn. Det er helt normalt etter det du har opplevd. Kroppen reagerer slik den er ment til å reagere. Den fungerer, du er ikke ødelagt.



Anonymous poster hash: c37ea...026
Skrevet

Så snill legen var som tok seg tid til deg og klemte deg! Mitt første besøk hos gynekolog etter voldtekt resulterte i at jeg gråt og ikke klarte å åpne beina, kroppen gikk inn i forsvarsmodus så jeg ba om å få komme tilbake en annen gang med mamma eller en venninne. Gynekologen bare kjeftet på meg "selvom man har blitt voldtatt kan man ikke oppføre seg slik og kaste bort andres tid, ta deg sammen!" Ikke så veldig hyggelig. Har ikke klart å gå igjen.

Anonymous poster hash: c6603...654

Det var helt horribel oppførsel av legen og får meg til å begynne å lure på om vedkommende i det hele tatt er skikket til å være lege. Det der hadde jeg faktisk meldt til helsetilsynet.

Anonymous poster hash: c103f...c45

  • Liker 5
Skrevet

TS her.

Takk for alle tilbakemeldingene.

I går mottok jeg ny innkalling til gyno, denne gangen på hovedsykehuset jeg tilhører, kjente jeg mista all farge i ansiktet når jeg leste brevet. Jeg skjønte ikke helt hvorfor jeg hadde fått ny innkalling så ringte sykehuset idag, da sa de at legen jeg hadde vært hos hadde sendt inn en ny kontroll på meg, jeg sa jeg ikke fixer å ha en mannlig gyno og kansellerte timen. Jeg bare klarer ikke. Får helt hetta bare jeg tenker på det.

Hun legen jeg var hos sa jo at hun ikke fant noen cyster så hvorfor i alle dager ville hun sende meg til en kontroll? Nei takk, da får jeg heller leve med smertene.

Til dere som opplever motbydelige leger, klag dem inn. Sånn skal man slippe, uansett om de er gynoer eller allmennpraktiserende. Føler med dere.

Skrevet

TS her.

Takk for alle tilbakemeldingene.

I går mottok jeg ny innkalling til gyno, denne gangen på hovedsykehuset jeg tilhører, kjente jeg mista all farge i ansiktet når jeg leste brevet. Jeg skjønte ikke helt hvorfor jeg hadde fått ny innkalling så ringte sykehuset idag, da sa de at legen jeg hadde vært hos hadde sendt inn en ny kontroll på meg, jeg sa jeg ikke fixer å ha en mannlig gyno og kansellerte timen. Jeg bare klarer ikke. Får helt hetta bare jeg tenker på det.

Hun legen jeg var hos sa jo at hun ikke fant noen cyster så hvorfor i alle dager ville hun sende meg til en kontroll? Nei takk, da får jeg heller leve med smertene.

Til dere som opplever motbydelige leger, klag dem inn. Sånn skal man slippe, uansett om de er gynoer eller allmennpraktiserende. Føler med dere.

Det er veldig rart at de ikke tilbyr deg en kvinnelig lege, synes jeg. Kan du ta kontakt med hun du var hos og spørre nærmere hvorfor du må til ny kontroll? Kanskje hun også kan snakke med sykehuset og få dem til å legge til rette undersøkelsen for deg. Hun vet jo hvor vanskelig det er for deg og hvorfor.

Undersøkelser er bare helt for jævlige for meg også, men jeg synes ikke at du skal akseptere å leve i smerter eller gå rundt med noe ubehandlet pga det du har opplevd. Det er altfor vanlig at ofre for seksuelt misbruk har underlivsplager og altfor vanlig at disse ikke blir diagnostisert riktig og behandlet tilstrekkelig og i tide pga manglende tilrettelegging og lite sensitivt helsepersonell. Jeg får undersøkelser i narkose selv fordi jeg har en helt ekstrem historie. Alt er mulig bare du finner noen som forstår seg på problematikken.

Sender deg en stor klem :-)

Anonymous poster hash: 9f476...900

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...