Gå til innhold

Støttekontakt

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen her som vet noe om å være støttekontakt?

Hva kreves, hva gjør man, får man betalt, hvor skal man henvende seg, hva forplikter man seg til, osv..

Videoannonse
Annonse
Gjest Danielle 73
Skrevet

At du vurderer å bli støtte kontakt, er jo svært positivt da de fleste steder har mangel på folk.

Du må i tilfelle henvende deg til barnevernet/hjelpetjenesten og få satt opp en avtale der. Jeg vet at støtte kontakter får i overkant av hundre, men det er et skattepliktig beløp. Det kommer også annpå hvor mangen barn du er støttekontakt til også.

Forhør deg med dem. Lykke til!!

Gjest Poirot
Skrevet
Er det noen her som vet noe om å være støttekontakt?

Hva kreves, hva gjør man, får man betalt, hvor skal man henvende seg, hva forplikter man seg til, osv..

Kreves at man er sosial og omgjengelig.

Hva man gjør avhenger av hvem man er støttekontakt for, man prøver jo å gjøre noe som begge kan ha utbytte av; bowling, konsert, svømmehall, tur i skogen, butikkhandling, spille spill, lese bok, gå på bar osv.

Husker ikke helt hva man får, det er ikke så mye, ca kr 100 i timen. Oftest så får man ikke feriepenger, pga regnes av mange kommuner som et oppdrag, ikke jobb. I tillegg får man dekket egne utgiftyer til aktivitetet innen et visst beløp.

Man forplikter seg oftest til ett års kontrakt, for å skape forutsigbarhet og kontinuitet for den det gjelder.

Man kan være støttekontakt (for voksne), eller privat avlaster (for barn).

Henvend deg til kommunens sosialtjeneste eller barnevernet. Begge delre driver med dette, men for ulike klienter.

jeg har vært privat avlaster på timesbasis i mange år, og anbefaler det på det sterkeste! De fleste kommuner har køp med folk som trenger støttekontakt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du skal ta kontakt med sosialkontor/barnevernet i din komune.

Det er ofte mangel på støttekontakter. Ulike årsaker til at man trenger støttek.

Det er barn av eks.enslige foreldre som ikke har nær familie der de bor og lite nettverk.

Det kan være psykisk utv.hemmede. Barn av syke foreldre. Folk som har lite nettverk. Folk med psykiske plager. Altså mange ulike grupper.

Mange komuner har kurser for sine støttekontakter. Du bør ha tid, være en oppegående person,sosial. Ha evnen til å få folk med på ting. Det kan være seg å gå på kafe,kino, svømmehall. Normale aktiviteter som ikke er en selvfølge for alle. Være deg selv. Tausetsplikten er viktig.

Du får en liten godtgjørelse for jobben og dekket de utgifter du har i den forbindelse.

En hyggelig jobb hvor du kan bidra med noe til andre.

Lykke til.

Skrevet

Dei fleste over har skrevet om det å være støttekontakt for barn, vil berre nemne at det går an å være støttekontakt for voksne og. Det er også eit stort behov for mannlige støttekontakter.

Ein stor takk til alle som har lyst/og er støttekontakter.

Skrevet

Jeg er støttekontakt på en gutt på 6 år .. vært det i halvannet år nå ca.

Hvis du ønsker å bli støttekontakt henvender du deg til kommunen f.eks. Utredningsavdelingen dem har der..

Du blir intervjuet også senere så begynner dem med en så kalt match making. Og det som er ganske greit er at du kan få i akkurat den aldergruppen du ønsker. Fra små til store, fra store til gamle .. :-)

Hva man gjør med brukeren kommer veldig mye an på brukeren selv. Er det en med sosial angst så sier det seg selv at du tar ikke brukeren med til byen en lørdags formiddag. Det er bare å bruke fantasien.. Selv så tar jeg med brukeren min på kino, bowling, svømmehallen, biblioteket, ut i naturen osv osv osv.

Betalingen varierer fra kommune til kommune. Men du får betalt (ikke noen bra lønn dette her). Du får også dekt utlegg som du selv har. Brukeren må selv betale for aktiviteter..

Ble kanskje noe rotete det svaret her, men send meg en pm hvis du lurer på noe mer ..

• 8 år senere...
Skrevet

Jeg er støttekontakt på en gutt på 6 år .. vært det i halvannet år nå ca.

Hvis du ønsker å bli støttekontakt henvender du deg til kommunen f.eks. Utredningsavdelingen dem har der..

Du blir intervjuet også senere så begynner dem med en så kalt match making. Og det som er ganske greit er at du kan få i akkurat den aldergruppen du ønsker. Fra små til store, fra store til gamle .. :-)

Hva man gjør med brukeren kommer veldig mye an på brukeren selv. Er det en med sosial angst så sier det seg selv at du tar ikke brukeren med til byen en lørdags formiddag. Det er bare å bruke fantasien.. Selv så tar jeg med brukeren min på kino, bowling, svømmehallen, biblioteket, ut i naturen osv osv osv.

Betalingen varierer fra kommune til kommune. Men du får betalt (ikke noen bra lønn dette her). Du får også dekt utlegg som du selv har. Brukeren må selv betale for aktiviteter..

Ble kanskje noe rotete det svaret her, men send meg en pm hvis du lurer på noe mer ..

hvor ofte har du med deg denne personen på ting?

Skrevet (endret)

De fleste får innvilget støttekontakt 12 timer i mnd. - og det vanlige er tre timer en gang i uken (sikkert noen individuelle forskjeller, selvsagt). Lønnen er egentlig bare symbolsk - mener jeg fikk 120 +/- kroner i timen, men det er en givende jobb, og det er jo grei betaling i seg selv.

Endret av Musaleem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...