Gå til innhold

Trenger svar!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å be om noen uker/en måned fri fra skolen? F.eks fra i morgen til og med ut oktober, for så å begynne igjen november? Jeg går VG2, men har en del fravær nå om dagen pga tidligere sykdom og konsekvenser av dette som henger igjen og trenger å bearbeides.. Føler derfor jeg kunne ha trengt en liten pause nå, så jeg kan samle meg litt og komme til hektene igjen.



Anonymous poster hash: b4671...83b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, fullt mulig. Du mister vel stipend, lån og alt annet. Blir kanskje kastet ut og men det er bare å la være å møte opp. Ingen som kommer for å hente deg (sånt gjør man bare i USA!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei

Anonymous poster hash: be4ae...91c

Og dette er du sikker på? Hva med å gi en liten begrunnelse..?

Anonymous poster hash: b4671...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er du sikker på? Hva med å gi en liten begrunnelse..?

Anonymous poster hash: b4671...83b

Fordi du ikke kan kutte ut skolen i ukesvis og så komme tilbake. Da får du heller slutte og begynne på nytt neste år.

Anonymous poster hash: be4ae...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, fullt mulig. Du mister vel stipend, lån og alt annet. Blir kanskje kastet ut og men det er bare å la være å møte opp. Ingen som kommer for å hente deg (sånt gjør man bare i USA!)

Herregud, trenger vel ikke svare så spydig? Jeg har en forhistorie med alvorlig sykdom, bare så det er sagt.

Anonymous poster hash: b4671...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, trenger vel ikke svare så spydig? Jeg har en forhistorie med alvorlig sykdom, bare så det er sagt.

Anonymous poster hash: b4671...83b

Da får du skaffe deg sykemelding så du ikke må betale tilbake mottatt stipend og så slutte på skolen.

Anonymous poster hash: be4ae...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste muligheten er vell da å droppe ut av skolen nå og søke om å få begynne på vg2 til neste år.

Men det vill ikke se særlig bra ut på cv-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje begynt med en samtale med rådgiver og forklart situasjonen. Kanskje det med litt hjelp er mulig å møte opp mindre enn normalt en periode, men dette må avtales med skolen og antageligvis den enkelte lærer. Du skal jo ikke stryke på bakgrunn av fravær, men på fravær/ for dårlige prestasjoner i vurderingssituasjoner, så det kan være det finnes en "myk" vei. Du må nok uansett regne med at fraværet ditt står på vitnemålet, men kanskje med sykdom som begrunnelse dersom du får en legeerklæring. Det er ikke sikkert det er så lett å gjøre det sånn heller, for alt du går glipp av må jo leses på egenhånd, enten i perioden du tar deg fri, eller på toppen av det andre når du er tilbake.

Så gå til rådgiveren på skolen din, de skal ha mer oversikt over gjeldende regelverk, praksis og fleksibilitet i ditt fylke enn hva vi har:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste muligheten er vell da å droppe ut av skolen nå og søke om å få begynne på vg2 til neste år.

Men det vill ikke se særlig bra ut på cv-en.

Dersom det å droppe ut og begynne på nytt neste år gir bedre karakterer og mindre fravær så er det ikke utenkelig at det kan gå helt greit med det på cven. Spesielt om man planlegger å studere videre, men også fordi det kan begrunnes på en god måte, dersom prestasjonene tilsier at det var klokt å ta en pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje begynt med en samtale med rådgiver og forklart situasjonen. Kanskje det med litt hjelp er mulig å møte opp mindre enn normalt en periode, men dette må avtales med skolen og antageligvis den enkelte lærer. Du skal jo ikke stryke på bakgrunn av fravær, men på fravær/ for dårlige prestasjoner i vurderingssituasjoner, så det kan være det finnes en "myk" vei. Du må nok uansett regne med at fraværet ditt står på vitnemålet, men kanskje med sykdom som begrunnelse dersom du får en legeerklæring. Det er ikke sikkert det er så lett å gjøre det sånn heller, for alt du går glipp av må jo leses på egenhånd, enten i perioden du tar deg fri, eller på toppen av det andre når du er tilbake.

Så gå til rådgiveren på skolen din, de skal ha mer oversikt over gjeldende regelverk, praksis og fleksibilitet i ditt fylke enn hva vi har:)

Takk for saklig og fint svar! Skal kontakte rådgiveren og se om det er noen alternative muligheter her. :) Har nemlig fått legeerklæring ifjor pga fravær, så det er ikke utenkelig at det er mulig for en kort periode nå også.

Anonymous poster hash: b4671...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil advare deg mot og søke om fri selv om har alvorlig sykdom.

vet om folk som har blitt kastet ut fra skolen pga de er syke.

selv om disse da var akutt syke med besvimelser og hadde legeerklæring ble kastet ut.

vet om noen som ble kastet ut i slutten av mai. som hadde gode karakterer. pga skolen mente at fraværet var for høyt. vedkommende hadde da vert bort 15 dager eller noe.

møt opp er mitt tips.

sier rådgiver eller andre at du får fri. få det skriftlig.

kan du ikke møte opp ta det opp med fastlege og få til et møte med fastlege og skolen.

sørg også for og snakke med alle dine ulike lærere om det er greit at du tar fri.

et særskilt problem med sykdom er jo også at du kan bli verre og da kan fraværet bli for høyt. det er svært tidlig på året nå, hva om du blir enda verre etter jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...