Gå til innhold

Førskolelærer lavstatus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser du på førskolelærjobb som lavstatus ? Hva med bhgassistent? Har dere noe tanker rundt dette?

Anonymous poster hash: 5ec82...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.. Kanskje litt, men innrømmer aldri dette for noen. Selv skal jeg bli lærer på ungdomsskole/ vgs, og det er vel regnet som lavstatus dette ogå ;) Mener det er en utrolig viktig jobb! Selv hadde jeg aldri orket å passe andre sine barn en hel arbeidsdag , så creds til de som orker det! :-)



Anonymous poster hash: 9f362...7eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går selv førskolelærer, og merker på reaksjoner at det utvilsomt er en lavstatusjobb.. Veldig synd, for de som er utdannet førskolelærer gjør faktisk en utrolig viktig jobb



Anonymous poster hash: 309c7...c5b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet som barnehageassistent og utdanner meg nå til barnehagelærer(det gamle førskolelærer). Det verste jeg vet er når foreldre kaller oss for barnehagetanter. !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet som barnehageassistent og utdanner meg nå til barnehagelærer(det gamle førskolelærer). Det verste jeg vet er når foreldre kaller oss for barnehagetanter. !

Husker da jeg jobbet der var det en som sa til kona si : " spør en av tantene hvor "Ola" er"

Anonymous poster hash: 5ec82...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Førskolelærer/barnehagelærer er jo en treårig høyskoleutdanning.

Barnehageassistenter gjør også en viktig jobb. Hvis vi først skal dele yrker inn i lav- og høystatus, ser jeg på barnehageassistent som en lavstatusjobb, ja. På lik linje med andre yrker en ikke trenger utdannelse for å få. Men ser ikke ned på barnehageassistenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei...

litt dumt at folk ser på det som lavstatusyrker, jeg vet at noen gjør det. Men lærere, både fra barnehage og oppover gjør jo en kjempeviktig jobb, noe noen mennesker ikke klarer å forstå. En unge oppdrar og utdanner ikke seg selv:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser definitivt ikke på det som lavstatus. De gjør en kjempejobb som jeg aldri hadde greid; å forholde meg til foreldre. Det er jo dessuten utrolig viktig for det senere liv hva man lærer i barnehagen, og de kan med det bidra til å utjevne sosiale forskjeller.

Etter at ei i familien har studert pedagogikk, forstår jeg også at det ikke er enkelt pensum heller. Jeg sovnet nesten med en gang da jeg forsøkte å lese en artikkel de hadde i pensum.



Anonymous poster hash: be30f...621
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg har studert en tverrfaglig master der vi også har noen førskolelærere. De er like mye med som de andre som kanskje har studert det som blant enkelte regnes som tyngre bachelorer.



Anonymous poster hash: be30f...621
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er jammen godt noen andre enn meg ønsker å bli det, da det er veldig nødvendig å ha førskolelærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke, vil ikke kalle assistent heller for lavstatus yrke. De har faktisk idag fagbrev. Eller er det slik at det er kun universitetsutdannelse som teller som utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lavstatus. Det er en bachelor utdanning, hvordan kan folk mene at det er lavstatus? Er vi blitt så sossete her på bjerget?

I tillegg gjør de en utrolig viktig jobb! All ære for de som orker å stå på for de minste barna!



Anonymous poster hash: 04580...e76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er lavstatus jo, men jeg tror samtidig mange med høy utdanning i dag aksepterer at man trenger folk innenfor alle yrker. Status er ikke alt! :)



Anonymous poster hash: 6b2e3...adf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lavstatus jo, men jeg tror samtidig mange med høy utdanning i dag aksepterer at man trenger folk innenfor alle yrker. Status er ikke alt! :)

Anonymous poster hash: 6b2e3...adf

Hva er lavstatus? Hvordan definerer du det?

Noe slikt som 25 % i Norge har vel høyere utdanning. Hvordan kan noen som er i denne gruppen være lavstatus?

Anonymous poster hash: be30f...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg hadde lyst til å bli det for en stund tilbake. Men da fant jeg ut at man egentlig ikke trengte utdanning for å ha jobb i barnehage...tenkte jeg at det var da ikke noe vits å ta utdanningen :S Jeg vet man får da mer lønn og får en bedre stilling...men ja :/

Jeg tok heller lærerutdanning :) Trives kjempe mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det er lavstatusyrke. Jeg hadde ikke klart meg en dag i barnehagen og har stor respekt for de som har den jobben. Tenk å få være ett forbilde for våre små.

Anonymous poster hash: 9accd...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...