Gå til innhold

KAN DE SE DEG?

Fremhevede innlegg

Skrevet

kan alle som jobber i NAV se eller komme inn på opplysninger og data (legeattester, type ytelse, personopplysninger osv) om personer som får en eller annen stønad fra NAV, trygd osv?

Anonymous poster hash: 63a6d...807
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt sikkert. Og folk er nysgjerrige.

Anonymous poster hash: 95347...1c7
Skrevet

noen som vet for sikkert hvordan dette fungerer mellom kommuner/fylkeskommuner/fylker? og hvor mye kan de NAV-ansatte se? hva med personvernet?

Skrevet

Jeg jobber i en annen kommune enn der jeg bor. Jeg kjenner en av saksbehandlerne til NAV der jeg jobber. Jeg prøvde å få hjelp med å sjekke noe vedrørende min sak på NAV, men hun jeg kjenner hadde ikke tilgang på min "mappe" fordi jeg bor i en annen kommune.

Min venn ringte da mitt lokale NAV kontor for å spørre. Da måtte jeg bekrefte i telefonen til mitt lokale NAV kontor at min venn fikk lov til å få opplysninger fra "min" sak.

Men jeg forsto det sånn at NAV kontorene innimellom hjelper hverandre med saksbehandling, og at de da kan få tilgang til andre enn sine "egne" mapper.

Jeg vet ikke 100% hvordan det fungerer, men det er i alle fall min erfaring...

Skrevet

men hvis man har en sak fra 80-tallet og har flyttet mellom 3 kommuner siden det? kan noen NAV.ansatte i en annen kommune enn den jeg bor i nå komme inn på min mappe?

Skrevet

Det er kun den kommunen du har en aktiv sak i som kan komme inn på deg. Ikke alle saksbehandlere på ditt lokalkontor kan heller ikke komme inn på din sak. De fleste kan komme inn og se hovedtrekkene i saken(e) dine, som hvilke ytelser du har, adresse, familierelasjoner, hva du har søkt osv, men mye annen informasjon ligger sperret i systemet. I noen av systemene, NAV har mange, kan man også lese notater saksbehandleren din har gjort, men om det er sensitiv informasjon og ikke bare "ikke møtt til samtale" el, så sperres notatet for andre på kontoret.

Om du hadde kommet til meg, og bodd i min kommune, så kunne jeg, uten å ha vært din saksbehandler, funnet ut følgende:

-Hvilke statlige ytelser du har søkt tidligere og nå

-Hva du har av utbetalinger

- kontaktinformasjon, kontonummer,

- noen notater

- varighet på vedtak

- om du har eller har hatt sosiale stønader fra vår kommune.

Noen tror at vi som jobber i NAV sitter og fråtser i folks personlige opplysninger, men det er ikke tilfelle. Det er for det første begrenset hva den enkelte har tilgang til, og for det andre å er det temmelig uinteressant. Vi "vasser" i personopplysninger daglig, og de færreste av dere der ute har så spennende liv og tilstander at vi sitter og leser for fornøyelsens skyld. De aller fleste ansatte har også såpass mye å gjøre i forhold til egne brukere at man ikke bruker tid på andres.

Anonymous poster hash: 22b3e...62f
  • Liker 4
Skrevet

en tanke slår meg: tenk om noen som jobber i NAV har fått en relasjon til noen og virkelig vil sjekke vedkommende opp?

Anonymous poster hash: 63a6d...807
Skrevet

Ut fra det jeg vet om systemer i sykehusjournaler, så er det sånn at systemet registrerer hvilke pasienter og journalnotater en helsearbeider har sett på. Det registreres også hvor mange ganger man har vært inne på journalnotatet og tidspunkt for visning. Om en helsearbeider går inn på f eks en kjendis, eller en pasient vedkommende ikke har under behandling (altså snoker), så går det en alarm til IT-avdelingen.

Det er visst ikke kommet et slikt sikkerhetssystem i nav sitt saksbehandlingssystem, noe som er merkelig, da nav ofte sitter med helseopplysninger av svært sensitiv karakter. Får håpe det blir en endring på det i fremtiden.

Betryggende å lese at det i det minste er sperret slik at kun det lokale nav-kontoret har innsyn. Men antar jo at nav-forvaltning (sentralt) har innsyn i alle mapper uansett...

Anonymous poster hash: 5597d...088

Skrevet

For min del har jeg ingen ønske om å lese legejournalene til folk jeg kjenner, andre saksdokumenter fra det offentlige eller rettsinnstanser etc. heller. Hadde ei heller fortalt meg mye om dem heller, jeg har alt en mening om dem som er rundt meg og hva som står i diverse papirer ville ikke endret den oppfatningen.

Hvis noen har interesse av å grave i andres papirer, ja da er det deres problem og slik jeg ser det må de ha et kjedelig liv selv som finner glede i en slik banalitet. Er nok typen som trenger å heve seg selv ved å sladre om andre som gjør slikt, jeg omgås i liten grad slike personer og sier klsrt ifra dersom noen baksnakker andre så dem som kjenner meg baksnakker ikke andre overfor meg.

Hendt mang en gang at jeg har tredd inn når noen har blitt baksnakket, det er enkelt å få en stopp på slik også da det kan slås ned på kort og kontant.

Om en offentlig ansatt hadde sladret om en bruker, da hadde vedkommende opplevd at jeg forsvarte den som ble baksnakket og jeg hadde irettesatt den som gjorde det ved å få han/henne til å føle at baksnakkingen ikke er riktig. Folk som baksnakker har stor forståelse for at det er feil dersom man har gode argumenter mot dem er min erfaring.

Forresten sjelden jeg opplever baksnakking i min krets, snarere har jeg inntrykk av at vennene mune bryr seg om hverandre da det blir sagt mye mer positivt enn negativt.

Skrevet

Hæ, så de som jobber i NAV kan se hva slags ting jeg har fått på resept osv??

Anonymous poster hash: 159f4...13b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...