Gå til innhold

– Hver somalier koster staten 9 millioner kroner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kostnadene i løpet av levetiden til en somalier som kommer til Norge, er langt høyere enn for tamiler (1 million), indere (1,6) og pakistanere (5,1 millioner kroner).

Kostnadene staten har med innvandrere varierer stort - ikke bare mellom ferdigutdannede svensker som kommer og gir pluss, sammenliknet med folk fra ikke-vestlige kulturer.

Også blant innvandrere fra fjerne strøk er det stor forskjell på hvor god de blir integrert og kommer inn i arbeidslivet, og dermed på inntekter og utgifter for staten.

Det går fram av tall Finansavisen lørdag presenterer, bygd på tall fra Statistisk sentralbyrå SSB, blant annet for sysselsetting av innvandrere fordelt på landene de kommer fra.

Tidligere har Finansavisen lagt fram tall for ikke-vestlige innvandrere samlet.

Les: - Innvandrere koster Norge mange milliarder kroner

Stort sprik India-Pakistan

Ifølge Finansavisen vil en gjennomsnitts somalier og dennes etterkommere koste netto 9 millioner kroner.

Tallet forutsetter at vedkommendes barn blir perfekt integrert i Norge. Avisen understreker at dette er gjennomsnittstall og at somaliere som alle andre, har store individuelle forskjeller seg i mellom.

Av ikke-vestlige innvandrere kommer tamilene fra det borgerkrigsherjede Sri Lanka best ut. Deres deltakelse i arbeidslivet gjør at kostnaden blir kun 1 million.

Finansavisen noterer seg store forskjeller på nabolandene India og Pakistan. En gjennomsnittlig inder som slår seg ned i Norge, gir en kostnad for staten på 1,6 millioner kroner.

En pakistaner koster tilsvarende 5,1 millioner.

Les også: Norge gjenopptar tvangsreturer til Somalia

Inga Marte Thorkildsen reagerer

- Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at det koster å ta imot folk fra krigsherja land uten en stat, uten skole, uten oppegående styresett. Derfor er det veldig betenkelig det Finansavisen og Frp er de fremste til, å male på at somaliere er så dyre, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen (SV) til ABC Nyheter.

– Hundrevis av milliarder

Alt i alt har Finansavisen beregnet at somalierne som allerede har kommet til Norge, vil gi opphav til nettoutgifter for staten fram til 2100, på 215 milliarder kroner.

Tror skolegangen slår ut

Forskjellen på sysselsetting og dermed kostand på innvandrere fra India og Pakistan forklarer Austenå med at mange av pakistanerne som kommer til Norge, kommer gjennom familiegjenforening.

- Vi vet mange av dem kommer fra områder i Pakistan der utdanningen er lav og fattigdom høy. Indere kommer i større grad som arbeidsinnvandrere, sier hun.

- Frp sier samfunnet må ha en bevisst holdning til hvor mange innvandrere Norge har økonomi til å ta imot. Hva sier du til det?

- Da er det vesentlig hvilke grupper man snakker om. Er det snakk om mennesker som er flyktninger som trenger beskyttelse, har Norge forpliktelse etter FNs flyktningekonvensjon til å gi beskyttelse, svarer Austenå.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med SV og AP er at de ikke forstår eller har fantasi nok til å skjønne hvor alvorlig dette problemet vil bli til slutt. Derfor stemmer jeg på Frp denne gangen for å bryte en ond sirkel, så får jeg heller komme tilbake til AP om de skulle bryte trenden.



Anonymous poster hash: e25f5...ac0
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger å få rydda opp her i landet.

Jeg stemmer for forslaget å å ha kummerlige fengsler for utlenningene som kommer hit å fortsetter sin kriminelle bane her. Ikke la de nyte av våre goder og velferd, men la de sone i kummerlige forhold eller send de hjem. Sånne har vi ikke bruk for. De er bare et stort pengesluk, å de pengene kunne vært brukt på samfunnsnyttige ting her hjemme.



Anonymous poster hash: 28853...d91
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster etniske nordmenn? Når vi kommer hit kan vi verken lese eller skrive, Ja, ikke snakke en gang kan vi. Hvor mye koster ikke det samfunnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster etniske nordmenn? Når vi kommer hit kan vi verken lese eller skrive, Ja, ikke snakke en gang kan vi. Hvor mye koster ikke det samfunnet?

Hvis du sikter til de tafatte taperne, som ikke gidder å få ut fingerene, og som nekter å jobbe fordi SV syr puter under armene på dem, så koster de alt for mye penger ja. Jeg så bare her nå nettopp hvordan unger slaktet matpakka, og sutra over at brøde var tørt og at det var kjedelig.. fordi de var vant til å få servert spagetti til lunsj etter seg! Bortskjemt! Kresene!

At på til, skal vi være sosialkontoret til hele Europa, og helbrede fattigdom og urettferdighet her i verden. DERE ER NAIVE og rett og slett hykleriske! Medmenneske meg i rompa. Aldri i verden vil dere klare det, og når dere ikke klarer det, så må dere velge. Og stakkers dem dere nedprioriterer da. Stakkars! Og hva med dyr i nød. Håper dere vil redde dem også. Men ja, lykke til!

Anonymous poster hash: 35a8c...d54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer vel litt hvorfor de fleste somaliere vil til Norge eller Sverige.



Anonymous poster hash: e25f5...ac0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva koster etniske nordmenn? Når vi kommer hit kan vi verken lese eller skrive, Ja, ikke snakke en gang kan vi. Hvor mye koster ikke det samfunnet?

Tror det er ca 450.000 dvs 1/20 av 9 millioner.

Anonymous poster hash: e25f5...ac0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvorfor det å være "flyktning" gjør at vi må ta imot en innvandrer? Hvorfor er det å rømme fra økonomisk elendighet, så mye verre enn å rømme fra religiøs undertrykkelse? Lykkejeger er lykkejeger, det å sortere folk på bakgrunn av hvilke grunner de har for å søke en bedre tilværelse et annet sted er jo helt random uansett.

Det Thorkildsen ikke kan fortelle, er hvor mange voldtektsmenn og NAV-snyltere vi bør importere for å være gode mennesker. Hvorfor tar vi imot akkurat X-antall flyktninger, hvorfor aksepterer vi konvensjoner som pålegger oss å ta imot X-antall, og hvorfor velger vi ikke å ta imot de flyktningene som kommer fra land hvor det er større sjanse for at det går bra, som f.eks filippinene, og ikke fra somalia hvor de fremdeles begraver kvinner levende?

Er det Thorkildsen står for snillisme, eller ondskapisme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med SV og AP er at de ikke forstår eller har fantasi nok til å skjønne hvor alvorlig dette problemet vil bli til slutt. Derfor stemmer jeg på Frp denne gangen for å bryte en ond sirkel, så får jeg heller komme tilbake til AP om de skulle bryte trenden.

Anonymous poster hash: e25f5...ac0

Jeg måtte bare logge på for å svare på dette innlegget, for det er akkurat slik jeg opplever det også. Hvorfor er ikke dette noe venstresiden tar tak i?? Det handler jo ikke om å være fordomsfull eller ond, det handler om å være realistisk og innse hva for slags konsekvenser dette har på sikt.

For ikke så lenge siden leste jeg at i Frankrike, så har nå den sosialistiske regjeringen begynt å henge opp plakater på franske skoler, hvor de påminner befolkningen om sekulære verdier. Tenk på det, de har fått så mange innflyttere fra land hvor kvinnesyn, likestilling etc er totalt fraværende at de må PÅMINNE om det via en plakat - på offentlige skoler, for hvis ikke blir skolene nærmest utrygge for enkelte som kanskje ikke passer inn.. Det er jo GALSKAP. Vi må virkelig få snudd denne merkelige trenden vi har her til lands før det går over stokk og stein. Så jeg ga også min stemme til FRP i år, ikke fordi jeg er noen klassisk FRPér. men fordi de er de eneste som tør å ta tak i denne problemtaikken og forhåpentligvis gjøre noe med det.

Anonymous poster hash: f0a83...c47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg ga også min stemme til FRP i år, ikke fordi jeg er noen klassisk FRPér. men fordi de er de eneste som tør å ta tak i denne problemtaikken og forhåpentligvis gjøre noe med det.

Anonymous poster hash: f0a83...c47

Jeg tror AP hadde vunnet valget om de hadde kjørt en hardere linje på dette. Men jeg tror også det blir Frp på meg også. Vi har ikke råd til dette. Jeg er ikke sikker på om vi hjelper Somalia over tid med dette heller.

Anonymous poster hash: e25f5...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ca 450.000 dvs 1/20 av 9 millioner.

Anonymous poster hash: e25f5...ac0

De 9 millionene er iløpet av et helt liv. Tror du virkelig at vi kommer på rundt 450 tusen iløpet av et helt liv, pr hode? LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet er medregnet barn og barnebarn og, altså f.eks barnetrygden til barnebarnet. Om jeg husker riktig er vel 450 000 det en nordmann "koster" før han er 18. Der vil vi stille nokså likt med innvandrere gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tallet er medregnet barn og barnebarn og, altså f.eks barnetrygden til barnebarnet. Om jeg husker riktig er vel 450 000 det en nordmann "koster" før han er 18. Der vil vi stille nokså likt med innvandrere gitt..

Nei, for en gjennomsnittlig etnisk nordmann går i jobb etter endt utdanning og betaler slikt sett tilbake, og vel så det. Nesten samtlige somaliere i Norge er arbeidsløse. Så må man da ikke glemme at det egentlig er foreldrene som her tar regningen for barna med mindre de har vært uten arbeid, bare at det har gått til staten gjennom skatt.

Endret av meh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster etniske nordmenn? Når vi kommer hit kan vi verken lese eller skrive, Ja, ikke snakke en gang kan vi. Hvor mye koster ikke det samfunnet?

Selvfølgelig kan man ingenting når man kommer til verden, men det er selvfølgelig stor forskjell på å oppdra egne borgere sammenlignet med å være hele verdens NAV.

Anonymous poster hash: aa760...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster etniske nordmenn? Når vi kommer hit kan vi verken lese eller skrive, Ja, ikke snakke en gang kan vi. Hvor mye koster ikke det samfunnet?

Tja, vi har bygget verdens rikeste land, så jeg tror vi kan slå fast at vi er en netto ressurs i motsetning til somaliere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, vi har bygget verdens rikeste land, så jeg tror vi kan slå fast at vi er en netto ressurs i motsetning til somaliere.

Det andre problemet er at så få jobber. Her hvor jeg bor jobber bare 30% av somaliere :

http://www.f-b.no/nyheter/kun-halvparten-er-i-jobb-1.7938730

Det går jo ikke !!! hvordan skal Norge bli til slutt!

Anonymous poster hash: e25f5...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...