Gå til innhold

Forsent å anmelde....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes dere det er for sent å anmelde en ex for mye vold og trakasering når det nærmer seg 1 år siden forholdet tok slutt?

Jeg har ikke hatt mot til å gjøre det før, men kjenner at jeg har mer pågangsmot nå.

Har ikke så mye bevis, men noe kan legedokumenteres, noe røper han via sms, og noe ses igjen på rullebladet hans fra tidligere forhold.

Jeg kjenner at jeg er ikke helt komfortabel med at han skal gå ustraffet videre og med stor sannsynlighet gjøre dette igjen mot andre kvinner. Dette er hans reaksjonsmønster.

Synspunkter på om det bør gjøres noe med det, eller bare la det ligge ?

Anonymous poster hash: 54f97...652

Anonymous poster hash: 54f97...652
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldelsesfristen er ikke ute, så det er bare å anmelde. Ofte trenger man litt tid før man skjønner at man har blitt utsatt for noe som faktisk ikke er lov.

Anonymous poster hash: 57272...6ea
  • Liker 3
Skrevet

Bare så du vet det, det kommer til å bli sinnsykt tøft. Du har mer pågangsmot nå, men er du klar over hva som vil komme? Om dette når rettsalen, vil du måtte sitte der, fortelle om alt, fortelle detaljer, bli spurt ut av motparten, bli stilt til veggs, du vil bli plukket fra hverandre, og du må holde igjen.

Jeg anmeldte min voldelige eks, og der var det mange bevis, alt fra utslåtte tenner til x-antall besøk på legevakta der noen endte med sykehusinnleggelse. Først når jeg kom meg bort fra ham anmeldte jeg ham, det endte i en rettsak jeg så vidt, så vidt kom meg gjennom, i ettertid satt jeg igjen med mye angst og smerte etter det som hadde kommet ut.

En ting er at de fortjener straff, men du skal vite hva du går til, og hvor steinhardt det kan bli for deg.

Ikke minst er det ikke annet enn et besøks og kontaktforbud som hindrer ham i å oppsøke deg etter saken, og for å si det sånn, den lille papirbiten redder deg ikke om han skal ta igjen.

Eksen min kom på døra mi og prøvde å sparke den inn, naboen min kom ut med jernstang for å jage ham vekk, politiet er 40 min kjøretur unna og det om de legger gasspedalen flat. Hva hadde skjedd meg om ikke naboen min hadde kommet?

Bare sier det, du skal ha litt pågangsmot, jævlig mye mot, og stor styrke for å stå standhaftig mot det som kan komme.

Det straffer ham, og det straffer deg. Hva betyr mest?

Anonymous poster hash: 133bb...add
Skrevet

Føler du deg sterk nok, så går du å anmelder han. Det er aldeles ikke for sent!

• Liker 2
Gjest pilldorf
Skrevet

Hehe. Hvis du har lyst, så gjør du det.

Det blir nok slitsomt underveis, men har du lyst nå, så blir du glad igjen når det først er ferdig.

Skrevet

Det er ikke for sent å anmelde

Hvis du har vært utsatt for vold i nære relasjoner, definert som samboer eller ektefelle, så har du rett på bistandsadvokat dekket av det offentlige, denne kan hjelpe deg å vurdere saken din før du eventuelt anmelder.

http://www.personskadeportalen.no/vold-i-naere-relasjoner/

Jeg vil si at både alder og livssituasjon kan ha noe å si i forhold til hvorvidt det er "verdt" det å anmelde han. Det kan være en stor psykisk belastning bare å vente på etterforskningen, spesielt hvis det ripper opp igjen frykt og utrygghet for represalier fra han. Det kan fort gå et år fra anmeldelse til eventuell henleggelse eller tiltale tas ut. Tas det ut tiltale så er det også ventetid før det kommer opp i retten.

Hvis du vurderer det sånn at du kan komme styrket ut av dette, og at dette kan være en slags helningsprosess, så taler det for å anmelde. Det er en forståelig tanke at du ikke ønsker at han skal utsette andre for det samme, men om han skulle bli straffet for det han gjorde mot deg, så er det dessverre ingen garanti for at han ikke ville skjult at han var straffedømt og kunne utsatt en ny dame for det samme.

For å finne ut hva som er riktig for deg, fokuser på hva det å anmelde vs å ikke anmelde vil bety for deg og ditt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...