Gå til innhold

Kan man studere mer, f.eks. ta en master, etter PhD?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en PhD i medisin, men kunne tenke meg å studere mer. F.eks. master i rettsvitenskap, økonomi eller noe samfunns-/språkfag. Er dette mulig? Noen som vet?



Anonymous poster hash: 94139...219
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er mulig. Hva du har studert tidligere har ikke noe å si.



Anonymous poster hash: 12285...9df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke det være mulig? At du har PhD hindrer deg ikke i å ta årsstudium, bachelor, masterstudium (toårig og femårig) :)



Anonymous poster hash: 1fb6c...328
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte bare noe som snakket om at hvis man skulle det, måtte man søke om særskilt studierett fordi man egentlig er "ferdig-studert". Men kan godt være de tok feil - håper det. Skal undersøke mer til våren :)



Anonymous poster hash: 94139...219
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Arbeider

Men hvorfor skal du egentlig studere noe nytt? Om det bare er fordi du ønsker å lære mer så kan du jo lese bøkene på egenhånd, det studiene dine gir deg er papirer, Om du ikke skal jobbe innen jus, økonomi, etc så gir jo ikke de papirene deg noe. Og siden du nevnte så mange studieretninger så har du kanskje ikke bestemt dem for en ny karriere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel evt finansiering? Lånekassa gir bare for et visst antall år, tidligere var det 8, mulig det er kortere nå? Men hvis du er medisiner kan du sikkert fint klare å finansiere det med en deltidsstilling i klinikk?

Jeg har også PhD og føler kanskje egentlig ikke at jeg er 100 % fornøyd- har lyst på noe mer kreativt, noe som gir en "friere" arbeidsramme, liksom. Være mer på farten, møte mennesker i jobb.. vet ikke, men kanskje blir man aldri helt fornøyd



Anonymous poster hash: e8f82...f3e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal du egentlig studere noe nytt? Om det bare er fordi du ønsker å lære mer så kan du jo lese bøkene på egenhånd, det studiene dine gir deg er papirer, Om du ikke skal jobbe innen jus, økonomi, etc så gir jo ikke de papirene deg noe. Og siden du nevnte så mange studieretninger så har du kanskje ikke bestemt dem for en ny karriere?

Joda, men hvis jeg først skal gjennom pensum synes jeg det er greit å få et papir for det ;) Jeg kunne også tenke meg å skrive en masteroppgave, og det er jo meningsløst uten å studere det. Kanskje kan jeg få bruk for det, f.eks. hvis jeg søker en lederjobb etter hvert. Språkfag synes jeg også er vanskelig å studere uten å ha noen som lærer meg det/noen å snakke språket med.

Det største problemet er vel evt finansiering? Lånekassa gir bare for et visst antall år, tidligere var det 8, mulig det er kortere nå? Men hvis du er medisiner kan du sikkert fint klare å finansiere det med en deltidsstilling i klinikk?

Jeg har også PhD og føler kanskje egentlig ikke at jeg er 100 % fornøyd- har lyst på noe mer kreativt, noe som gir en "friere" arbeidsramme, liksom. Være mer på farten, møte mennesker i jobb.. vet ikke, men kanskje blir man aldri helt fornøyd

Anonymous poster hash: e8f82...f3e

Hvis jeg studerer mer, blir det ved siden av fulltidsjobb :) Orker uansett ikke å gå tilbake til studentøkonomien ;)

Anonymous poster hash: 94139...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis jeg først skal gjennom pensum synes jeg det er greit å få et papir for det ;) Jeg kunne også tenke meg å skrive en masteroppgave, og det er jo meningsløst uten å studere det. Kanskje kan jeg få bruk for det, f.eks. hvis jeg søker en lederjobb etter hvert. Språkfag synes jeg også er vanskelig å studere uten å ha noen som lærer meg det/noen å snakke språket med.

Hvis jeg studerer mer, blir det ved siden av fulltidsjobb :) Orker uansett ikke å gå tilbake til studentøkonomien ;)

Anonymous poster hash: 94139...219

Mente "ved siden av jobb". Fulltid er nok litt vanskelig å få til.

Anonymous poster hash: 94139...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...