hourda Skrevet 6. september 2013 #1 Skrevet 6. september 2013 Hei, jeg prøver å legge på meg og har klart det bra så langt (lagt på meg ca 7 kg siden 17.mai), men er UTROLIG oppblåst (altså i magen), jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men det kan være fordi jeg spiste veldig lite før, så har nok ødelagt "systemet" litt, men nå har jeg tross alt spist ca hver 3-4 t siden i vinter, og nok også, men rundt vinterferien så rett og slett klarte jeg ikke å spise omtrent, jeg var så oppblåst og det å spise var bare ubehagelig, så jeg mistet mange kilo, og tok ikke tak i det før rundt 17.mai da jeg innså hvor tynn jeg var blitt, og måtte rett og slett ikke bry meg om at jeg var oppblåst og ikke følte meg sulten pga det, den perioden ble magen faktisk ganske bra igjen, jeg sluttet å være så oppblåst og klarte å spise mye. Til vanlig har jeg alltid spist mye fiber, var som regel 2 måltider med havrebrød middag med salat som tilbehør og kveldsmat som som oftes var enten et til måltid med havrebrød, fruktsalat med nøtter og kesam eller havregrøt, noe som er ganske så mye fiber (næringsdrikker også i tillegg for vektens skyld), men så dro vi på ferie til utlandet i sommer, de grove havrebrødskivene ble byttet ut med lys loff til frokost og sånne sandwicher som man får kjøpt i butikken til lunsj (tilsvarer vell sånn ca kneipbrød), så ble det noen kjeks før middag, som dessverre som oftes ble servert uten salat og kveldsmat var is, jeg drakk veldig lite også, så klare nok dessverre og ødelegge systemet litt igjen...Ikke går jeg på do omtrent lenger heller. Går nå også på glutenfritt fordi jeg mest sannsynlig har glutenallergi/cølliaki og har sluttet å ha vondt i magen etter jeg begynte med dette,drikker biola daglig og prøver å spise så mye frukt og grønnsaker som mulig, men fortsatt er jeg like oppblåst og det irriterer livet av meg, og jeg klarer ikke å spise så jeg legger på meg lenger, fordi jeg ikke orker, vekten har stått stille i 3 uker nå, å det begynner å bli ganske alvorlig for jeg er veldig undervektig å må legge på meg, så derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har noe tips til hva jeg kan gjøre/spise for å bli kvitt denne oppblåstheten? beklager for rotete og langt innlegg...
Løvetanten Skrevet 6. september 2013 #2 Skrevet 6. september 2013 Veldig mye frukt og grønnsaker gir deg problemer med magen. Det er ingen vits i å "ta av" på den fronten. Sukkeret i frukten kan gjøre magen klein og fiber er absolutt ingen lifesaver. Tvert imot kan fiber bidra til å irritere tarmen. Spis vanlige porsjoner med grønnsaker, ikke så mye frukt og bær. Velg feite produkter og få i deg f.eks egg hver dag. Veldig næringsrikt. 1
hourda Skrevet 6. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2013 Altså spiser ikke mengder med frukt og grønt, er snakk om en 1/3 av tallerken til middag og et eple til kvelds, kanskje noen skiver paprika på skiva... Klarer ikke å spise egg, metter ALT for mye.
isbjørnungen Skrevet 6. september 2013 #4 Skrevet 6. september 2013 Som Løvetannen sier - grønnsaker kan gi oppblåst mage. Google grønnsaker og oppblåst mage, så finner du verstingene - de kan være greie å unngå. Andre ting: kunstig søtning, tyggis, veldig grovt eller veldig fint brød. Derimot vil jeg være skikkelig rampete og påstå (egen erfaring) at stress, dårlig selvfølelse og dårlig samvittighet kan trigge magen til å blåse seg opp. Ikke tenk for mye på hva du spiser, bare du spiser nok. Og ikke bruk all tid mellom måltidene til å planlegge neste måltid - mange går fort i den fellen. Når du kjenner at magen begynner å vokse, legg deg på sofaen med magen opp, slapp av, nyt at den er svær og "lek hval". Hvis du lærer deg til at det ikke er farlig at den blåser seg opp, forsvinner stresset rundt det, og du kan spise som normalt likevel. I tillegg kan det hjelpe fordøyelsen å puste med magen, gå tur eller ta noen situps (lurt å være alene, kan fort komme litt luft ).. Ang. cøliakimistanken din - har du vært til undersøkelser? Husk at du må spise gluten en stund før undersøkelsen, og at det kan bli ganske tungt dersom du har rukket å spise glutenfritt en periode før det. Lykke til! Du er flink 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #5 Skrevet 6. september 2013 Be om å bli testet for om du tåler gluten, laktose og fruktose - sannsynligvis er det fruktose du tåler dårlig, som de andre her er inne på. Anonymous poster hash: 00b1c...0e5 1
hourda Skrevet 6. september 2013 Forfatter #6 Skrevet 6. september 2013 Som Løvetannen sier - grønnsaker kan gi oppblåst mage. Google grønnsaker og oppblåst mage, så finner du verstingene - de kan være greie å unngå. Andre ting: kunstig søtning, tyggis, veldig grovt eller veldig fint brød. Derimot vil jeg være skikkelig rampete og påstå (egen erfaring) at stress, dårlig selvfølelse og dårlig samvittighet kan trigge magen til å blåse seg opp. Ikke tenk for mye på hva du spiser, bare du spiser nok. Og ikke bruk all tid mellom måltidene til å planlegge neste måltid - mange går fort i den fellen. Når du kjenner at magen begynner å vokse, legg deg på sofaen med magen opp, slapp av, nyt at den er svær og "lek hval". Hvis du lærer deg til at det ikke er farlig at den blåser seg opp, forsvinner stresset rundt det, og du kan spise som normalt likevel. I tillegg kan det hjelpe fordøyelsen å puste med magen, gå tur eller ta noen situps (lurt å være alene, kan fort komme litt luft ).. Ang. cøliakimistanken din - har du vært til undersøkelser? Husk at du må spise gluten en stund før undersøkelsen, og at det kan bli ganske tungt dersom du har rukket å spise glutenfritt en periode før det. Lykke til! Du er flink Ok, er salat, agurk, paprika og cherytomat jeg spiser, noen ganger avocado, holder meg unna ALT med kunstig sukker da det bare snakker drit uansett...Tenker nok alt for mye på maten og måltidene, men klarer ikke å slutte med det, og klarer ikke å slutte å tenke på magen heller, for det verker konstant og jeg er så oppblåst at det føles ut som jeg har spist et gedigent måltid når det er 3-4 t siden forrige måltid og det straks er middag...Problemet er bare at jeg ofte er i farta (les: skolen) og om jeg legger meg rett ut å "leker hval" så tror jeg folk vil stirre litt Har prøvd litt sit ups i blandt (snakk om rundt 5 av gangen) og pleier å komme en del luft da, ja, men forsvinner liksom inn igjen..(ok, det ble veldig ekkelt, sorry)..Har tatt blodprøve, men hadde ikke utslag, men ut i fra plagene mine så var legen nesten sikker på at det er gluteninntoleranse/cølliaki også pga hva jeg reagerer på, så skal ta sånn mer grundig test for cølliaki, og vet godt at jeg må spise gluten, men dessverre er denne legen jævlig (sorry) treg og har ikke tatt kontakt på lenge, så sitter jo her å venter...
hourda Skrevet 6. september 2013 Forfatter #8 Skrevet 6. september 2013 Da ringer du legen og maser. det tør jeg ikke, er for sjenert
Topplue Skrevet 6. september 2013 #9 Skrevet 6. september 2013 det tør jeg ikke, er for sjenert Send SMS da...
hourda Skrevet 6. september 2013 Forfatter #10 Skrevet 6. september 2013 Send SMS da... For vell kanskje gjøre det..
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #11 Skrevet 6. september 2013 Ok, er salat, agurk, paprika og cherytomat jeg spiser, noen ganger avocado, holder meg unna ALT med kunstig sukker da det bare snakker drit uansett...Tenker nok alt for mye på maten og måltidene, men klarer ikke å slutte med det, og klarer ikke å slutte å tenke på magen heller, for det verker konstant og jeg er så oppblåst at det føles ut som jeg har spist et gedigent måltid når det er 3-4 t siden forrige måltid og det straks er middag...Problemet er bare at jeg ofte er i farta (les: skolen) og om jeg legger meg rett ut å "leker hval" så tror jeg folk vil stirre litt Har prøvd litt sit ups i blandt (snakk om rundt 5 av gangen) og pleier å komme en del luft da, ja, men forsvinner liksom inn igjen..(ok, det ble veldig ekkelt, sorry)..Har tatt blodprøve, men hadde ikke utslag, men ut i fra plagene mine så var legen nesten sikker på at det er gluteninntoleranse/cølliaki også pga hva jeg reagerer på, så skal ta sånn mer grundig test for cølliaki, og vet godt at jeg må spise gluten, men dessverre er denne legen jævlig (sorry) treg og har ikke tatt kontakt på lenge, så sitter jo her å venter... Blodprøve er IKKE sikker test for å påvise glutenintoleranse/cøliaki. De må ned og se på tarmtottene dine. Men siden blodprøve er enkelt og billig, prøver en gjerne det først. Laktose og fruktose tas ved belastningsprøve, der en måler i enten blodet eller utåndingsluft. Anonymous poster hash: 00b1c...0e5
hourda Skrevet 6. september 2013 Forfatter #12 Skrevet 6. september 2013 Blodprøve er IKKE sikker test for å påvise glutenintoleranse/cøliaki. De må ned og se på tarmtottene dine. Men siden blodprøve er enkelt og billig, prøver en gjerne det først. Laktose og fruktose tas ved belastningsprøve, der en måler i enten blodet eller utåndingsluft. Anonymous poster hash: 00b1c...0e5 Vet det, er derfor jeg skal kjekke det nøyere Har kjøpt laktoseredusert melk nå, kun for å teste ut om magen vil bli bedre, pga jeg har i det siste spist brunost til frokost hver dag nå, men så hadde jeg leverpostei i dag og er nokså sikker på at jeg var mye mindre oppblåst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå