Linn76 Skrevet 6. september 2013 #1 Skrevet 6. september 2013 Jeg har ofte tett nese om natten, samt at jeg av og til har pustestopp (søvnapne). Jeg puster derfor svært dårlig om natten noen ganger. Dette påvirker hele påfølgende dag i om meg at jeg føler at jeg ikke puster naturlig da heller, jeg føler meg sliten osv. Problemet er at jeg ligger med munnen lukket, selv om jeg nesten ikke får luft gjennom nesen. Jeg lurer derfor på om jeg skal prøve å skaffe meg en biteskinne som kan holde munnen åpen i en viss stilling om natten. Er det noen av dere som har erfaring med det? Hvordan går man fram? Må jeg få henvisning til tannlege fra fastlegen, eller kan jeg kontakte tannlegen direkte? Er dette noe som dekkes slik at jeg kun betaler en egenandel? Hvor dyrt er det hvis jeg må betale alt selv? Og viktigst av alt: Kommer det til å virke?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #2 Skrevet 6. september 2013 Du kan kjøpe biteskinne på apoteket, men det er best å skaffe det hos tannlege. Jeg erfarer ikke at munnen blir mer åpen om natten med biteskinne ihvertfall En biteskinne på apoteket koster 300, mens hos tannlegen ca 450 Anonymous poster hash: 2e67b...c66
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #3 Skrevet 6. september 2013 Jeg sover med biteskinne fordi jeg skjærer tenner, men når jeg er forkjølt og småtett i nesa så kan jeg IKKE ligge med den, tvert om så gjør den det verre for meg å puste gjennom munnen da. Blir ofte kvalm også.. Jeg betalte 1000kr for skinna mi, siden du spør, men jeg vet ikke om dette fungerer til ditt formål. Du kan bare gå til tannlegen og høre, jeg måtte ha det fordi jeg skjærer tenner, vet ikke om din grunn er grunn nok her. Anonymous poster hash: d5929...207
Linn76 Skrevet 6. september 2013 Forfatter #4 Skrevet 6. september 2013 Takk for svar. Jeg vet ikke om det er helt samme skinne man bruker mht tannskjæring, men har sett på nettet om visse typer skinner som kan brukes ved lettere utgave av søvnapne, f.eks. http://www.hvitesmil.no/vi-tilbyr/snorkebehandling Hvis det ikke koster mer enn ca 1000 kr, så kan jeg jo høre med tannlegen direkte. Tilbyr alle tannleger slikt?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #5 Skrevet 6. september 2013 Takk for svar. Jeg vet ikke om det er helt samme skinne man bruker mht tannskjæring, men har sett på nettet om visse typer skinner som kan brukes ved lettere utgave av søvnapne, f.eks. http://www.hvitesmil.no/vi-tilbyr/snorkebehandling Hvis det ikke koster mer enn ca 1000 kr, så kan jeg jo høre med tannlegen direkte. Tilbyr alle tannleger slikt? Alle tannleger tilbyr vanlig biteskinne så vidt jeg vet, men de du linket til er veldig spesielle skinner, så det kan være at det er noe dyrere + at det kan være at noen tannleger ikke tilbyr det. Anonymous poster hash: 2e67b...c66
AnonymBruker Skrevet 6. september 2013 #6 Skrevet 6. september 2013 Jeg har prøvd bittskinne, men jeg får ikke puste med den. Umulig å ligge på sidenda skinnen presses inn i kjeven. Bare dritt. Anonymous poster hash: 5eb49...f8a
Silfen Skrevet 6. september 2013 #7 Skrevet 6. september 2013 Hvorfor får du ikke maske? Jeg har også søvnapné, men har også bittskinne fordi jeg har en tendens til å bite veldig hardt sammen om natten. Det har absolutt ingen effekt, TROR jeg, på om munnen er lukket eller ikke med en slik skinne, da jeg biter, men da på skinnen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå