Gå til innhold

Fedre og døtre i puberteten

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag når jeg satt i sofaen hos kjæresten min, kommer datteren hans bort og sier hun har en kul som gjør vondt. Hun tar opp t-skjorta, og peker på brystet sitt. Faren kjenner og klemmer og blir bekymra pga det er en liten klump der.

Jeg blir skjønner jo hva det er. Jenta har begynt å få pupper. Og jeg blir så flau og ille berørt av hendelsen. Faren til jenta forstår ikke helt, og vil ringe legen. Men jeg forteller hva det er, og han ringer og snakker med moren også. Jeg føler meg litt teit som ble så flau av dette, men det er kanskje fordi jeg assosierer med da jeg var på hennes alder, og at jeg aldri ville latt faren min kjenne der liksom. Det er jo fint at hun er åpen om det!!:) men herregud så lite opplyst fedre er da, han trodde jo først det var kreft eller noe.

Hvordan hadde dere reagert?

Et annet spørsmål, er det vanlig at jenter får mensen samtidig som de begynner å få pupper? Trodde puppene kom først, og så mensen. Men det er en stund siden jeg var i puberteten så husker ikke alt:) men regner jo med at dersom hun blør så er det mensen.

Stakkars faren, helt forvirra:ler:

Anonymous poster hash: 0527e...5fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke huske at puppene mine noen gang bare var en liten klump? Det hørtes ekkelt ut :P

Anonymous poster hash: fa938...40a
  • Liker 2
Skrevet

Husker at jeg gikk bekymret til mamma da jeg oppdaget en kul i brystet......mamma kjente på og sa at det bare var puppene som var på vei. Tror jeg var ca 12 år da:)

Veldig fint at hun har et naturlig forhold til kropp og stoler både på moren og faren sin:) For meg var det aldri naturlig å ta opp sånne ting med pappa. Fikk faktisk min første mens da jeg var på helgasamvær med pappa, men da var det pappas samboer som hjalp meg med å ordne ut (pappa ble superglad da jeg fortalte han det noen timer senere, insisterte på å gå ut på restaurant for å feire min første mens-----------råflaut for ei på 13!!!).

Jeg mener det er vanligst at mensen kommer ei lita stund etter at en har begynt å utvikle seg, dvs begynt å fått pupper og kjønnshår.

(tror ikke alltid det er så greit for fedre å vite hva de skal si og gjøre når døtrene kommer i puberteten:))

• Liker 10
Skrevet

Det burte i teorien ikke være vanskeligere for menn og døtre enn det det er for mødre og sønner. I disse foreldrelikeverd-tider.

• Liker 2
Skrevet

Det burte i teorien ikke være vanskeligere for menn og døtre enn det det er for mødre og sønner. I disse foreldrelikeverd-tider.

Jeg tror ikke tenåringsjenter tenker på likestilling og foreldrelikeverdtider....

Da tenåringen min fikk sin første mens så var det pappauke, men hun kastet seg på sykkelen og kom hjem hit da hun oppdaget hva som hadde skjedd.

Kall meg gjerne gammeldags, men enkelte ting er nok enklere for jenter og ta opp med mødrene, og sikkert det samme med sønner (har ikke gutter selv).

• Liker 6
Skrevet

Har enda ikke fortalt pappa at jeg har fått mensen, og jeg er snart 21 år :fnise:

De fleste utvikler seg vel litt - altså får litt kjønnshår, hår under armene og litt pupper før de får mensen. Men hadde en venninne som fikk mensen da hun var 11, og var ikke utviklet noen steder - så alt går jo ann.

• Liker 4
Skrevet

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=136082 KJØP! Anbefales sterkt til barn i puberteten (og kanskje også pappaer? ;) ). Veldig mye bok for pengene, jeg ville ikke vært i tvil om å klikket den hjem! Her står det om alt man lurer på når man er i puberteten, alle temaer fra kroppsutvikling og humørsvingninger til homofili og onani blir tatt opp på en god og ansvarlig måte. Boken anbefales på grunnlag av at jeg har erfaring med den.

Anonymous poster hash: dc56d...618
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke tenåringsjenter tenker på likestilling og foreldrelikeverdtider....

Da tenåringen min fikk sin første mens så var det pappauke, men hun kastet seg på sykkelen og kom hjem hit da hun oppdaget hva som hadde skjedd.

Kall meg gjerne gammeldags, men enkelte ting er nok enklere for jenter og ta opp med mødrene, og sikkert det samme med sønner (har ikke gutter selv).

Kan hende at de unge jentene ikke finner det naturlig å gå til far når de tingene dukker opp, men far selv burte være litt foreberedt på slikt. Det finns jo de som ikke har kvinner i nær familie...

Og selv har jeg en sønn, og er i den samme prosessen. Men med andre "fenomener" naturligvis... :)

Skrevet

Jeg kan ikke huske at puppene mine noen gang bare var en liten klump? Det hørtes ekkelt ut :P

Anonymous poster hash: fa938...40a

Hahaha, så de bare spratt ut? Får håpe for din skyld at det skjedde i løpet av natta eller mens du var på do, og ikke i en skoletime eller i en alvorlig diskusjon med noen! :fnise: Aaah, bilder i hodet!

• Liker 5
Skrevet

"Klumpen" er vel ikke selve brystet, men den "kulen" inni brystet man merker, der brystet vokser ut ifra. Jeg var også bekymret for det da jeg først kjente den og lurte på om det var en svulst. Når selve brystet vokste så visste jeg tydelig hva det var - de var tross alt sterkt etterlengtet!

Jeg er enig i at det er bra at hun er såpass komfortabel. Jeg vokste opp uten pappa og har kun en stefar som er mye eldre og ikke har egne barn. Har alltid forholdt meg til mamma (dog hun fortalte det til ham da jeg fikk mensen og han gratulerte meg og jeg var så flau at jeg trodde jeg skulle dø...).

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker fremdeles med skrekk da pappa ropte på meg og jeg kom inn på hjemmekontoret, hvorpå han med seriøs mine spurte "har du fått menstruasjon?" Haha! Mamma hadde visst merket at jeg hadde snoket til meg noen bind, og deretter gått til pappa. Også ble det da pappa som tok samtalen :P

Og blomster og bier, og hvor unger kommer fra.. Den var det også pappa som tok, riktignok noen år i forveien.

Men herregud, så flaut. Og MENSTRUASJON! Kunne han ikke i det minste ha sagt "mensen" :D

Men å dra opp toppen, det hadde jeg neppe gjort foran noen av dem. Jeg gikk til helsesøster på skolen med sånne ting. Absolutt flott at tenåringer eller barn føler seg komfortable nok til å gjøre det hjemme da, selv om det kanskje ble en noe bisarr situasjon.

• Liker 5
Skrevet

Jeez pappa blandet seg aldri inn, men han og broren og lillesøsteren min fant fort ut at jeg hadde fått mensen da den røde rosetten ble synlig på min hvite shorts jadda, pappa sendt broren min rett på butikken for å kjøpe bind! Fordi jeg , pappa og broren og lillesøsteren min var på hytten mens mamma måtte jobbe en uke til før hun fikk ferie. Så jeg var alene med pappa og storebror og lillesøster

• Liker 1
Skrevet

Hadde jo vært en ide med en legesjekk selvom du tror det er pupper så kan det jo være noe farlig også.

Anonymous poster hash: cd373...f16

Skrevet

Jeg syns ikke det hørtes så rart ut at hun tok opp dette med faren, jeg. De har tydeligvis et nært forhold. Jeg foretrakk selv å snakke om slike ting med faren framfor moren min i den alderen.

Skrevet

Hadde jo vært en ide med en legesjekk selvom du tror det er pupper så kan det jo være noe farlig også.

Anonymous poster hash: cd373...f16

Ikke rart det er kø på legevakta når mødre drar ungene sine med til legen fordi de kommer i puberteten :fnise:

Anonymous poster hash: fdeef...4ea

• Liker 5
Skrevet

Det er noen ting bare mammaer er gode på, og det er noen ting bare pappaer er gode på.

Jeg hadde aldri gått til pappa med jenteting. Da gikk jeg til mamma.

Hadde jeg ikke hatt mamma, men kun pappa, hadde jeg nok blitt tvunget å gå til pappa.

Anonymous poster hash: 8c257...6ae
Skrevet

Jeg husker iallfall at jeg fikk en liten klump bak hver brystvorte(eller hva de to flekkene heter) da jeg ar 10 år. Jeg hadde så vondt og det svidde på en stikkende måte.

Men puppene begynte ikke å komme før jeg var 12 år, og de var kjempesmå, men ble større for hvert år.

Mensen kom ikke før jeg var 15 år.

Mener det er slik at pupper kommer før mens, fordi om man blir gravid, så må man ha pupper med brystmelk å fore barnet med.

Anonymous poster hash: 8c257...6ae
Skrevet

I dag når jeg satt i sofaen hos kjæresten min, kommer datteren hans bort og sier hun har en kul som gjør vondt. Hun tar opp t-skjorta, og peker på brystet sitt. Faren kjenner og klemmer og blir bekymra pga det er en liten klump der.

Jeg blir skjønner jo hva det er. Jenta har begynt å få pupper. Og jeg blir så flau og ille berørt av hendelsen. Faren til jenta forstår ikke helt, og vil ringe legen. Men jeg forteller hva det er, og han ringer og snakker med moren også. Jeg føler meg litt teit som ble så flau av dette, men det er kanskje fordi jeg assosierer med da jeg var på hennes alder, og at jeg aldri ville latt faren min kjenne der liksom. Det er jo fint at hun er åpen om det!!:) men herregud så lite opplyst fedre er da, han trodde jo først det var kreft eller noe.

Hvordan hadde dere reagert?

Et annet spørsmål, er det vanlig at jenter får mensen samtidig som de begynner å få pupper? Trodde puppene kom først, og så mensen. Men det er en stund siden jeg var i puberteten så husker ikke alt:) men regner jo med at dersom hun blør så er det mensen.

Stakkars faren, helt forvirra:ler:

Anonymous poster hash: 0527e...5fa

Synes det blir kvalmt når faren begynner å klemme og kjenne på brystet til en så stor jente! Uansett hvor lute vrystet er! Dette kunne du eller moren hennes gjort , ikke en voksen mann! Perverst!

Anonymous poster hash: 86682...1fe

Skrevet

Hehe...perverst at en far bryr srg om dattera si?

Jises.

Hva om dattera hans har en mannlig lege, hva da ved underlivet når det skal sjekkes, bryster etc? Ha flerne leger for alle forskjellige situasjoner?

Er nok bare du i ditt hodet som klarer å få det til å bli perverst. ..

Anonymous poster hash: 08c96...fa4

• Liker 1
Skrevet

Synes det blir kvalmt når faren begynner å klemme og kjenne på brystet til en så stor jente! Uansett hvor lute vrystet er! Dette kunne du eller moren hennes gjort , ikke en voksen mann! Perverst!

Anonymous poster hash: 86682...1fe

Han tok jo bare på det fordi han ikke skjønte at den lille kulen var begynnelsen på brystutviklingen. Det ser ikke ut som bryster i starten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...