lille mor Skrevet 25. april 2004 #1 Skrevet 25. april 2004 Her en dag fortalte en venninne meg om at en venninne av henne lot hennes lille barn på 10 mnd være alene hjemme :o Det var i sitvasjoner der hun f.eks: dro i butikken, ventet mannen sin hjem snart og hun hadde en avtale, tok en kaffe hos naboen osv. Barnet satt hun enten på lekepleddet i stua eller la det i sengen. Det dreier seg om 5-15 min, så hun syntes ikke det var så ille. Jeg derimot fikk helt sjokk. Tenk om hun setter noe i halsen, faller og slår seg, blir stukket av veps e.lign, om det begynner å brenne eller om det skjer noe med moren, en bilulykke f.eks og hun ikke for gitt beskjed om at barnet er hjemme alene. Jeg synes dette er omsorgsvikt, og hadde aldrig gjort dette selv. Hva med dere?
Gjest Poirot Skrevet 25. april 2004 #2 Skrevet 25. april 2004 Nei, det ville jeg ikke gjort. Men alt kommer ann på omstendighetene. Hos noen er butikken like nærme som det soverommet er stua i andres hus. Har selv vært på cafe med venner i underetasjen på huset deres, med babycall i tilfelle gråting på kveldstid, og synes ikke det var ille. Noen har store hus, andre har cafe i etasjen under soverommet.
liv Skrevet 25. april 2004 #3 Skrevet 25. april 2004 :o :o Enig i at det er omsorgsvikt! Når jeg er barnevakt så sliter jeg med å gå fra unger for å gå på kjøkkenet eller en tur på do! (Det var forresten en av grunnene i en omtalt barnvernsak der det ble fratatt omsorgen)
Gjest Madam Felle Skrevet 25. april 2004 #4 Skrevet 25. april 2004 :o Kunne aldri falle meg inn. Hva om det hadde hendt faren til barnet noe, og han ikke kunne komme hjem tidsnok? Nei fy flate, hun burde aldri fått barn, om hun bare må gå fra en liten baby. Hadde ringt barnevernet og fortalt dette til de. Uten å ha dårlig samvittighet en gang.
Gjest Poirot Skrevet 25. april 2004 #5 Skrevet 25. april 2004 (Det var forresten en av grunnene i en omtalt barnvernsak der det ble fratatt omsorgen) ?? Kunne ikke foreldrene gå på do/være på kjøkkenet pga omsorgssvikt? Skal ikke foreldre kunne fungere i eget hjem?
liv Skrevet 25. april 2004 #6 Skrevet 25. april 2004 nei at mor dro ut av huset.. Og lot sine to små begge under to år være hjemme aleine.. Det er jeg, når jeg har ansvar for barn at jeg ikke liker å slippe de ut av syne, er jo jeg som har ansvaret..
Gjest Muslingen Skrevet 25. april 2004 #7 Skrevet 25. april 2004 :o Stikke å hente posten 20 meter fra huset, eller sitte på verandaen når ungen sover inne er greit. Jeg har til og med strekt meg så langt at jeg satte på babycallingen en kveld, og gikk på besøk til en venninne som bodde i etasjen over meg. I tillegg var det veldig lytt der, så om ungen hadde begynt å gråte ville jeg hørt det selv om babycallingen sviktet. Men å gå fra ungen i 15 minutter, når ungen er våken??? Jeg er rystet.... Jeg ville tatt meg en alvorsprat med det mennesket som forlater en 10 mnd gammel unge på den måten...
Gjest Muslingen Skrevet 25. april 2004 #8 Skrevet 25. april 2004 Jeg leste en bok engang, husker ikke om det var en sann historie eller ikke. I den boken var det et par som skulle avgårde på en reise. De ventet på barnevakten som var sent ute. Da fant mannen på at de kunne jo bare dra, og la døren stå åpen, fordi barnevakten var jo på vei. Så det gjorde de....uten å vite at barnevakten hadde havnet i en ulykke. Da de kom hjem en uke senere, lå ungen i sengen....død. Med størknet snørr og striper etter tårer nedover ansiktet, hun hadde jo ligget der i timesvis og grått. JEG gråt da jeg leste det.... Helt forferdelig! De menneskene som forlater små barn på den måten burde vært skutt! Det er nå min mening!
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2004 #9 Skrevet 25. april 2004 Jeg leste en bok engang, husker ikke om det var en sann historie eller ikke. I den boken var det et par som skulle avgårde på en reise. De ventet på barnevakten som var sent ute. Da fant mannen på at de kunne jo bare dra, og la døren stå åpen, fordi barnevakten var jo på vei. Så det gjorde de....uten å vite at barnevakten hadde havnet i en ulykke. Da de kom hjem en uke senere, lå ungen i sengen....død. Med størknet snørr og striper etter tårer nedover ansiktet, hun hadde jo ligget der i timesvis og grått. JEG gråt da jeg leste det.... Helt forferdelig! De menneskene som forlater små barn på den måten burde vært skutt! Det er nå min mening! Å, den historien har eg lest ein gong også! Fælt...
Padmee Skrevet 25. april 2004 #10 Skrevet 25. april 2004 Har lest den boka jeg også, men det er heldigvis ikke en sann historie da. "Men tankene mine får du aldri" tror jeg boka heter, handler om prostitusjon i Oslo. Men over til temaet her. Jeg har selv mange ganger gått fra min datteren sovende da ho var baby for å stikke en tur på butikken. Men butikken var mindre enn 10 meter fra huset, og jeg var sjelden borte i mer enn 5 minutter. Men å gå fra en våken baby? Nei, det ville jeg ikke ha gjort, ikke ut av huset iallefall. Jeg har jo gått fra en våken baby får å gå inn i et annet rom et øyeblikk, men ikke noe mer. Men det kommer jo helt an på situasjonen da, og jeg føler ikke at vi skal sitte her og dømme det andre gjør uten å vite alle omstendigheter rundt. Det er så lett å dømme når en egentlig ikke vet noe om grunnen som ligger bak handlingen. Kanskje vi ikke skal fremstille oss selv som perfekte foreldre ved å tråkke på andre? Bare en liten tanke fra meg.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #11 Skrevet 25. april 2004 Jeg vet om folk som ikke engang tør å forlate babyen sittende i bilsetet sitt, for å betale bensin :o :o eller skal løpe inn i en liten butikk og blir borte max 2 min. Det synes jeg er høl i huet! Men det er mye syke folk rundt omkring da, som sikkert ville funnet på å ringt politiet/barnevernet hvis de hadde sett en baby sitte i en bil, selv om det bare er snakk om få min. Men det kan jo ikke vedkommende vite da
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2004 #12 Skrevet 25. april 2004 Har lest den boka jeg også, men det er heldigvis ikke en sann historie da. "Men tankene mine får du aldri" tror jeg boka heter, handler om prostitusjon i Oslo. Det var der eg hadde den frå ja! Nei, er ikkje sann - men kunne nok vore det.
Gjest LoisLane Skrevet 25. april 2004 #13 Skrevet 25. april 2004 eller skal løpe inn i en liten butikk og blir borte max 2 min. quote] To minutter i en butikk kan fort bli flere, uansett om butikken er stor eller liten. Joda, jeg har gjort det sjøl - gikk fra sovende barn i bil (ville ikke vekke, og "skulle bare"). Kom ut til skrikende og svett baby. Ikke morsomt, jeg gjør det IKKE igjen.
Gjest celine Skrevet 26. april 2004 #14 Skrevet 26. april 2004 Jeg vet om folk som ikke engang tør å forlate babyen sittende i bilsetet sitt, for å betale bensin :o :o eller skal løpe inn i en liten butikk og blir borte max 2 min. Det synes jeg er høl i huet! Hva hvis noe hadde skjedd og du hadde blitt meid ned av en fyllekjører / fått slag og falt om etc etc ??? Da hadde det fort gått MYE mer enn to minutter før (eller HVIS) noen hadde merket at babyen var alene. Hva hvis bilen hadde blitt stjålet??? Det er nok dessverre langt fler eksempler på at foreldre har etterlatt barn i bil i tilfeller der det hadde vært absolutt best for barnet å la det være, enn at noen har ringt politi/barnevern på grunn av to minutter! Barns oppfatning av tid er heller ikke den samme som for oss voksne. To minutter kan fortone seg som en hel evighet når man er 10 mnd. Aldri om jeg ville forlatt noen av mine da de var på den alderen!! Celine
Gjest Diddl Skrevet 26. april 2004 #15 Skrevet 26. april 2004 Jeg kan ikke skjønne at noen kan etterlate et barn alene - om det så "bare" er for 15min! Mye kan skje på den tiden! Mine foreldre drar aldri fra min søster på 10år (når hun sover vel å merke) om det så bare er for 20min- tenk om det skulle begynne å brenne eller slike ting... Syns det er veeeeldig rart med foreldre som drar fra barn på den måten! Er det så mye stress å ta med ungen da??
Lullu Skrevet 26. april 2004 #16 Skrevet 26. april 2004 Jeg hadde aldri dratt fra barnet mitt i 2 min. en gang, dersom det var våkent. Jeg tar med meg barnet på do t.o.m. (er i forskjellige etg) Mye som kan skje på kort tid (har barn på 10 mnd). Når barnet blir større, slik at hun sitter for seg selv og leker o.l. er det godt mulig dette forandres ganske raskt. Men nå er jeg så redd for at hun skal dette eller sette noe i halsen. Om hun sover, kan jeg godt ta meg en tur utenfor å snakke med naboer f.eks. Har jo babycallen på. Hadde ALDRI gått i butikken, men det er jo p.g.a. avstanden. Hadde nok godt i butikken dersom det var nærmeste nabo om barnet sov.
momo Skrevet 26. april 2004 #17 Skrevet 26. april 2004 Jeg har aldri noensinne gått fra datteren min. Jeg er også sånn at jeg tar alltid med meg datteren min fra bil og inn i butikk eller bensinstasjon samme hvor kort tid det kan ta. Når hun var mindre, tok jeg alltid med meg henne i dusj og på do. Hun er nå snart 3 år, og jeg går fortsatt ikke fra henne, men nå går jeg i dusj i 5 min, med døra på vidt gap og hun leker oppe i annen etasje, mens jeg er nede, men blir det stille går jeg opp for å sjekke. :-) :-)
:-) anna Skrevet 26. april 2004 #18 Skrevet 26. april 2004 Får helt vondt av å lese dette. Jeg hadde knapt turt å gå fra sønnen min i bil utenfor en butikk. Ikke bare fordi han kan våkne. Men også fordi sønnen min klarer å komme seg ut av en bil, også når han sitter i barnesetet med belte på. Og en parkeringsplass er et farlig sted for en som er en meter høy. Og om han våknet og jeg ikke var der ville han bli redd og kanskje ville lete etter meg.
Tvilling76 Skrevet 27. april 2004 #19 Skrevet 27. april 2004 Jeg blir litt sjokkerte over mange av kommentarene her inne. Hva gjør en forelder hvis vedkommende skal på toalettet eller ta en dusj? Eller gå ned en trapp med et barn på armen? Det skjer faktisk flest ulykker i hjemmet. Sjansen for at man skal skli og ramle i dusjen er faktisk tilstede. Det samme gjelder om man ramler ned trappa med barnet på armen. Hva da? Da hjelper det lite om barnet er med deg 24/7. Man kan da ikke bli paranoid av den grunn. Bare en liten tankevekker...
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2004 #20 Skrevet 27. april 2004 Jeg blir litt sjokkerte over mange av kommentarene her inne. Hva gjør en forelder hvis vedkommende skal på toalettet eller ta en dusj? Eller gå ned en trapp med et barn på armen. Det skjer faktisk flest ulykker i hjemmet. Sjansen for at man skal skli og ramle i dusjen er faktisk tilstede. Det samme gjelder om man ramler ned trappa med barnet på armen. Hva da? Da hjelper det lite om barnet er med deg. Man kan da ikke bli paranoid av den grunn. Bare en liten tankevekker... Jeg har selv en sønn på 9 mnd, som jeg alltid lar sitte i bilen når jeg skal inn å betale bensin. Kan ikke se hva som er så farlig med det Alternativt er da og ta ut vogna av bilen, sette lillegutt oppi, for SÅ å gå inn å betale(orker ikke stå å holde enn baby som veier over 10 kg!) Da har jeg plutselig brukt 15 min istedet for 2! Dere som er så redde for å gå fra ungene deres, burde aldri ha fått de ut av magen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå